
Otwarcie i prowadzenie sklepu internetowego nie musi być trudne. Możesz z powodzeniem prowadzić tego typu biznes, jeśli tylko skorzystasz z odpowiedniego CMS-u dla e-commerce. Dowiedz się, czym jest to narzędzie, sprawdź, jakie da Ci możliwości w prowadzeniu sklepu online, poznaj rodzaje CMS-ów dla e-commerce, a także przekonaj się, które systemy CMS sklepu internetowego są obecnie najpopularniejsze.
Czym jest CMS dla e-commerce?
CMS, czyli Content Management System jest narzędziem umożliwiającym tworzenie, zarządzanie i publikowanie treści na stronach sklepów internetowych. CMS-y dla e-commerce dodatkowo zapewniają funkcje, które umożliwiają sprawne prowadzenie sprzedaży w sieci. Dzięki nim możemy m.in.:
- tworzyć strony produktów i kategorii produktowych;
- przyjmować zamówienia klientów i zarządzać nimi;
- obsługiwać płatności online;
- zarządzać magazynem.
CMS-y dla e-commerce to narzędzia, dzięki którym przedsiębiorcy nieposiadający specjalistycznej wiedzy technicznej mogą skutecznie tworzyć sklepy internetowe i zarządzać nimi. Proste i intuicyjne w obsłudze motywy i szablony pozwalają bez większych problemów dodawać do sklepu nowe produkty, zarządzać zdjęciami, opisami i cenami, a także personalizować wygląd sklepu.

Rodzaje CMS dla e-commerce
Systemy CMS występują w kilku różnych rodzajach, oferujących inne funkcje. Ich dobór powinien być motywowany przede wszystkim indywidualnymi potrzebami i oczekiwaną funkcjonalnością sklepu internetowego. Każdy z rodzajów CMS dla sklepu online charakteryzuje się inną skalą dostępnych rozwiązań.
Open Source CMS
Open Source CMS to system zarządzania treścią, którego kod źródłowy jest dostępny publicznie i może być zarządzany przez użytkowników. Tego rodzaju CMS-y cieszą się dużą popularnością ze względu na to, że są elastyczne i dają możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb. Bardzo często oferują funkcjonalne rozszerzenia, które pozwalają rozbudować funkcjonalność sklepu. Przykłady Open Source CMS e-commerce to m.in. Magento, WooCommerce, PrestaShop.
SaaS CMS
SaaS, czyli Software as a Service. Tego rodzaju systemy zarządzanie treścią dla sklepów internetowych są hostowane na zewnętrznych serwerach i dostarczane jako usługa. Należą do najłatwiejszych w obsłudze, dlatego że dostarczają rozwiązania w zakresie hostingu, bezpieczeństwa, obsługi płatności, niezbędnych narzędzi oraz aktualizacji. Bardzo często decydują się na nie małe firmy, dla których priorytetem jest skupienie się na prowadzeniu biznesu zamiast na sprawach technicznych. Najpopularniejsze SaaS CMS to np. Shoper, Shopify i BigCommerce.
Custom CMS
Czyli systemy CMS e-commerce tworzone od podstaw według indywidualnych potrzeb. Mogą być bardzo kosztowne, ale najlepiej spełniają indywidualne oczekiwania i pozwalają tworzyć unikalne funkcje. Przeznaczone przede wszystkim dla dużych graczy na rynku oraz firm wymagających niekonwencjonalnych rozwiązań.
Enterprise CMS
Są to zaawansowane, kompleksowe i kosztowne systemy CMS, które są przeznaczone dla dużych firm i korporacji. Tego rodzaju CMS-y są bardzo funkcjonalne, oferują różne wersje językowe, szerokie możliwości personalizacji, możliwość zarządzania wieloma sklepami, generowanie raportów czy integrację z innymi systemami. Przykłady Enterprise CMS to m.in. SAP Commerce Cloud, Oracle Commerce i IBM Digital Commerce.
Najpopularniejsze CMS dla e-commerce na rynku
Na rynku e-commerce szczególną popularnością cieszą się systemy CMS, które znajdziesz na poniższej liście. Zapoznaj się z nią, aby poznać bliżej specyfikę poszczególnych systemów i zdecydować, który CMS okaże się dla Ciebie odpowiedni.

Shoper
Shoper to platforma typu SaaS, a wiec jest dostępna jako usługa, a nie oprogramowanie możliwe do zainstalowania na własnym serwerze. Metodą finansowania tego CMS-u jest subskrypcja. W Polsce Shoper bardzo popularny wśród małych i średnich firm. Shoper oferuje wiele funkcji, które pomagają osiągnąć bogatą funkcjonalność sklepu oraz spersonalizować jego wygląd. Wadą może być jednak to, że bardziej zaawansowane funkcje są dostępne w wyższych planach subskrypcji.

