Inwestujesz w pozycjonowanie swojej strony internetowej i chcesz znać rezultaty działań agencji SEO, z którą współpracujesz? Przed nawiązaniem współpracy z wybraną agencją upewnij się, że będziesz otrzymywać od niej miesięczne raporty SEO, które będą zawierały informacje niezbędne do weryfikacji pracy specjalistów, za którą płacisz. Co powinien zawierać raport pozycjonowania? Tego dowiesz się z niniejszego wpisu.
Ten artykuł może Ciebie zainteresować: Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Audyt SEO
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Jaki powinien być dobry raport SEO?
Dobry raport z pozycjonowania musi być przede wszystkim czytelny i zrozumiały dla klienta. Bardzo często problemem okaże się na mała ilość, ale właśnie nadmiar danych, szczególnie jeśli wiedza klienta o SEO jest ogólnikowa. Dlatego raport SEO powinien zawierać te informacje, które faktycznie są wartościowe, tj. przedstawiają działania podjęte w celu lepszego spozycjonowania strony i ich wymierne efekty. Wiedza o tym, jak powinien wyglądać i co powinien zawierać raport z pozycjonowania, jest jedną z podstaw tego jak przygotować się do współpracy z agencją SEO.
Spersonalizowany raport SEO
Raport powinien uwzględniać to, czego od działań SEO oczekuje klient. Właścicielom sklepów internetowych najczęściej będzie zależało na sprzedaży, natomiast w przypadku stron newsowych, blogów tematycznych czy witryn firm usługowych większe znaczenie mogą mieć takie rodzaje konwersji, jak np. nawiązanie kontaktu przez formularz elektroniczny, zapisanie się do newslettera, ruch na stronie czy liczba subskrypcji.
Forma raportu a etap współpracy
Pozycjonowanie strony to działanie długofalowe, a na poszczególnych jego etapach dla klienta istotne mogą być inne efekty działań SEO. Wyniki pozycjonowania będą zależeć od takich czynników, jak:
- wdrożenie niezbędnych optymalizacji;
- rozbudowa treści na stronie;
- występujące w obrębie strony problemy techniczne;
- profil linków prowadzących do strony;
- SEO strony na tle konkurencji.
Na początku współpracy raport SEO powinien obejmować przede wszystkim widoczność strony. Dopiero osiągniecie wysokich pozycji pozwoli zwiększyć organiczny ruch na stronie, który w dalszej kolejności może przełożyć się na wzrost konwersji lub sprzedaży (zobacz “Czym jest współczynnik konwersji i jakie ma znaczenie dla sklepu internetowego?“). Tutaj należy zwrócić uwagę na to, że niska konwersja niekoniecznie będzie wynikać z nieefektywnych działań SEO. Może bowiem zdarzyć się tak, że pomimo wysokich pozycji i dużego ruchu, internauci nie dokonują konwersji z innych powodów – np. nietrakcyjnych cen, wysokich kosztów wysyłki, niewygodnych form płatności czy nieintuicyjnej ścieżki zakupowej. Sugestie specjalisty SEO w tym zakresie mogą pomóc poprawić wskaźniki.
Przejdźmy zatem do omówienia poszczególnych informacji, jakie powinny znaleźć się w raporcie SEO.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Analiza widoczności strony (pozycje)
Widoczność strony należy do podstawowych działań SEO, ponieważ dopiero po osiągnięciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania na dane frazy kluczowe można liczyć na zwiększenie się ruchu na stronie. Dlatego każdy SEO raport powinien zawierać informacje o pozycjach, szczególnie istotne dla stron wyświetlających się uprzednio daleko w rankingu.
Zatem jakie wskaźniki powinna zawierać analiza widoczności stron raporcie pozycjonowania?
- Liczba wyświetleń strony – są to dane, które mówią o tym, ile razy dana strona pokazuje się w wynikach wyszukiwania. Informacje na ten temat pochodzą z Google Search Console.
- Liczba słów kluczowych, na które wyświetla się strona – tutaj klient otrzymuje informacje, na które słowa kluczowe strona wyświetla się na poszczególnych pozycjach, np. TOP 1, TOP 3, TOP 10, TOP 50. Dane pochodzą z rozmaitych narzędzi SEO, np. Senuto.
