Wiedza na temat tego, z jakiego źródła użytkownicy sieci trafiają na Twoją stronę, jest niezwykle ważna. Dzięki analizie źródeł wejść na stronę możesz mierzyć skuteczność poszczególnych działań, m.in. SEO, kampanii reklamowych czy prowadzenia profili w mediach społecznościowych. Poznaj rodzaje źródeł, dowiedz się, jak je mierzyć i dlaczego warto to robić.
Ten artykuł może Ciebie zainteresować: 5 zalet pozycjonowania Twojego sklepu internetowego
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Wyszukiwanie organiczne
Ruch organiczny na stronie to wejście, które generowane są przez osoby, wchodzące na Twoją stronę poprzez wyniki wyszukiwania Google. Użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę słowa kluczowe związane z zagadnieniami, produktami lub usługami. Wyszukiwarka dopasowuje wyniki pod zapytanie użytkownika, a ten następnie klika w link do strony, która według na niego najlepiej spełnia jego oczekiwania. Takie zachowanie internauty świadczy o tym, że jest zainteresowany zakupem produktu lub usługi i właśnie w tym celu wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę.
Jak pozyskać ruch organiczny?
Jak przyciągnąć klientów na stronę sklepu? Rola cen i pozycjonowania jest tutaj nieodzowna. Wyszukiwanie organiczne generuje ruch przede wszystkim na wysoko spozycjonowanych stronach. Dlatego pozyskanie ruchu organicznego wymaga konsekwentnego prowadzenia działań SEO, na które składają się:
- techniczna optymalizacja elementów strony, które są oceniane przez roboty indeksujące;
- budowanie profilu linków prowadzących do strony z zewnętrznych portali;
- linkowanie wewnętrzne;
- content marketing.
Działania SEO to jednak inwestycja długofalowa. Skuteczne pozycjonowanie strony pozwoli generować ruch organiczny w długiej perspektywie czasu. Bez SEO w zasadzie trudno liczyć na satysfakcjonujące wyniki prowadzenia sklepu internetowego. Pozycjonowanie to szeroko zakrojone działania, których koszt zależy od wielkości strony, jej struktury czy liczby błędów, które trzeba naprawić. Koszty działań poznasz po lekturze naszego artykułu: Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Optymalizacja SEO.
Wyszukiwanie płatne
W tym przypadku użytkownicy także trafiają na Twoją stronę z wyników wyszukiwania, jednakże klikając nie w wyniki wyszukiwania organicznego, ale w link płatny, oznaczony jako reklama. Płatne linki zwykle wyświetlają się u góry strony, poprzedzając wyniki wyszukiwania organicznego (2-3 linki), a także na dole pod wynikami organicznymi.
Wyszukiwanie płatne ma taką samą wartość jak wyszukiwanie organiczne. Tutaj użytkownik również trafia na stronę, jaka wyświetla się po wpisaniu zapytania zawierającego daną frazę kluczową. Oznacza to, że jest on zainteresowany danym produktem lub usługą i rozważa dokonanie zakupu.
Zatem po co prowadzić kampanie płatne? Pozwalają one wyświetlić stronę wysoko niezależnie od prowadzonych działań SEO. Oznacza to, że już na początku pracy nad pozycjonowaniem potencjalni klienci mogą zobaczyć Twoją stronę na samej górze wyników wyszukiwania, co z dużym prawdopodobieństwem skłoni ich do kliknięcia w link reklamę.
Kampanie Google Ads można prowadzić samodzielnie, jednak ze względu na konieczność doboru słów kluczowych czy stałego monitorowania efektów, warto skorzystać z pomocy specjalisty. Chodzi bowiem o to, żeby możliwie jak najkorzystniej wykorzystywać budżet, jaki przeznaczany jest na kampanię.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Wyszukiwanie z social media
Prowadzenie profile w mediach społecznościowych pozwala na dotarcie do szerokiego grona klientów, ale również budowanie trwałej więzi i skutecznej komunikacji z użytkownikami. Social media pozwalają obecnie nie tylko na promocję i przekierowanie klientów na stronę sklepu, ale również bezpośrednią sprzedaż.
