Chcesz sprzedawać produkty online? Skuteczna sprzedaż w sklepach internetowych zależy od wielu czynników, a jednym z ważniejszych są opisy produktów. Jakie zadania spełnia tego rodzaju treść i jak tworzyć ją prawidłowo? W tym artykule dowiesz się, jak pisać opisy produktów pod SEO, aby skutecznie pozycjonowały strony i przekonywały klientów do zakupów.
Jaki cel ma pisanie opisów produktów do sklepów internetowych?
Zakupy online wymagają szczególnej uwagi. Choć konsumenci mają uprzywilejowaną pozycję ze względu na korzystną politykę zwrotów, gwarantowaną przez ustawodawcę, to wciąż zależy im na jak najkorzystniejszym wyborze. Choćby ze względu na to, aby nie kłopotać się z odsyłaniem produktu. Szczególnie w sytuacji, kiedy robią zakupy na ostatnią chwilę.
- W ten sposób dochodzimy do pierwszego celu tworzenia opisów produktów. Klient ma prawo oczekiwać rzetelnego przedstawienia oferty, aby wiedział, co kupuje i jakie korzyści będzie czerpał z posiadania danej rzeczy.
- Kolejnym celem jest oczywiście przekonanie do zakupu. Przedstawienie korzyści w racjonalny, ale atrakcyjny sposób może zwiększyć prawdopodobieństwo dokonania transakcji online.
- Wreszcie bardzo istotny aspekt, czyli pozycjonowanie. Zanim klient dokona zakupu w Twoim sklepie internetowym, musi najpierw trafić na stronę. Opisy produktów pod SEO pomagają osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Są one koniecznym warunkiem generowania odwiedzin na stronach produktowych.
Aby cele te mogły być osiągane, opisy muszą przyjąć odpowiednią formę i spełniać konkretne warunki. W kolejnych sekcjach dowiesz się, jakie zasady tworzenie opisów produktów pozwolą Ci osiągać zamierzone efekty.
Pisz unikalne opisy
Opisy produktów SEO muszą być unikalne i nie mogą plagiatować opisów z innych stron. Duplikacja treści to jeden z czynników, który może utrudniać pozycjonowanie stron, a niekiedy nawet przyczyniać się do obniżania ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli zatem zależy Ci na tym, aby wyświetlać się wysoko i generować duży ruch na stronach produktowych, znajdź zasoby na wykreowanie oryginalnego contentu.
Co zrobić w przypadku dużych sklepów, w których znajdują się tysięcy czy nawet setki tysięcy produktów? Dzisiaj rozwiązaniem mogą okazać się narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję. Należy jednak weryfikować efekty ich pracy i pisać dokładne i precyzyjne prompty, czyli polecenia wydawane narzędziom.
W przypadku wariantywności produktów, czyli dostępności np. tych samych butów w różnych kolorach i rozmiarach, trudno byłoby tworzyć unikalne opisy – wystarczy, że dane buty dostępne są w 8 rozmiarach i występują w 5 kolorach. Oznaczałoby to konieczność napisania 40 unikalnych opisów o de facto tym samym produkcie. W tej sytuacji należy wykorzystać potencjał systemów zarządzania treścią i stworzyć różne warianty tego samego produktu, dzięki czemu nie zajdzie ryzyko duplikacji treści na stronach.
Podawaj rzetelne informacje
W tworzeniu opisów produktów dla e-commerce należy wykorzystać merytoryczne i dokładne informacje dotyczące danych przedmiotów. Najkorzystniej jest posiłkować się informacjami dostarczonymi przez producenta. Im więcej cech zostanie przedstawionych, tym więcej argumentów przemawiających za zakupem dostanie klient.
Nie tuszuj i nie unikaj pisania o słabszych stronach produktów. Średniej klasy osprzęt rowerowy nie musi być argumentem przeciw zakupowi. Wręcz przeciwnie. Jeśli ktoś poszukuje roweru na okazjonalne, krótkie przejażdżki, wówczas możesz napisać, że:
Osprzęt XYZ to odpowiednie rozwiązanie dla osób, które nie wymagają zaawansowanych podzespołów. Zapewni komfort i efektywność jazdy podczas krótszych, rekreacyjnych przejażdżek na łatwym terenie. Nie przepłacaj za osprzęt, którego potencjału nie wykorzystasz. Zaoszczędzone środki lepiej przeznaczyć na akcesoria poprawiające bezpieczeństwo, np. dobry kask i oświetlenie.
W ten sposób podajesz klientom rzetelne informacje i pomagasz im dokonać wyboru produktu adekwatnego do ich potrzeb i oczekiwań.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Język korzyści
Opisy produktów do sklepów internetowych muszą mieć charakter perswazyjny. Klient powinien otrzymać szereg argumentów, które przekonają go do dokonania zakupu. Skuteczną metodą jest w tym kontekście zasada cecha – zaleta – korzyść. Na czym polega?
Chodzi w niej o wykorzystanie maksimum potencjału w zakresie korzyści z zakupu i posiadania danego produktu. Układ cecha – zaleta – korzyść pozwala uwidocznić je w prosty i logiczny sposób. Najłatwiej będzie posłużyć się przykładem:
Kosiarka spalinowa z napędem (cecha) pomoże Ci łatwo, szybko i bez większego wysiłku skosić trawnik o dużej powierzchni (zaleta). Dzięki temu zaoszczędzisz czas i energię na pozostałe prace ogrodowe (korzyść).
Opisanie w ten sposób wielu cech produktu umożliwi przedstawienie oferty z jak najlepszej strony.
