Użyteczność strony internetowej to jeden z kluczowych czynników jej sukcesu. W jej osiągnięciu pomoże optymalizacja pod kątem UX i UI design. Czym są te pojęcia i jak wpływają na funkcjonalność strony, a w efekcie na sukces jej prowadzenia? Najważniejsze informacje znajdziesz w niniejszym artykule.
Czym jest UX design?
UX design, czyli User Experience Design, to dziedzina specjalizująca się w badaniu doświadczeń użytkowników stron internetowych i aplikacji mobilnych. Działania z zakresu UX obejmują m.in. audyt komunikacyjny strony, research w kontekście emocji i doświadczeń użytkowników korzystających ze stron internetowych czy aplikacji, analizę użyteczności interfejsu czy planowanie schematu nawigowania o stronie.
Celami prac UX designerów są poznanie potrzeb użytkowników, ocena ich zachowania podczas korzystania ze strony czy aplikacji oraz zaprojektowanie produktu w taki sposób, aby użytkowanie go było intuicyjne. O sukcesie w UX design możemy mówić, kiedy użytkownik, który korzysta z danej strony lub aplikacji po raz pierwszy, porusza się po nich swobodnie i wykorzystuje dostępne funkcje, a jego wrażenia i emocje wywołane przez kontakt z produktem są pozytywne.
UX design – co to jest testowanie produktu?
Makiety i prototypy produktów, które tworzą UX designerzy, muszą być testowane. Jest to niezbędny element pracy nad stroną przyjazną pod względem UX, ponieważ jej twórca może mieć trudności z obiektywną oceną funkcjonalności. Testerzy, deweloperzy oraz projektanci UI powinni rzetelnie przeanalizować wszystkie elementy i wskazać obszary, w których użytkowanie serwisu czy aplikacji może sprawiać problem.
SXO – tam UX i SEO mają punkty wspólne
SXO, czyli Search Experience Optimization, to optymalizacja strony pod kątem doświadczeń użytkownika. To właśnie w tym obszarze należy zadbać o elementy, które bezpośrednio wpływają na to, czy internauta dokona konwersji. Jest to zatem optymalizacja prowadzona przede wszystkim pod kątem potrzeb użytkownika, a nie wymagań wyszukiwarki. Może obejmować m.in.:
- optymalizację ścieżki zakupowej;
- dobór sprzedażowych fraz kluczowych;
- skuteczny content marketing.
SXO może przynieść bardzo konkretne korzyści. Należy pamiętać, że ostatecznie to użytkownicy strony dokonują na niej zakupów lub innych konwersji. Rolą robotów indeksujących jest natomiast umożliwienie im skorzystania z najlepiej zoptymalizowanych stron, wpisujących się w ich zapytania.
UI design – co to jest?
W przypadku UI design (User Interface design) możemy mówić o kolejnym kroku, czyli wykorzystaniu informacji pozyskanych przez UX designerów i zaprojektowaniu interfejsu, który umożliwi osiągnięcie celu, czyli sprawienie, że użytkownik serwisu będzie zadowolony.
We współpracy ze specjalistami UX designerzy UI projektują interfejs serwisów i aplikacji. Interfejs to nic innego jak swego rodzaju łącznik pomiędzy użytkownikiem produktu a jego możliwościami i funkcjonalnością. W procesie projektowania interfejsu specjaliści muszą wziąć pod uwagę kilka kwestii, które będą bezpośrednio wpływać na użyteczność strony internetowej czy aplikacji mobilnej. Tworząc makiety, należy uwzględnić przede wszystkim funkcjonalność serwisu oraz intuicyjne rozmieszczenie wszystkich jego elementów, np. przycisków, wewnętrznej wyszukiwarki czy menu.
Nie bez znaczenie pozostają spójność estetyczna i wartość wizualna. Pierwsze wrażenie jest nieocenione, szczególnie w Internecie, którego użytkownicy mogą w mgnieniu oka opuścić stronę i przejść do serwisu konkurencji. Zachowanie estetycznej spójności bywa o tyle trudniejsze, że bardzo często musi uwzględniać także identyfikację wizualną marki, która może obejmować konkretne kolory, logotypy czy kroje fontów.
Po co nam UX oraz UI design?
Drogę, jaką musi pokonać internauta, zanim dokona konwersji na stronie internetowej, można porównać do autostrady – jazda po niej może być wygodna, przyjemna, bezpieczna i szybka, ale zanim kierowcy będą mogli cieszyć się takimi korzyściami, budowniczowie dróg muszą sprostać wielu wyzwaniom inżynieryjnym. Dokładnie tak samo jest w projektowaniu użyteczności stron internetowych.
- Użytkownicy serwisu www oczekują, że łatwo trafią na stronę – tu kłaniają się SEO i wszelkie działania z zakresu pozycjonowania stron, które możemy porównać np. do dobrze zorganizowanych dojazdów do naszej autostrady.
- Następnie liczą na to, że znajdą na niej to, co zostało im obiecane w wynikach wyszukiwania – tutaj należy zadbać o atrakcyjność oferty, która w naszym porównaniu do autostrady będzie informacją o tym, czym na pewno dojedziemy tą drogą tam, dokąd chcemy.
- Teraz czas na to, aby wreszcie wjechać na drogę, czyli zacząć korzystać z funkcji serwisu lub wejść na ścieżkę zakupową. Internauci liczą tu na intuicyjne i proste funkcje, tak jak kierowcy na szerokie i niezakorkowane pasy drogi.
- Estetyczna warstwa wizualna będzie dodatkowy atutem, tak jak równa i pozbawiona dziur nawierzchnia.
Innymi słowy, UX i UI design mają na celu ułatwienie internautom wykonanie czynności, które nie tylko leżą w ich obszarze zainteresowań, ale których również my, jako właściciele serwisu, oczekujemy.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
UX i UI design – korzyści
UX oraz UI design mają kluczowe znaczenie dla powodzenia prowadzenia działalności w sieci. Zaniedbując te obszary, właściciele stron internetowych mogą poważnie zaszkodzić swoim biznesom online. W jaki sposób? Użytkownicy niechętnie korzystają z mało atrakcyjnych wizualnie i nieintuicyjnych serwisów online. Wystarczy zaledwie kilka sekund, podczas których zrodzą się u nich wątpliwości, aby opuścili stronę i skorzystali z konkurencyjnej oferty. W ten sposób nie tylko stracimy potencjalnych klientów, ale również narazimy się na szwank wizerunkowy.
Zlekceważenie UI i UX design może doprowadzić do spowolnienia lub całkowitego zmarnowania efektów pozycjonowania serwisu. Wysoki współczynnik odrzuceń wpływa bowiem na ranking strony. Poza tym, nawet najlepiej spozycjonowana strona nie będzie przynosiła wymiernych korzyści, jeśli użytkownicy będą ją opuszczać ze względu na nieintuicyjną funkcjonalność.
UX i UI to nieodzowne warunki budowania zaangażowania i lojalności użytkowników naszego serwisu, a także generowania konwersji, w tym sprzedaży.
Zobacz inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.