Niezwykle istotne pod względem dalszej analizy ruchu i konwersji jest to, czy dla danej strony prowadzone jest SEO globalne czy pozycjonowanie lokalne. W tym drugim przypadku szczególnie istotne są frazy dla zapytań lokalnych, np. fryzjer damski Wrocław Psie Pole. Warto zwrócić uwagę także na to, że frazy ogólne, np. buty sportowe, generują przede wszystkim widoczność i ruch. Natomiast na konwersję i sprzedaż wpływ będą miały głównie tzw. frazy z długiego ogona, np. buty sportowe męskie adidas do biegania. Raport SEO powinien uwzględniać zatem szczególnie te frazy, które pomagają osiągać zakładane dla strony cele.
Analiza ruchu na stronie
Działania SEO skupiają się głównie na zwiększeniu ruchu organicznego, czyli tego który generowany jest przez internautów wpisujących w wyszukiwarkę zapytanie zawierające daną frazę kluczową, a następnie odwiedzających strony, jakie wyświetliły się w wynikach wyszukiwania. Dlatego analiza ruchu na stronie w raporcie SEO powinna zawierać przede wszystkim informacje o ruchu organicznym.
Jednakże dobry raport SEO powinien uwzględniać także inne źródła ruchu na stronie. Należą do nich m.in.:
- zewnętrzne portale i fora internetowe, na których publikujemy artykuły sponsorowane i komentarze, zawierające linki prowadzące do strony;
- wizytówka Google Moja Firma i katalogi firmowe;
- profile w mediach społecznościowych.
Informacje o ruchu na stronie z podziałem na jego źródła są bardzo cenne, ponieważ pozwalają optymalizować wydatki, jakie klient przeznacza na działania w danym obszarze.
Zestawienie zrealizowanych wdrożeń
SEO jest naprawdę złożonym tematem, a zakres podejmowanych działań jest bardzo szeroki i zróżnicowany. W związku z tym warto zadbać o to, aby nawiązać współpracę z agencją SEO, której comiesięczny raport z pozycjonowania będzie klarownie przedstawiał i tłumaczył wdrożenia elementów strategii SEO – dotyczących działań on-site, off-site, copywritingu.
Zestawienie wdrożeń oraz analizę danych warto uzupełnić komentarzem opiekuna projektu. Niektóre kwestie, w szczególności dotyczące technicznych optymalizacji, nie muszą być zrozumiałe dla osób, które nie zajmują się na co dzień SEO. Taki klarowny raport z pozycjonowania świadczy o transparentności agencji, która nie ukrywa swoich działań przed klientem oraz chętnie dzieli się wiedzą i pomaga interpretować dane z raportu (zobacz “Jak wybrać Agencję SEO do współpracy?“).
Sezonowość – przyczyna wzrostów i spadków
Wiele branży jest uzależnionych od sezonowości. Dla przykładu, sklepy ze sprzętem do sportów zimowych wraz z końcem sezonu będą odnotowywać bardzo duże spadki ruchu, nawet w przypadku efektywnych działań SEO. Jak zatem w takiej sytuacji ocenić pracę agencji? Najlepiej poprosić o to, żeby raport SEO zawierał zestawienia rok do roku, które pozwolą porównać widoczność strony i ruch w okresach, kiedy zapotrzebowanie na produkty i usługi rośnie lub spada.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Raport SEO – podsumowanie
Raport SEO nie tylko niesie informacje o tym, jakie działania podejmuje agencja i jakie efekty osiąga, ale także obrazuje transparentność jej pracy i spersonalizowane podejście do klienta. Dlatego przed podjęciem współpracy z agencją SEO warto upewnić się, że raporty będą zawierały najwartościowsze informacje i klarownie opisywały wdrażanie poszczególnych elementów strategii.
Więcej o znaczeniu działań SEO dla Twojego serwisu internetowego dowiesz się z naszego wpisu „Jak przyciągnąć klientów na stronę sklepu? Rola cen i pozycjonowania”. Przekonaj się, że pozycjonowanie strony pozwala realnie zwiększyć wpływy z prowadzenia biznesu w sieci.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.