
Kończąc serię wpisów dotyczących wyszukiwania głosowego, skupmy się na konkretnych działaniach, które pomogą zoptymalizować stronę pod kątem Voice Search. W tym artykule dowiesz się, co jest naprawdę istotne, aby Twoje treści mogły być cytowane przez asystenta głosowego Google.
Dlaczego warto pozycjonować stronę pod wyszukiwanie głosowe?
Wyszukiwanie głosowe staje się coraz powszechniejszym sposobem na znajdowanie w sieci interesujących treści, usług i produktów. W szczególności lokalne firmy powinny mieć na uwadzę Voice Search Optimization, ponieważ nawet połowa wyszukiwań lokalnych usług może pochodzić obecnie właśnie z Voice Search.
Do tego warto wziąć pod uwagę, że miesięczna liczba wyszukiwań głosowych na świecie przekracza 1 miliard. Nie sposób zatem lekceważyć Voice Search, jeśli zależy nam na skutecznym docieraniu do użytkowników internetu.
Wraz z rosnąca ilością treści w internecie zmieniają się także nawyki i oczekiwania użytkowników, dla których najatrakcyjniejsze są obecnie krótkie, zwięzłe i konkretne odpowiedzi na pytania. Właśnie takie wyniki wyszukiwania są odczytywane przez asystenta głosowego Google.
Co więcej, wyszukiwanie głosowe dobrze działa dzisiaj w ponad 70 językach, w tym w języku polskim. Polscy użytkownicy internetu doceniają możliwości Voice Search, dlatego każdy szanujący się biznes w sieci powinien dążyć do zaspokojenia ich potrzeb i oczekiwań.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Wykorzystanie słów kluczowych pod kątem Voice Search
W przypadku wyszukiwania głosowego ważną rolę odgrywają frazy z długiego ogona, czyli takie, które zawierają kilka słów i precyzyjnie określają cechy produktu, usługi czy innych rzeczy, które są przedmiotem zapytania.
Jeśli zatem zależy Ci na zoptymalizowaniu treści pod kątem Voice Search, skup się na precyzyjnym opisaniu tego, o czym traktuje treść na stronie.
Przykład:
- Przepis na kurczaka – jest to fraza mało przyjazna wyszukiwaniu głosowym, a jednocześnie bardzo konkurencyjna.
- Przepis na pieczonego kurczaka na słodko z ryżem – fraza precyzyjnie określa cechy dania i wpisuje się w konkretne intencje użytkownika.
Długie frazy łatwo jest wkomponować w treść np. w formie nagłówków. Powyższy przykład daje szerokie możliwości, np.:
- Przepis na pieczonego kurczaka na słodko z ryżem – składniki
- Jak zrobić pieczonego kurczaka na słodko z ryżem krok po kroku?
Dobrą praktyką jest łączenie fraz long-tail i fraz ogólnych. W ten sposób łatwiej jest zwiększyć widoczność strony i jednocześnie dostarczyć użytkownikom konkretne odpowiedzi.
Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania głosowego
Jeśli chcesz, żeby treść na Twojej stronie odpowiadała intencjom i potrzebom osób korzystających z Voice Search, zadbaj przede wszystkim o naturalność i autentyczność. Powinny bez zbędnego przedłużania i wprowadzania odpowiadać na pytania, najczęściej te zaczynające się od jak, kiedy, dlaczego, gdzie, co, kto.
W wyszukiwaniu głosowym chodzi tak naprawdę o standardowe optymalizowanie treści z nasyceniem ich naturalnie brzmiącymi pytaniami i odpowiedziami. Warto pamiętać o tym, by odpowiedzi nie były zbyt rozwleczone. Optymalna długość to około 30 słów.
Przykład:
Kiedy warto kupić kosiarkę spalinową z napędem?
Kosiarka spalinowa z napędem przyda się na większych trawnikach oraz na nierównym terenie. Funkcja własnego napędu pozwoli szybciej, efektywniej i bez dużego wysiłku skosić trawę na dużej i nierównej powierzchni.
Pozycjonowanie lokalne Voice Search
Z poprzednich wpisów z naszej miniserii o wyszukiwaniu głosowym wiesz, że Voice Search – poza zapytaniami czysto informacyjnymi – dotyczy przede wszystkim usług lokalnych, np. gastronomii, hoteli, atrakcji turystycznych, warsztatów czy salonów beauty itp. Dlatego ważne jest, aby w treści znajdowały się frazy określające lokalizację firmy.
To jednak nie wszystko. W pozycjonowaniu lokalnym Voice Search nieoceniona jest wizytówka Google Moja Firma. Dzięki niej możesz m.in. umieścić znacznik firmy na Mapach Google, poinformować o godzinach otwarcia, zbierać opinie czy dzielić się innymi informacjami na temat działalności. Im więcej informacji podasz, tym więcej będzie mógł odczytać asystent głosowy.
Co jeszcze? Pamiętaj o regionalizmach! Podczas wyszukiwania głosowego ludzie posługują się mową. Warto zatem uwzględnić przyzwyczajenia językowe zarówno lokalnych mieszkańców, jak i przyjezdnych, np. pyry / ziemniaki dla restauracji pozycjonujących się w Poznaniu.
Dobre praktyki SEO w pozycjonowaniu Voice Search
W pozostałych obszarach optymalizacji i pozycjonowania stron pod kątem Voice Search musimy uwzględniać wszystkie dobre praktyki SEO, które pomagają w osiąganiu lepszych ocen strony przez algorytmu indeksujące. O czym należy pamiętać?
- Wybór słów kluczowych – podobnie jak w każdym innym przypadku słowa kluczowe, na które chcemy pozycjonować stronę pod Voice Search powinny być pozyskiwane z analizy przeprowadzonej za pomocą profesjonalnych narzędzi SEO.
- Optymalizacja strony dla urządzeń mobilnych – zdecydowana większość wyszukiwania głosowego odbywa się na smartfonach i tabletach, dlatego strona zoptymalizowana pod kątem Voice Search powinna mieć funkcjonalną wersję mobile.
- Prędkość ładowania strony – strony ładujące się szybko są lepiej oceniane przez użytkowników i wyszukiwarki, dlatego zawartość stron z krótkim czasem ładowania ma większe szanse na odczytania przez asystenta głosowego Google.
- Przyjazne treści – pamiętaj, aby treści były napisane w pierwszej kolejności dla odbiorcy, a dopiero później dla algorytmu. Powinny być łatwe w odbiorze i konkretnie odpowiadać na pytania.
Widzisz w wyszukiwaniu głosowym potencjał dla swojej strony? Zacznij prowadzić działania SEO pod kątem Voice Search. Pamiętaj, że przyzwyczajenia i zachowania użytkowników korzystających z wyszukiwania głosowego są zupełnie inne niż przy wyszukiwaniu tekstowym.

Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.