Jednakże prowadzenie kanałów social media wymaga sporej wiedzy zarówno na temat samego medium, jak również jego użytkowników i swoich klientów. Swoje profile możesz prowadzić obecnie m.in. na YouTubie, Facebooku, Instagramie czy TikToku. Jednak ważne jest, aby być przede wszystkim tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci, a także prowadzić komunikację w taki sposób, który jest dla nich przystępny i atrakcyjny. W przeciwnym razie budżet przeznaczany na promocję w social mediach może być pożytkowany nieefektywnie.
Remarketing
W tym przypadku mówimy o dotarciu do osób, które już odwiedziły naszą stronę. Mogły porzucić ofertę lub odłożyć zakup w czasie, dlatego warto niejako przypomnieć im o sobie. Błędne jest przekonanie, że każdy, kto chce dokonać zakupu, dokonuje go od razu (zobacz “Czym jest współczynnik konwersji i jakie ma znaczenie dla sklepu internetowego?“). Często bowiem klienci sklepów internetowych zwlekają z podjęciem decyzji o zakupie z różnych powodów, m.in. w poszukiwaniu jak najkorzystniejszej oferty. Jednym ze skuteczniejszych sposób remarketingu są m.in. kampanie banerowe.
Mailing i newslettery
W tym miejscu mowa jest o odwiedzinach na stronie, których źródłem jest kliknięcie w link, dołączony do wiadomości. Ruch z mailingu jest bardzo cenny, ponieważ najczęściej dotyczy tych użytkowników sieci, którzy są aktywnie zainteresowani Twoją ofertą.
Aby móc skutecznie generować wejścia na stronę z mailingu, należy wcześniej zebrać leady, czyli dane kontaktowe do klientów. To z kolei można uzyskać poprzez tworzenie newsletterów, w których klienci w zamian za kontakt będą od Ciebie otrzymywać specjalne oferty lub materiały merytoryczne.
Direct search
Direct search to wejścia na stronę bezpośrednio po wpisaniu adresu domeny w pasku przeglądarki. Duża liczba bezpośrednich wejść na stronę świadczy o tym, że Twoja marka jest rozpoznawalna i cieszy się dużym zaufaniem klientów. Brak wejść z tego źródła może sugerować, że potrzebne są szeroko zakrojone działania marketingowe, tj. SEO, Google Ads, aktywne prowadzenie kont w social mediach czy nawet offline’owe działania promocyjne.
Klient odwiedzający Twoją stronę z directa jest bardzo cenny, ponieważ ten sposób wejścia na stronę świadczy o tym, że rozpoznaje markę, ceni ją i raczej nie rozważa dokonania zakupu u konkurencji.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Skąd czerpać informacje o źródłach ruchu na stronie?
Narzędziem, które służy do badania źródeł ruchu na stronie internetowej, jest Google Analytics. Jest to bardzo rozbudowane narzędzie, które jest dostępne bezpłatnie dla każdego użytkownika konta Google (ograniczeniem bezpłatnej wersji jest obsługa maksymalnie 10 milionów działań w ciągu miesiąca). Analytics umożliwia prowadzenie bardzo szeroko zakrojonych statystyk, obejmujących m.in. właśnie źródło ruchu, ale również zachowania użytkowników i ich profil demograficzny.
Dlaczego warto znać źródła wejść na stronę?
Analiza źródeł wejścia na stronę internetową są podstawą wszelkich badań zachowań użytkowników serwisu. Wiedząc, które źródła generują największy ruch na stronie, otrzymujesz odpowiedź na temat skuteczności różnych działań, takich jak SEO, content marketing, Google Ads, mailing czy social media. Na podstawie zebranych danych możesz podjąć decyzję na temat tego, które działania wesprzeć jeszcze mocniej, a które możesz ograniczyć bez większych konsekwencji. Pozwoli to optymalnie wykorzystywać budżet, jaki przeznaczasz na e-marketing i promocję.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.