Audyt SEO to dokładna analiza wszystkich elementów strony internetowej, które są brane pod uwagę przez roboty indeksujące. Jest to absolutna podstawa wszystkich działań SEO, bez której żaden specjalista nie będzie w stanie opracować skutecznej strategii pozycjonowania. Dowiedz się, z czego składa się audyt strony internetowej, który pozwala podjąć właściwe działania SEO.
Techniczne elementy strony – co sprawdzamy w czasie audytu SEO?
Skuteczne pozycjonowanie SEO jest możliwie tylko po zoptymalizowaniu strony pod kątem technicznym. Jest to podstawa, która będzie odskocznią dla działań content marketingowych czy link-buildingowych, dzięki którym możemy w perspektywie czasu osiągać dobrą widoczność strony i wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Technicznych elementów strony, które powinien uwzględniać audyt SEO, jest naprawdę sporo, a każdy z nich mógłby być tematem na osobny wpis. Byłyby to jednak mocno techniczne informacje, przeznaczone przede wszystkim dla specjalistów SEO, dlatego w tym wpisie skupimy się przede wszystkim na ich wymienieniu i ogólnym wyjaśnieniu.
Historia strony – mowa tu o karach od Google, jeśli takowe się zdarzały, wówczas strona jest w zasadzie skazana na porażkę i lepszym rozwiązaniem może okazać się postawienie nowego serwisu.
Bezpieczeństwo – dotyczy m.in. wdrożenia certyfikatów SSL i przekierowań https.
Mapa strony – tylko aktualna mapa strony pozwoli robotom indeksującym nawigować po serwisie i trafiać na strony które chcemy indeksować.
Plik robots.txt – informuje algorytmy, do których stron mogą uzyskać dostęp.
Przekierowania – pomagają m.in. w unikaniu duplikacji treści. Trzeba jednak wdrożyć je z dużą uwagą, ponieważ ich nadużywanie może spowodować większe problemy.
Responsywność strony – zadbanie o to, aby strona była funkcjonalna na wszystkich typach urządzeń.
Meta tagi – m.in. meta title i meta descriptions, wpływają na SEO i pomagają użytkownikom w wybraniu strony, która faktycznie ich interesuje.
Adresy URL – w czasie audytu warto sprawdzić ich przyjazność, czyli odpowiednią długość i treść, a także dodatkowe rozszerzenia.
Błędy 404 – czyli nieistniejące strony, które negatywnie wpływają na SEO i zniechęcają użytkowników do korzystania z serwisu.
Linki kanoniczne – pozwalają robotom znaleźć oryginalne źródło treści, znajdujących się na danych podstronach.
Atrybuty ALT – opisy grafik, pozwalające pozycjonować stronę także w wynikach wyszukiwania grafiki.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Widoczność strony internetowej
Audyt SEO strony internetowej musi wychodzić poza jej elementy i uwzględniać także tendencję jej widoczności. Widoczność strony internetowej powie nam dużo o tym, jak strona radzi sobie na tle działań konkurencji oraz w obliczu aktualizacji algorytmów wyszukiwarek. Analiza widoczności strony pozwala nam ustalić obszary, które wymagają optymalizacji i wzmożonych działań SEO. Problemy z widocznością mogą bowiem wynikać zarówno z błędów w obrębie strony, jak również z czynników zewnętrznych (np. zmiana algorytmów), do których trzeba stronę dostosować.
Uwagę zwrócić należy również na widoczność adresów URL. Dzięki temu jesteśmy w stanie wykryć ewentualną kanibalizację lub zawczasu uniknąć jej przy doborze słów kluczowych dla danych podstron.
Do analizy widoczności strony wykorzystujemy specjalistyczne narzędzia, takie jak m.in. Semstorm czy Senuto. Są to narzędzia płatne, jednak żadna darmowa alternatywna nie daje tak skutecznych rezultatów.
Struktura strony internetowej
Struktura strony internetowej, czyli architektura informacji, to układ podstron serwisu, np. kategorii e-commerce. Jest to ważny element pozycjonowania stron, ponieważ może przynieść długofalowe korzyści w zwiększaniu widoczności strony.
Trudnością w analizie struktury strony internetowej jest to, że pracę w zasadzie trzeba w całości wykonać ręcznie. Tym jest trudniej, o ile bardziej rozbudowany jest serwis. Zasadniczym błędem, jaki występuje w strukturach stron www, jest zbyt duża ogólność podziału kategorii. Z perspektywy użytkowników jest to utrudnienie w poruszaniu się po stronie i trafianiu na interesujące ich tematy lub strony produktów. Zbudowanie intuicyjnej struktury serwisu pozwala znaleźć dla każdej podstrony odpowiedni zestaw fraz kluczowych, na które będą pozycjonowane. Dzięki temu łatwiej jest wypracować widoczność, uniknąć kanibalizacji, zmniejszyć konkurencyjność fraz i w dłuższej perspektywie lepiej spozycjonować dane podstrony.
