
Wyszukiwanie głosowe Google może dawać zupełnie inne wyniki niż wyszukiwanie tekstowe. Z czego to wynika i dlaczego wymaga szczególnego podejścia do optymalizacji strony pod kątem Voice Search? Na te pytania odpowiadamy w niniejszy wpisie.
Skąd różnice w wynikach wyszukiwania tekstowego a Voice Search?
Wyszukiwanie głosowe i wyszukiwanie tekstowe opierają się na tych samych algorytmach Google, jednak wyniki wyszukiwania mogą się do siebie znacząco różnić. Skąd zatem te różnice? Kluczowym czynnikiem jest zachowanie użytkowników, a konkretnie ich intencje, sposób konstruowania zapytań oraz miejsca, w których przebywają.
Przejdźmy zatem przez kolejne czynniki, które definiuję wyniki wyszukiwania głosowego Google.
Sposób wyszukiwania w Voice Search a w wyszukiwaniu tekstowym
Sposób, w jaki zadajemy zapytania wyszukiwarce w Voice Search jest zupełnie inny niż w przypadku wyszukiwania tekstowego. Przyjmuje bowiem bardziej naturalny, konwersacyjny ton. Dla porównania posłużmy się przykładem:
- restauracja meksykańska Wrocław – to fraza, jaką najprawdopodobniej wpisze w wyszukiwarce tekstowej większość użytkowników, którzy będą szukać meksykańskiej kuchni we Wrocławiu;
- Gdzie zjeść tacos we Wrocławiu – właśnie w ten sposób informacji o meksykańskich restauracjach we Wrocławiu mogą szukać osoby korzystające z Voice Search.


Różnice są widoczne. Wynikają one oczywiście z tego, że internaucie de facto zadali inne pytania, jednak wynikają one właśnie z różnicy zachowań. Voice Search są bardziej skonkretyzowane i mają szansę na wygenerowanie sprzedaży online czy odwiedzin w restauracji.
W wyszukiwaniu tekstowym ujrzymy przede wszystkim porównywarki i strony najlepiej wypozycjonowanych restauracji. Natomiast w Voice Search otrzymaliśmy bezpośrednio odpowiedzi na pytanie, nie zawsze będące stroną ofertową restauracji, ale na przykład poleceniem influencera.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Wyniki wyszukiwania Voice Search a czas i miejsce
Tutaj kluczowym czynnikiem jest to, że z wyszukiwania głosowego korzystamy przede wszystkim na urządzeniach mobilnych, a zatem w różnych miejscach – w domu, w pracy czy podczas podróży. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ nie wymaga od nas dokładnego określania lokalizacji.
Dla przykładu – wystarczy zapytać wyszukiwarkę o usługi w pobliżu. Tak – właśnie takie frazy często są stosowane przez internautów korzystając z Voice Search.

Nie bez znaczenia jest też czas. Wyszukiwanie głosowe rozwiąże nasze zagwozdki dotyczące na przykład pogody czy ramówki telewizyjnej. Zapytajmy zatem asystenta głosowego o to, jaka będzie pogoda jutro we Wrocławiu oraz jakie spektakle zobaczymy dzisiaj we wrocławskich teatrach.
Intencja użytkownika wyszukiwaniu głosowym a w wyszukiwaniu tekstowym
Prym w wyszukiwaniu głosowym wciąż wiodą zapytania informacyjne, to znaczy takie, w których internauta po prostu chce uzyskać odpowiedź na konkretne pytanie. Dzięki algorytmowi Hummingbird wyszukiwarka może przekształcić wyniki wyszukiwania w czytaną odpowiedź. Dzięki temu użytkownik nie musi klikać w linki stron zaproponowanych przez wyniki wyszukiwania tekstowego, ale otrzymuje gotową odpowiedź.
Oczywiście musimy wziąć pod uwagę fakt, że obecnie Google coraz śmielej wprowadza technologie oparte na sztucznej inteligencji. Wyniki wyszukiwania tekstowego w przypadku zapytań informacyjnych dla wielu zapytań informacyjnych również przyjmują dzisiaj formę gotowych odpowiedzi.
W kolejnym wpisie z miniserii o Voice Search skupimy się na działanie z zakresu pozycjonowania pod kątem wyszukiwania głosowego.

Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.