WooCommerce
WooCommerce funkcjonuje jako wtyczka do WordPressa, czyli najpopularniejszego CMS-u do zarządzania treścią na stronach www. Oferuje szerokie możliwości w zarządzania funkcjami sklepu, zamówieniami, płatnościami czy ścieżką zakupową. Szeroka gama rozszerzeń pozwala dostosować go do indywidualnych potrzeb.
WooCommerce to darmowa platforma typu Open Source, jest bardzo elastyczna i skalowalna. Jest nieco bardziej skomplikowana w obsłudze niż CMS-y typu SaaS, dlatego wymaga pewnych umiejętności, a przede wszystkim poświęcenia czasu na konfigurację.

PrestaShop
PrestaShop to samodzielna platforma e-commerce, którą można zainstalować na swoim serwerze. Ma własne narzędzia i strukturę, które zapewniają bardzo szeroką funkcjonalność i skalowalność sklepów internetowych. PrestaShop jest CMS-em bezpłatnym. Umożliwia zarządzanie wieloma sklepami z jednego panelu administracyjnego, pozwala także na integrację z innymi narzędziami. Z tego systemu CMS dla e-commerce chętnie korzystają firmy o różnej wielkości.
Wadą korzystania z PrestaShop może być konieczność posiadają pewnych umiejętności technicznych, niezbędnych do zarządzania sklepem. Choć sama platforma jest bezpłatna, to koszty mogą generować np. płatne motywy i szablony lub korzystanie z pomocy specjalistów zarządzających sklepem.

Magento
Magento to zaawansowany CMS dla e-commerce typu Open Source. Gama funkcji i narzędzi do zarządzania sklepem internetowym, oferowana przez tę platformę, jest bardzo szeroka. Wśród jej cech znajdują się m.in. obsługa wielu sklepów, zarządzanie katalogiem produktów, kompleksowe funkcje marketingowe, elastyczny system płatności i wysyłki, integracje z narzędziami analitycznymi i wiele innych. Magento to system przeznaczony dla wymagających sklepów internetowych. Gwarantuje pełną elastyczność i skalowalność na wysokim poziomie. Dostępne są wersja darmowa (Magento Open Source) oraz płatna (Magento Commerce), oferująca dodatkowe funkcje i usługi, np. wsparcie techniczne.
Magento może wymagać wsparcia specjalistów, ponieważ jest platformą dość wymagającą pod względem technicznym. Ze względu na zaawansowane funkcje konieczne może okazać się korzystanie z lepszych i szybszych serwerów i hostingów. Może to generować dodatkowe koszty.

Shopify
Shopify to CMS typu SaaS. Łatwa obsługa pozwala w pełni korzystać z jej możliwości każdemu, nawet niezaawansowanemu technicznie użytkownikowi. Finansowanie platformy przyjmuje formę subskrypcji.
Shopify ma intuicyjny interfejs administracyjny, który umożliwia łatwe dodawanie produktów, zarządzanie zamówieniami, monitorowanie zapasów i wiele innych. Zawiera również narzędzia marketingowe, system płatności, opcje wysyłki i dostosowywania wyglądu sklepu. Shopify zapewnia także bezpieczeństwo, hosting i wsparcie techniczne.
Z platformy tej chętnie korzystają początkujący przedsiębiorcy, choć na pewnym poziomie zaawansowania często przechodzą oni na bardziej zaawansowane CMS-y dla e-commerce. Mimo licznych zalet, Shopify ma bowiem pewne ograniczenia. Nie oferuje pełnej kontroli nad infrastrukturą, co może być problematyczne dla zaawansowanych użytkowników o specjalnych wymaganiach. Również dostosowywanie sklepu do niestandardowych funkcji może być ograniczone w porównaniu do innych platform e-commerce.
Najpopularniejsze CMS dla e-commerce – podsumowanie
Wybór systemu CMS dla sklepu internetowego jest bardzo ważny, ponieważ od niego będą zależeć działanie i bezpieczeństwo korzystania z serwisu. Decyzja o wyborze właściwej platformy e-commerce powinna być podyktowana indywidualnymi potrzebami, a także dostępnym budżetem.
Sklepy internetowe prowadzone na różnych platformach e-commerce możesz pozycjonować z Agencją SEO KWISS.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss

Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.