Zdobywanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania może stanowić coraz trudniejsze wyzwanie, a to ze względu na rosnącą i nieustannie pogłębiającą świadomość o konieczności pozycjonowania stron konkurencję. Dlatego też stosowane są różne metody, które mają przyczynić się do szybszego osiągania wyższych pozycji. Jednym z nich jest system wymiany linków (SWL). W niniejszym wpisie tłumaczymy, na czym polega wymiana linkami i jak jest traktowana przez Google.
SWL – czym jest system wymiany linków?
Linkowanie zewnętrzne jest ważnym elementem pozycjonowania stron. Pozyskiwanie wartościowych linków wzmacnia SEO naszej strony, a ponadto pomaga generować ruch z różnych źródeł. Link-building jest zasadniczo działaniem płatnym, ponieważ wymaga publikacji treści sponsorowanych na portalach zewnętrznych za opłatą uiszczaną na rzecz wydawcy i umieszczaniu w artykułach linków prowadzących do wybranych podstron z naszego serwisu.
Stąd zaczęto stosować alternatywne rozwiązanie, jakim jest darmowa wymiana linków. Polega ona na umieszczaniu darmowych linków na stronach, z którymi na co dzień prowadzi się współpracę, np. dystrybutorów narzędzi, z których korzysta się do pracy lub sprzedawców. W zamian wystarczy najczęściej zostawić opinię lub recenzję. Właściciele niektórych serwisów prowadzą programy partnerskie – po uzbieraniu odpowiedniej liczby punktów można przeznaczyć je na umieszczenie treści z linkiem.
Rodzaje systemów systemów wymiany linków
Darmowa wymiana linków może mieć charakter statyczny. W ten sytuacji nieustannie dodawane są te same linki na tych samych stronach. Dynamiczna wymiana linków polega z kolei na losowym umieszczaniu linków na różnych stronach. Wówczas często dochodzi do rozbieżności tematycznych pomiędzy treścią a zawartością serwisu.
Czy warto korzystać z systemów wymiany linków?
System wymiany linków pozwala szybciej spozycjonować stronę, jednak w opinii Google jest to osiąganie lepszych pozycji i widoczności w nienaturalny sposób, ponieważ nie świadczy o stopniowym budowaniu wartości serwisu. Wynika to z faktu, że witryny, z których pozyskiwane są linki, zwykle charakteryzują się niską wartością merytoryczną. Strony te tworzone są specjalnie z myślą o systemach SWL i nie generują naturalnego ruchu.
Choć pomaga to w krótkim czasie poprawić pozycję strony, to jednak w dłuższej perspektywie może okazać się szkodliwe. Powodem jest promowanie treści wysokiej jakości przez Google. Dlatego korzystanie z SWL jest czynnością zakazaną przez Google i może wiązać się z karami nałożonymi na pozycjonowany w ten sposób serwis.
Czym grozi darmowa wymiana linków?
Stosując tę praktykę w pozycjonowaniu stron, trzeba liczyć się z surowymi karami, np. obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania czy nawet banem. Odbudowanie pozycji strony po jej zbanowaniu może okazać się drogą przez mękę oraz trwać znacznie dłużej i kosztować o wiele więcej niż pozycjonowanie serwisu od początku zgodnie z zasadami White Hat SEO. Niektórzy uważają, że wymiana linków nie powinna skutkować negatywnymi efektami, pod warunkiem zachowania umiaru i nieprzekraczania pewnej granicy. Wciąż pozostaje to jednak praktyka ryzykowna, dlatego każdy właściciel strony powinien dobrze rozważyć jej stosowanie.
Ban za system wymiany linków – jak odbudować pozycję?
Odbudowanie pozycji strony po sankcjach od Google wymaga cierpliwości. Samo zdjęcie filtra lub bana może zająć sporo czasu, a później czeka nas jeszcze indeksacja i ponowne budowanie widoczności i pozycji. Dlatego w tej sytuacji warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów SEO, którzy będą w stanie opracować skuteczną strategię odbudowywania pozycji serwisu.
Niemal na pewno konieczna będzie rezygnacja z korzystania z SWL. Nie obejdzie się też bez zastąpienia linków z darmowej wymiany wartościowymi treściami. Następnie trzeba będzie cierpliwie i konsekwentnie realizować założenia strategii SEO, która pomoże osiągać zamierzone rezultaty.
Alternatywy dla systemu wymiany linków
Aby uniknąć kar za stosowanie zakazanych praktyk trzeba cierpliwie i konsekwentnie realizować strategię SEO, która będzie obejmować dozwolone działania. W kwestii link-buildingu należy skupić się tworzeniu wysokiej jakości treści z prawidłowo umieszczonymi w niej linkami oraz publikowaniu jej na wartościowych portalach. Pamiętaj, że SEO to strategia długofalowa, choć na efekty niekiedy trzeba czekać nawet miesiącami, to utrzymują się one w naprawdę długiej perspektywie czasu.
Jeśli zależy Ci na szybkich efektach działań z zakresu marketingu internetowe, rozważ synergiczne realizowane różnego rodzaju strategii, łącząc SEO z kampaniami reklamowymi i działaniami w mediach społecznościowych.