Wykorzystuj frazy kluczowe
Skuteczny opis produktu do sklepu internetowego powinien zawierać słowa kluczowe, które pozycjonują stronę ofertową w wyszukiwarkach. Jak je znaleźć i dobrać? Jedyną słuszną drogą jest analiza z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi SEO, takich jak np. Google Keyword Planner czy Senuto. Specjalista SEO powinien dostarczyć copywriterowi efekty analizy, zawierające różnorodne frazy. Istotne jest, aby znalazły się wśród nich:
- frazy ogólne – pomocne w budowaniu widoczności strony, np. wiertarka udarowa;
- frazy long tail – mają największy potencjał sprzedażowy, ponieważ są wpisywane w wyszukiwarki przez klientów, którzy noszą się z zamiarem zakupu danego produktu, np. album skórzany na zdjęcia wklejane A4;
- frazy brandowe – zawierają nazwę produktu i markę, np. buty do biegania Adidas.
Istotne jest, aby słowa kluczowe dokładnie opisywały produkt, a także odpowiadały zapytaniom internautów, którzy wpisują frazy w wyszukiwarki. Unikaj przesycania treści frazami. Pamiętaj o umiarze i ich naturalnym wkomponowaniu w treść. Pisząc opisy produktów pod SEO, musisz poświęcić sporo uwagi frazom, ponieważ to właśnie ich wykorzystanie ma kluczowe znaczenia dla pozycjonowania stron ofertowych.
Długość i struktura opisu
Opisy produktów do sklepów internetowych powinny być tak długie, aby pozwalały przedstawić wszystkie cechy i zalety produktów oraz wynikające z nich korzyści. Przyjmuje się, że minimalna długość opisu, jaka jest niezbędna do skutecznego pozycjonowania stron za pomocą treści to 2,5–3 tysiące znaków ze spacjami. Oczywiście granica ta jest płynna, a na sukces wpływa wiele czynników.
W tym miejscu warto wspomnieć też o strukturze opisu. Trzymaj się zasady od ogółu do szczegółu. Na początku podaj kluczowe informacje, np. ogólny opis i przeznaczenie danej szlifierki (do szlifowania powierzchni z materiału X w warunkach domowych lub profesjonalnych), a następnie zagłębiaj się w szczegóły, np. parametry techniczne, funkcje i możliwości, zalety i ograniczenia.
Prosty i zrozumiały język
Klient musi rozumieć treść. Dlatego najważniejsze jest przedstawienie informacji w prosty i zrozumiały sposób. Unikaj wielokrotnie złożonych zdań, logicznie tłumacz zależności, przyczyny i skutki. Uważaj na branżowy żargon. Przy pierwszym występowaniu specjalistycznego słowa możesz wyjaśnić jego znaczenie w nawiasie. Będzie to pomocne dla mniej wtajemniczonych klientów, a jednocześnie nie odrzuci tych, którzy znakomicie orientują się w temacie.
Formatuj opisy
Pamiętaj, że przyzwyczajenia użytkowników sieci w kwestii czytania znacznie różnią się od tych dotyczących czytania na papierze. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na:
- podział treści na sekcje za pomocą nagłówków H2–H6;
- odpowiednio krótkie, kilkuzdaniowe akapity, które nie będą tworzyć długich bloków tekstu;
- wypunktowania i listy, które ułatwiają przyswajanie wiadomości;
- wytłuszczenia najważniejszych informacji.
Takie formatowanie tekstu nie tylko ułatwia ich odbiór przez użytkowników strony, ale również wpływa na ich ocenę przez roboty indeksujące wyszukiwarek, wzmacniając SEO.
Stosuj multimedia
Opisy produktów warto urozmaicać atrakcyjnymi multimediami, które pomagają klientom jeszcze lepiej zapoznać się z cechami produktów. Najważniejsze są wysokiej jakości zdjęcia, które dokładnie przedstawiają produkty pod każdym aspektem. Bardzo pomocne mogą okazać się też filmy, które demonstrują działania produktów i wynikające z jego posiadania korzyści.
Tworzenie opisów produktów do sklepów internetowych – najważniejsze zasady
W ramach podsumowania przypomnijmy wszystkie najważniejsze zasady, jakimi należy kierować się podczas tworzenia opisów produktów na strony e-commerce.
- Opisy muszą być unikalne. Nie kopiuj ich z innych stron, w tym również ze stron producenta.
- W narracji łącz rzetelność i merytorykę z atrakcyjną formą. Stosuj język korzyści.
- Wykorzystuj frazy kluczowe, które pochodzą z fachowej analizy z wykorzystaniem narzędzi SEO.
- Długość opisu powinna pozwolić wyczerpać temat.
- Pisz językiem zrozumiałym, unikaj zbyt skomplikowanych wyrażeń.
- Formatuj tekst pod kątem SEO (nagłówki, listy, wytłuszczenia, odpowiednia długość akapitów).
- Jeśli to możliwe, stosuj multimedia, np. filmy i zdjęcia.
Opisy produktów mają bardzo istotne znaczenie w pozycjonowaniu serwisu, generowaniu ruchu na stronie oraz osiąganiu sprzedaży. Dlatego każdy właściciel sklepu internetowego powinien wykorzystać dostępne zasoby do kreacji unikalnego contentu na strony ofertowe. W przypadku dużej liczby stron produktowych można pożytkować się narzędziami AI, aby obniżyć koszty i zwiększyć tempo pracy nad opisami. Niemniej w takich sytuacjach konieczne jest kontrolowanie efektów i pilnowanie jakości treści.
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.