Spotkałeś się kiedyś z określeniem „responsywna strona internetowa”? Zastanawiasz się, co to znaczy i jak wpływa na funkcjonalność serwisu? Z naszego najnowszego wpisu dowiesz się, czym jest responsywność strony, jakie ma znaczenie dla użytkowników i wyszukiwarek, a także jak stworzyć responsywną stronę.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Czym jest responsywność strony?
Responsywność strony internetowej (z ang. Responsive Web Design, RWD) to technika projektowania stron internetowych, która umożliwia ich automatyczne dostosowywanie układu i wyglądu do rozmiaru okna przeglądarki na różnych urządzeniach, zarówno desktopowych, jak i mobilnych. Responsywność stron umożliwia skalowanie wyświetlanych treści, co sprawia, że prezentuje się ona czytelnie i dobrze na dużych ekranach laptopów lub komputerów stacjonarnych, a także na mniejszych urządzeniach, czyli smartfonach i tabletach.
Prowadząc pozycjonowanie e-commerce lub innych stron serwisów, warto zadbać o responsywność strony internetowej. Przełoży się to na jej lepszy odbiór przez użytkowników oraz wyszukiwarkę.
Znaczenie responsywności strony dla użytkownika
Responsywna strona internetowa to wygodne rozwiązanie dla jej użytkowników. Automatyczne dostosowanie układu i wyglądu treści do ekranu urządzenia pozwala w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje wersja strony przeznaczona na desktop lub mobile. Skalowanie poszczególnych elementów, widocznych na ekranie, ułatwia użytkownikom znalezienie treści lub przycisków. Responsywne strony uwzględniają bowiem specyfikę danego urządzenia oraz sprawdzone rozwiązania związane z User Experience, takie jak np. forma menu, rozmieszczenie treści czy sposób nawigowania.
Responsywność strony jest rozwiązaniem korzystnym dla właścicieli stron, którzy inwestują w content marketing. Przejrzystość i czytelność strony na każdym rodzaju urządzenia ułatwia bowiem zapoznanie się z treścią, a także nawiązanie interakcji.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Znaczenie responsywności strony dla wyszukiwarki
Ze względu na stale rosnący udział urządzeń mobilnych w ruchu na stronach internetowych, algorytmy wyszukiwarek lepiej oceniają strony, które są dostosowane do smartfonów i tabletów. Dlatego stworzenie responsywnej strony pomaga w pozycjonowaniu strony na wysokich miejscach w wyniku wyszukiwania. Google oficjalnie informuje o tym, że strony responsywne są lepiej pozycjonowane. Właściciele stron powinni zatem wykorzystać ten fakt i zainwestować w RWD, podnosząc tym samym swoje szanse na zwiększenie ruchu na stronie oraz konwersji.
Responsywność stron pozwala uniknąć problemu duplikacji treści. Jeśli zdecydujesz się na stworzenie mobilnej wersji strony, tj. przeznaczonej wyłącznie na urządzenia mobilne, wówczas może ona zostać odczytania przez roboty wyszukiwarki jako strona ze skopiowaną treścią. Aby to rozwiązać, konieczne jest wdrożenie znacznika rel=”canonical”. Niestety przy braku współpracy z agencją SEO wiele osób może o tym nie pamiętać lub w ogóle nie być świadomymi tej możliwości (zobacz “Jak przygotować się do współpracy z agencją SEO“). W efekcie strona mobilna jest traktowana przez algorytm jako duplikat i nie szans na wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach.
Strony responsywne wpływają na SEO także pośrednio. RWD skraca bowiem czas ładowania strony, co także jest czynnikiem rankingowym, a ponadto sprzyja lepszemu odbiorowi serwisu przez użytkowników.
Zalety posiadania responsywnej strony internetowej
Zasadnicze korzyści z RWD przytoczyliśmy już w poprzednich akapitach, omawiając znaczenie responsywności stron dla użytkowników oraz wyszukiwarek. Warto zatem krótko podsumować zalety, jakie niosą responsywne strony internetowe.
- Responsywna strona jest atrakcyjna wizualnie i funkcjonalna dla użytkowników każdego typu urządzenia.
- Responsywność wpisuje się w trend korzystania z urządzeń mobilnych podczas wyszukiwania treści w sieci.
- Responsywna strona internetowa jest czytelna i pozwala łatwo wejść w interakcję.
- Responsywność strony pozytywnie wpływa na SEO i pomaga w łatwiejszym uzyskiwaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
- RWD ułatwia zdobycie przewagi rynkowej nad konkurencją bądź zniwelowanie przewagi konkurencji, która wcześniej zdecydowała się na stworzenie responsywnej strony.
Responsywność strony niesie korzyści zarówno dla sklepów internetowych, jak i pozostałych serwisów, w tym stron ofertowych dla firm czy blogów (o korzyściach z prowadzenia bloga dowiesz się więcej we wpisie „Znaczenie prowadzenia bloga w pozycjonowaniu”).
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Jak zrobić responsywną stronę?
Istnieje kilka sposobów na stworzenie responsywnej strony internetowej lub nadanie jej zgodności z RWD. Niemniej każdy wymaga pewnych umiejętności w kreowaniu stron bądź znajomości kodu programowania. Łatwiejsze sposoby dotyczą WordPressa. Do postawienia strony należy użyć responsywnego szablonu bądź skorzystać z wtyczek, które optymalizują witrynę, umożliwiając jej prawidłowe wyświetlanie się na różnych ekranach.
W przypadku sklepów internetowych warto już na początku skorzystać z platformy SaaS, która pracuje na responsywnym oprogramowaniu, co pozwala od razu stworzyć stronę RWD.
Pozostałe przypadki wymagają wprowadzenia zmian w kodzie źródłowym strony. W tym celu należy skorzystać z usług programisty.
Ten artykuł może Ciebie zainteresować: “3 podstawowe obszary SEO dla sklepu internetowego“
Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?
Możesz spróbować zmienić rozmiar okna przeglądarki. W takiej sytuacji widoczna witryna powinna automatycznie dopasować się do nowych parametrów. W przeciwnym razie należy ponownie spróbować nadać stronie zgodność z RWD.
Niektóre strony posiadają dedykowaną subdomenę dla urządzeń mobilnych. Cechuje ją literka “m” na początku adresu strony.