Słyszałeś o terminach takich, jak white hat SEO i black hat SEO? Zastanawiasz się, jakie działania kryją się pod tymi obszarami pozycjonowania stron internetowych? Zapraszamy do lektury wpisu, w którym poznasz rodzaje pozycjonowania, a także dowiesz się, czy white hat SEO i black hat SEO to pożądane przez roboty wyszukiwarek działania i jakie mogą być konsekwencje stosowania jednego z nich.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Czym jest white hat SEO?
Bez zbędnego wprowadzenia przejdźmy od razu do rzeczy. White hat SEO to wszystkie działania mające na celu lepsze skuteczne pozycjonowanie stron, będące dobrze postrzegane przez roboty indeksujące i jednocześnie wychodzące naprzeciw oczekiwaniom internautów. Innymi słowy, white hat SEO to po prostu jasne i transparentne działania, które nie wprowadzają użytkowników serwisów internetowych w błąd.
Na naszym blogu wielokrotnie rozpisywaliśmy się już na temat działań, jakie obejmuje pozycjonowanie SEO. Dlatego w tym wpisie pokrótce przypomnijmy czynności, jakie wykonuje się w celu osiągania lepszej widoczności strony i wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Działania SEO, które możemy swobodnie określić mianem white hat SEO, to m.in.:
- analiza słów kluczowych z wyborem tych, które odpowiadają tematyce strony;
- optymalizacja meta tagów, m.in. meta title i meta descriptions;
- zamieszczenia na stronach wysokiej jakości treści, zawierających słowa kluczowe związane z ich tematyką;
- optymalizacja kodu strony i jej technicznych elementów;
- zoptymalizowanie czasu ładowania strony;
- poprawa bezpieczeństwa serwisu oraz danych użytkowników;
- budowanie profilu wartościowych linków, prowadzących do strony;
- stworzenie responsywnej strony;
- wdrożenie optymalnego i intuicyjnego linkowania wewnętrznego;
- optymalizacja zgodnych z zawartością grafik atrybutów ALT.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Dlaczego stosowanie white hat SEO jest ważne?
Z naszego bloga wielokrotnie mogłeś dowiedzieć się także, jakie korzyści niesie tworzenie zaplecza SEO dla strony internetowej. White hat SEO, czyli „legalne” pozycjonowanie strony, pomoże Ci osiągnąć lepszą widoczność serwisu, której konsekwencją będzie większa liczba odwiedzin. Finalną korzyścią tych działań może być zwiększenie konwersji i sprzedaży.
White hat SEO niesie jednak znacznie dalej idące korzyści. Ma ono bowiem bezpośredni wpływ na budowanie dobrej relacji z użytkownikami Twojej strony. Jeśli działania SEO są zgodne ze sztuką, internauci łatwo znajdą na niej treści, których szukają. Będą chętniej korzystać z niej nie tylko ze względu na wiarygodność i wartość merytoryczną, ale również ze względu na jej funkcjonalność i bezpieczeństwo korzystania z serwisu.
Zobacz też: Rodzaje źródeł wejść na stronę internetową
Czym jest black hat SEO?
Black hat SEO to z kolei pozycjonowanie sklepu internetowego za pomocą „nielegalnych” działań, czyli takich, które mogą być źle ocenione przez algorytmy wyszukiwarek i skutkować efektami odwrotnymi do zamierzonych. Kuszące może być w tym przypadku to, że działania black hat SEO mogą szybko przynieść efekty w postaci wyższych pozycji strony w wyszukiwarkach, jednakże zwykle są to korzyści krótkotrwałe. Optymalizacja strony z wykorzystaniem black hat SEO obejmuje m.in.:
- przesycenie treści oraz kodu strony słowami kluczowymi;
- pozyskiwanie linków ze stron o złej reputacji, np. stron spamerskich;
- ukrywanie linków w tekście;
- ukrywanie tekstu na stronie (np. rozmiar czcionki 0 lub umieszczanie białego tekstu na białym tle);
- wykorzystywanie cudzej treści bez zgody autora;
- publikacja treści wygenerowanych automatycznie;
- kupowanie linków;
- wyświetlanie w wynikach wyszukiwania strony, która nie zawiera obiecywanych treści bądź przekierowuje na inny serwis (takie działanie nazywamy maskowaniem);
- przeoptymalizowanie treści na stronie oraz meta tagów.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Każde z tych działań wprowadza w błąd użytkowników danej strony, nie oferując im niczego, na co liczyli po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę. Dlatego takie działania nie mogą być promowane przez roboty indeksujące. Choć na początku mogą je zmylić i skutkować dobrym pozycjonowanie strony, to jednak w dłuższej perspektywie mogą przynieść więcej szkód niż korzyści.
Stosowanie black hat SEO – możliwe konsekwencje
Pomimo szybkich rezultatów łatwo jest przejechać się na black hat SEO. Tego typu działania mogą zostać dość szybko wyłapane przez roboty indeksujące, które w tym zakresie działają coraz sprawniej. To z kolei może skończyć się karnym obniżeniem pozycji lub całkowitym banem nałożonym na stronę. O ile karne obniżenie pozycji można naprawić poprzez zrezygnowanie z black hat SEO, o tyle ban będzie oznaczał całkowite usunięcie serwisu z wyników wyszukiwania.
Zobacz także: 3 podstawowe obszary SEO dla sklepu internetowego
White hat SEO a black hat SEO – podsumowanie
White hat SEO to inwestycja, która może przynieść długofalowe korzyści. Wymaga jednak cierpliwości i konsekwencji, ponieważ satysfakcjonujące efekty mogą przyjść dopiero po pewnym czasie. Droga na skróty może natomiast mieć fatalne konsekwencje, gdyż początkowe dobre efekty w jednej chwili obracają się w ruinę. Jeśli zatem traktujemy SEO jako inwestycję w swój biznes, znacznie korzystniej jest konsekwentnie prowadzić działania white hat SEO, na których efekty być może przyjdzie nam dłużej poczekać, jednak utrzymają się ona znacznie dłużej.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.