Treść na stronie internetowej
Audyt SEO nie może pomijać contentu, który znajduje się na serwisie. Treść strony internetowej to równie ważny czynnik w pozycjonowaniu jak elementy techniczne. Niestety w tym przypadku także trzeba zdać się w większości na ręczną analizę. Narzędzia, takie jak choćby Screaming Frog, mogą pomóc nam w odnalezieniu duplikującej się treści.
Content powinien być nie tylko wartościowy pod kątem merytorycznym, ale również stworzony prawidłowo pod względem ortograficzny i gramatycznym oraz zgodny z tematyką danej podstrony. Ważny jest oczywiście dobór fraz kluczowych, na które dana podstrona ma się wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie lokalne wymaga zastosowania fraz zawierających np. nazwę miasta, dzielnicy czy regionu, w którym świadczone są usługi, co pomaga w pozyskaniu okolicznych klientów.
Treść strony internetowej musi być również zoptymalizowana pod kątem SEO – zawierać odpowiedniej długości akapity, wyróżniki fragmentów tekstu (np. wytłuszczenia czy podkreślenia), nagłówki H1–H6 oraz punktury i numerację.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Indeksacja strony internetowej
Audyt SEO nie przyniesie oczekiwanych efektów, jeśli nie uwzględnimy indeksacji strony. Indeksacja strony internetowej to nic innego, jak zapisywanie strony w indeksach algorytmów wyszukiwarek, czyli niejako przechowywanie jej w pamięci algorytmów po to, aby móc wyświetlić ją w wynikach wyszukiwania po zadaniu przez internautę zapytania zawierającego odpowiednie frazy kluczowe.
Zobacz też: Z czego składa się raport SEO?
Bez indeksacji nie możemy zatem liczyć na to, że strona będzie jakkolwiek widoczna w wynikach wyszukiwania. Aby można było przekonać się, czy strona jest indeksowana, w czasie audytu SEO strony internetowej musimy sprawdzić, czy jej poszczególne podstrony nie zawierają tagu „noindex”. Chociaż domyślnie powinny znajdować się na nich tagi „index, follow”, to jednak mogło się zdarzyć, że np. w czasie tworzenia i testowania strony zastosowano na niej tag „noindex”.
Jak szybko sprawdzić, czy strona nie zawiera tagów „noindex”? W tym zadaniu bardzo pomocne jest narzędzie Screaming Frog. Inny sposób to wykorzystanie wyszukiwarki, jednak dotyczy stron, które istnieją już jakiś czas. W wyszukiwarce należy wpisać komendę „site:mojadomena.pl”. Jeśli w wynikach pojawią się Twoje strony, będzie to oznaczało, że serwis jest prawidłowo indeksowany. Jeszcze inne sposób to skorzystanie z Google Search Console – raport „Stan” zawiera informację o indeksowaniu strony.
Profil linków
W pozycjonowaniu strony bardzo ważny jest link-building, czyli pozyskiwanie linków prowadzących do strony z serwisów zewnętrznych. Wartościowe linki pozytywnie wpływają na SEO, a także generują ruch z różnych źródeł. Audyt SEO powinien uwzględniać analizę profilu linków, ponieważ na jej podstawie jesteśmy w stanie zaplanować skuteczną strategię działań w tym obszarze.
Ważna jest też analiza linkowania wewnętrznego. Wewnętrzne linki pomagają użytkownikom poruszać się po stronie, a robotom docierać do tych podstron, które powinny być indeksowane.
Szybkość ładowania strony internetowej
Audyt strony www musi uwzględniać również szybkość jej ładowania. Jest to niezwykle istotny czynnik, ponieważ nie tylko brany jest pod uwagę przez roboty indeksujące, ale także istotnie wpływa na doświadczenia użytkowników serwisu. Internauci, którzy dług oczekują na załadowanie się strony, znacznie częściej ją porzucają, co zwiększa współczynnik odrzuceń, także wpływający na ocenę serwisu przez algorytmy.
Zobacz też: 5 zalet pozycjonowania sklepu internetowego
Istnieje kilka narzędzi, za pomocą których można sprawdzić szybkość ładowania strony internetowej. Jednym ze skuteczniejszych jest Google PageSpeed Insights, które informuje o kilku parametrach, uwzględniających m.in. całkowity czas ładowania strony do momentu osiągnięcia pełnej funkcjonalności witryny. Narzędzie daje nam zatem pełen obraz szybkości ładowania serwisu.
Co powinien zawierać audyt SEO – podsumowanie
Jak widzisz, elementów wpływających na SEO jest mnóstwo i tylko zoptymalizowanie każdego z nich może przynieść satysfakcjonujące efekty. Jednak realizacja strategii wymaga wyjścia z pewnej bazy, którą w tym przypadku jest audyt SEO. Dlatego w Agencji SEO KWISS traktujemy ten element współpracy z klientami priorytetowo.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.