Inwestycje w biznesie z samego już założenia mają się zwracać i przyczyniać do generowania większych przychodów niższym kosztem. Każda firma, która dokonuje takowej, powinna zatem monitorować jej zwrot, by ocenić opłacalność przeznaczenia środków na optymalizację danego obszaru swojej działalności. Jak to zrobić? Najprościej można to zbadać, obliczając wskaźnik ROI (Return on Investment), czyli zwrot z inwestycji. Jak obliczyć ROI i jak interpretować wyniki. O tym dowiesz się w naszym artykule.
Co to jest ROI?
ROI jest wskaźnikiem efektywności inwestycji. Wskaźnik ten jest wykorzystywany do oceny efektywności inwestycji oraz opłacalności kampanii marketingowych i reklamowych. Dzięki wskaźnikowi ROI możemy bezpośrednio zmierzyć kwotę, jaka zwróciła nam się z inwestycji w zestawianiu z jej kosztami.
Jak obliczyć ROI?
Do obliczenia ROI potrzebujemy następujących liczb:
- koszt inwestycji,
- przychód uzyskany z inwestycji
Wskaźnik obliczamy według następującego wzoru:
ROI = (zysk – koszt)koszt x 100%
Jak interpretować ROI?
Przyjmijmy, że dana firma dokonała inwestycji w nowe rozwiązania, a jej koszt wyniósł 100 tysięcy złotych. W zakładanym okresie udało jej się uzyskać 200 tysięcy złotych przychodu. Wówczas ROI wyniesie:
(200 000 – 100 000)100 000 x 100% = 100%
Oznacza to, że zwrot z inwestycji był dwukrotnością jej kosztu. Firmie udało się nie tylko odzyskać zainwestowane środki, ale również dodatkowo zyskać ich równowartość. Innymi słowy, inwestycja okazał się trafna i pozwoliła uzyskiwać lepsze wyniki finansowe.
Weźmy na warsztat również inny przykład. Tuta firma zainwestowała 100 tysięcy złotych w kampanię reklamową, a przychód ze sprzedaży pochodzącej z tych reklam wyniósł 50 tysięcy złotych. W tej sytuacji:
(50 000 – 100 000)100 000 x 100% = -50%
W tej sytuacji inwestycja okazała się nieopłacalna, ponieważ nie udało się nawet pokryć jej kosztów. Firma odzyskała zaledwie połowę zainwestowanych środków.
Dlaczego warto znać wskaźnik ROI?
Wskaźnik ROI jest cennym narzędziem, które pozwala oceniać efektywność inwestycji dokonywanych przez różne działy organizacji. Pierwszym aspektem monitorowania ROI jest omawiany od początku zwrot z inwestycji. Na podstawie oceny poszczególnych inwestycji można trafniej wybierać skuteczne rozwiązania i na tej podstawie wdrażać zmiany, optymalizacje czy formy promocji w sieci lub online.
ROI jest wskaźnikiem ważnym także dla działu zarządzania projektami. ROI umożliwia dokonanie oceny opłacalności projektu jeszcze przed jego realizacją, co z kolei pozwala rozpocząć prace nad tymi projektami, które mogą okazać się najbardziej korzystne. Na podstawie ROI można również monitorować postępy pracy nad projektami i odnotowywać ewentualne odchylenia od zakładanych celów.
ROI jest ważnym wskaźnikiem także dla produkcji. W kontekście modernizacji linii produkcyjnej czy wdrażania nowych technologii i procesów ROI jest czynnikiem, który zdecydowanie ułatwia podejmowanie decyzji, ponieważ pozwala analizować twarde dane.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Ryzyko związane z brakiem monitorowania ROI
Bazując na informacjach z poprzedniego akapitu, łatwo można zlokalizować ryzyka, jakie wiążą się z brakiem monitorowania ROI. Tak więc kolejno:
- ryzykujemy nietrafione inwestycje w aktywa lub projekty, które nie przynoszą oczekiwanego zysku lub wręcz generują straty;
- ryzykujemy nieopłacalną pracę nad projektami, które nie absorbują zasoby firmy, nie przynosząc jednak wystarczających korzyści;
- ryzykujemy utrzymywanie nierentownych procesów produkcyjnych oraz korzystania z technologii niegwarantujących dostatecznej wydajności pracy.
Korzyści z optymalizacji ROI
ROI jest wskaźnikiem, którego monitorowanie stanowi podstawę do podejmowania trafnych decyzji biznesowych i marketingowych. Obszary, w których jest on cennym narzędziem, to m.in.:
- analiza danych – ROI umożliwia śledzenie kampanii marketingowych z wykorzystanie narzędzi analitycznych;
- segmentacja rynku – dzięki ROI możemy skutecznie dobierać segmenty rynku, które chcemy eksploatować;
- zwiększenie sprzedaży – poprzez inwestycję w szkolenia i rozwój handlowców oraz wdrożenie automatycznych procesów;
- optymalizacja produkcji – wdrażanie innowacji pozwala zwiększyć wydajność produkcji i łańcucha dostaw;
- zarządzanie projektami – ROI umożliwia identyfikację problemów i ocenę korzyści, jakie przynoszą dan projekty;
- finanse – obniżenie ryzyka nietrafionych inwestycji;
- IT – ROI umożliwia świadomie wdrażanie rozwiązań, które obniżają koszty utrzymania infrastruktury teleinformatycznej w firmie.
Każda świadomie prowadzona firma powinna wykorzystywać wskaźniki, które dostarczają wymierne informacje na temat podejmowanych działań i czynionych inwestycji. ROI to prosty do obliczenia wskaźnik, który może być z powodzeniem wykorzystywany zarówno przez korporacje, jak i małe i średnie firmy. Osiągnięcie rentowności wymaga skrupulatnego planowania i weryfikowania nakładów, a ROI to łatwy sposób na ich skuteczne kontrolowanie.
Zobacz inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.