Ruch organiczny (organic traffic) to pojęcie bardzo często pojawiające się w kontekście rozmów o SEO, np. w ofertach agencji, case studies czy raportach z działań. Czym zatem jest ruch organiczny na stronie, jakie znacznie ma dla SEO i w jaki sposób można go budować? Te zagadnienia poruszamy w niniejszym wpisie.
Co to jest ruch organiczny?
Ruch organiczny to wejścia na stronę, których źródłem są bezpłatne wyniki wyszukiwania. Użytkownicy internetu wpisują w wyszukiwarce zapytania zawierające określone słowa kluczowe, a następnie klikają w linki do stron wyświetlonych w wynikach wyszukiwania. Należy podkreślić, że w przypadku organic traffic mówimy o bezpłatnych wynikach, a więc tych, które nie są oznaczone jako Reklama.
Internauci mają możliwość odwiedzenia danych stron, ponieważ zostały one wcześniej zaindeksowane przez roboty wyszukiwarek i uznane za godne polecenia, a także dopasowane do zapytań zawierających określone frazy. Pozyskiwanie ruchu organicznego w przeciwieństwie do ruchu z reklam jest dla właścicieli stron bezpłatne – nie uiszczają oni żadnych opłat na rzecz wyszukiwarek. Jedyne koszty mogą wiązać się z usługami polegającymi na optymalizacji i pozycjonowaniu stron www.
Jakie znaczenie ma ruch organiczny dla Twojej strony?
Ruch na stronie – niezależnie z jakiego pochodzi źródła – jest warunkiem koniecznym do tego, aby użytkownicy strony weszli z nią w jakiekolwiek interakcje, tj. dokonali zakupu, zapisali się newslettera, zamówili usługę czy skontaktowali się z obsługą czy infolinią.
Organic traffic pozwala niskim kosztem pozycjonować wiele podstron, wykorzystując do tego szeroki zakres słów kluczowych. Wyniki wyszukiwania stanowią ważne źródło ruchu, dlatego pozycjonowanie stron celem pozyskania ruchu organicznego jest naprawdę istotne dla czerpania korzyści biznesowych z prowadzenia strony internetowej. Co więcej, ruch organiczny – jeżeli jest pozyskiwany w prawidłowy, zgodny z zasadami wyszukiwarek sposób – może przynosić długotrwałe efekty. Nie można powiedzieć tego o płatnych wynikach wyszukiwania, które generują ruch wyłącznie w okresie trwania kampanii, a po jej wygaśnięciu lub wstrzymaniu natychmiast przestają dostarczać stronie użytkowników.
Między innymi dlatego nie można rezygnować z pozycjonowania strony internetowej. Ruch organiczny może bowiem okazać się kołem ratunkowym w momencie, kiedy przez błąd lub nieświadome złamanie zasad zablokowane zostaną kampanie płatne lub konta w mediach społecznościowych. Obecność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania daje dość dużą pewność tego, że strona pozostanie widoczna dla użytkowników przez dłuższy czas.
Jak zmierzyć ruch organiczny?
Mierzenie ruchu organicznego jest bardzo ważne w kontekście planowania działań SEO i skutecznego ustalania strategii marketingowych. Pomiarów ruchu można dokonać z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, do których należą np. Google Analytics czy Google Search Console. Śledzenie zmian w ruchu organicznym pozwala ocenić skuteczność prowadzonych działań czy dostosowywać strategie do aktualnych trendów rynkowych.
Jak poprawić ruch organiczny?
Duży ruch organiczny jest naturalnym następstwem wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania oraz dobrej widoczności strony na dużą liczbę fraz kluczowych powiązanych tematycznie z zawartością serwisu. I w tym miejscu wracamy do kluczowego pojęcia całej naszej Bazy Wiedzy, jakim jest SEO, czyli optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych. Jako że na naszym blogu szczegółowo opisujemy poszczególne zagadnienia, w tym wpisie nie będziemy dokładnie opisywać poszczególnych działań, które mogą przełożyć się na lepszy ruch organiczny. SEO obejmuje szeroki zakres działań, do których zaliczamy:
- optymalizację techniczną – są to działania w obszarze technicznej warstwy serwisu, mające na celu wyeliminowanie istniejących błędów oraz zoptymalizowanie elementów, które są brane pod uwagę przez roboty indeksujące jako czynniki rankingowe;
- content marketing – polega na tworzeniu wysokiej jakości treści, która będzie zawierała odpowiednie słowa kluczowe, pozyskiwane w czasie analizy z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi SEO i dopasowane do zapytań wpisywanych przez internautów w wyszukiwarki internetowe;
- link-building – budowanie sieci wartościowych linków, prowadzących do naszej strony z zewnętrznych portali.
Konsekwentne i rzetelne prowadzenie działań w każdym z tych obszarów pozwoli osiągnąć zamierzone cele, a więc poprawić widoczność strony i uzyskać wyższe pozycje, co naturalnie przełoży się na zwiększony ruch na stronie. Oczywiście większa liczba kliknięć nie wiąże się od razu z korzyściami biznesowymi, dlatego należy zadbać o to, żeby strona była funkcjonalna, czytelnia, łatwa w obsłudze i atrakcyjna merytorycznie.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Ruch organiczny – podsumowanie
Budowanie ruchu organicznego na stronie ma kluczowe znaczenie dla osiągania korzyści biznesowych, np. zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym. Organic traffic to jedno z istotniejszych źródeł wejść na stronę, ponieważ pozycje strony w wynikach wyszukiwania nie są zależne od tego, czy kampania reklamowa jest aktywna ani od ustalonych stawek za kliknięcie w link. Osiągnięta widoczność strony może przynosić efekty w postaci zwiększonego ruchu w długiej perspektywie czasowej.
Jeśli chcesz zwiększyć ruch organiczny na stronie internetowej, zacznij pozycjonowanie z Agencją SEO KWISS.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.