Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to bardzo ważny element ruchu na stronie. Na jego podstawie jesteśmy w stanie znaleźć słabe strony naszej strony internetowej bądź oferty e-commerce, dlatego podczas analityki internetowej należy poświęcić temu wskaźnikowi sporo uwagi. W tym artykule tłumaczymy, czym jest współczynnik odrzuceń, o czym świadczy jego wartość, jak współczynnik odrzuceń wpływa na SEO oraz gdzie sprawdzić jego wartość.
Współczynnik odrzuceń – co to jest?
Definicja współczynnika odrzuceń jasno opisuje ten wskaźnik jako odsetek wejść na stronę, podczas których użytkownicy nie podjęli żadnych działań przed jej opuszczeniem. Odrzuceniem jest zatem wejście na stronę i wyjście z niej, bez przejście na inną podstronę, dodania produktu do koszyka, wysłania formularza, dokonania zakupu czy podjęcia jakichkolwiek innych działań.
Współczynnik odrzuceń obliczany jest bardzo łatwo. Wystarczy policzyć odsetek użytkowników niepodejmujących żadnych działań na stronie przed jej opuszczeniem do wszystkich odwiedzających. Jeśli zatem na 100 odwiedzających 20 osób nie podejmie żadnej akcji przed zamknięciem sesji, wówczas współczynnik odrzuceń będzie wynosił 20%.
O czym świadczy współczynnik odrzuceń?
Wartość współczynnika odrzuceń nigdy nie jest obiektywna. Zawsze należy interpretować ją z uwzględnieniem indywidualnych cech danej strony, np. jej specyfiki, charakteru, wielkości czy liczby odwiedzających. Inaczej oceniać będziemy daną wartość bounce rate w sklepie internetowym, a inaczej na landing page’u czy innej stronie internetowej.
Wysoki współczynnik odrzuceń w e-commerce
W sklepie internetowym wyższy współczynnik odrzuceń często jest rzeczą normalną. Wynika m.in. z tego, że klienci sklepów online rzadko decydują się na zakup za pierwszym razem. Często oglądają produkt, porównują różne oferty, po czym wracają, aby dokonać transakcji. Jeśli wysoki bounce rate w e-commerce wiąże się z niskim wskaźnikiem sprzedaży, można zacząć doszukiwać się przyczyn, takich jak m.in. nieatrakcyjna cenowo oferta, nieintuicyjna ścieżka zakupowa czy wąski wybór metod płatności i dostawy.
Warto korzystać z narzędzi śledzących zachowania użytkowników w sieci. Warto wiedzieć, kiedy użytkownik, który wcześniej odrzucił ofertę, wraca do niej i dokonuje zakupu, ponieważ pomoże to prawidłowo interpretować bounce rate.
Wysoki współczynnik odrzuceń na landing page’ach
W przypadku landing page’ów wysoki współczynnik odrzuceń stanowi większy problem. Landingi to strony tworzone z myślą o tym, aby trafiający na nie użytkownicy internetu podjęli pożądane działanie, np. zakup czy zapisania się do newslettera. Jeśli bounce rate jest wysoki, może to oznaczać m.in. źle stargetowaną reklamę lub reklamę skonstruowaną nieodpowiednio pod kątem preferencji użytkownika.
Wysoki współczynnik odrzuceń na stronie contentowej
Jeszcze inaczej będziemy patrzeć na bounce rate w przypadku stron, na których znajduje się treść. Wysoki współczynnik odrzuceń na stronie zawierającej wpis blogowy czy na stronie Kontakt wcale nie musi oznaczać, że źle spełniają one swoje zadania. Użytkownicy mogą szybko znaleźć na nich informacje, których poszukują, bez podejmowania jakichkolwiek działań.
Znacznie większe znaczenie ma z kolei wysoki bounce rate na stronie głównej. Jeśli jest ona często porzucana, może to oznaczać, że np. nie jest interesująca lub jej design jest nieczytelny, a przyciski Call To Action źle rozmieszczone. Wysoki współczynnik odrzuceń na stronie głównej powinien być zatem impulsem do podjęcia odpowiednich działań.
Wpływ współczynnika odrzuceń na SEO
Wysoki współczynnik odrzuceń nie zawsze musi wpływać źle na pozycjonowanie strony. Wystarczy przypomnieć tu m.in. korzystanie z wpisów blogowych przez użytkowników. Jeśli użytkownik przeczyta cały wpis i poświęci na to kilka minut, a nie wykona żadnej akcji, np. nie przejdzie do polecanego artykułu czy nie kliknie w link do strony ofertowej, to wciąż czas, jak spędził na stronie, świadczy o tym, że content go zainteresował.
Odrzucenie oferty w e-commerce i brak powrotu do niej po czasie może być już interpretowany inaczej, podobnie zresztą jak wyście ze strony głównej bez podjęcia jakichkolwiek działań. Szczególnie dużo mówi nam wysoki współczynnik odrzuceń na landing page’ach. Jeśli wynosi on powyżej 50%, oznacza to, że należy popracować nad reklamą, np. jej formę lub skuteczniejszym targetowaniem.
Gdzie sprawdzić współczynnik odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń odczytasz z Google Analytics – narzędzia przeznaczonego do analityki stron internetowych. Niezbędne informacje znajdują się w zakładce Odbiorcy, gdzie znajdziesz dane dotyczące ilości sesji i średniego czasu ich trwania, użytkowników, ilości odwiedzonych stron na sesję czy czasu spędzonego na stronie.
Współczynnik odrzuceń z wejść z płatnej reklamy, wyszukiwarki czy social mediów możesz sprawdzić też w zakładkach Pozyskiwanie -> Przegląd. Z kolei odrzucenia dla konkretnej strony internetowej możesz sprawdzić w zakładkach Zachowanie -> zawartość witryny -> Wszystkie strony.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Współczynnik odrzuceń a czas ładowania strony
Ważnym czynnikiem, który może wpływać na rosnący współczynnik odrzuceń, jest czas ładowania strony. Użytkownicy internetu są w stanie czekać zaledwie kilka sekund na całkowite załadowanie się witryny. Przedłużający się czas ładowania bezpośrednio wpływa na bounce rate. Czas ładowania strony również możesz sprawdzić w Google Analytics. Jeśli jest on zbyt długi, warto podjąć kroki w kierunku optymalizacji.
Jak obniżyć współczynnik odrzuceń?
Obniżenie współczynnika odrzuceń wymaga optymalizacji czynników, przez które użytkownicy strony mogą ją opuszczać. Aby bounce rate był mniejszy należy zadbać o:
- zrozumiałe przedstawienie oferty;
- optymalizację czasu ładowania strony;
- dostosowanie strony do urządzeń mobilnych;
- naprawę błędów w zakresie User Experience (np. brak filtrów, przycisków CTA, nieintuicyjna nawigacja);
- poprawę formy reklamy lub jej lepsze targetowanie.
To oczywiście tylko część działań, które można podjąć w celu obniżenia współczynnika odrzuceń. Im lepiej Twoja strona będzie zoptymalizowana, a oferta atrakcyjniejsza, tym mniejsze prawdopodobieństwo tego, że użytkownik nie podejmie na niej żadnego działania.