Liczy się przede wszystkim wnętrzae – tak, pół żartem, pół serio, możemy opisać konieczność optymalizacji on-site w procesie pozycjonowania strony internetowej. Optymalizacja SEO to bowiem działania prowadzone w obszarze technicznej warstwy serwisu, których nie widać gołym okiem, ale które mają ogromne znaczenie dla funkcjonalności strony i jej oceny przez roboty indeksujące wyszukiwarek. Każdy z elementów optymalizacji stron to materiał na osobny artykuł, dlatego w tym wpisie skupimy się przede wszystkim na ogólnym przedstawieniu działań z tego obszaru, a także korzyściach płynących z optymalizacji stron www.
Czym jest optymalizacja SEO on-site?
Jak już wyjaśniliśmy we wstępie, optymalizacja SEO to praca nad tym, aby wszystkie techniczne elementy serwisu internetowego, które wpływają na jego funkcjonalność oraz stanowią czynniki rankingowe dla robotów indeksujących, spełniały oczekiwane założenia i pomagały, a nie przeszkadzały w pozycjonowaniu strony.
Z jednej strony optymalizacja stron www polega na wdrażaniu zmian, dzięki którym korzystanie z serwisu będzie wygodne, łatwe i bezpieczne dla użytkowników. Z drugiej ma pomóc algorytmom wyszukiwarek lepiej rozumieć stronę, co wpłynie na skuteczniejszą indeksację poszczególnych podstron i wyświetlanie ich na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Audyt SEO – podstawa do podjęcia działań w zakresie optymalizacji
Skąd wiedzieć, które elementy strony wymagają optymalizacji SEO? W tym celu konieczne jest zlecenie profesjonalnej agencji wykonania audytu SEO. Jest to dogłębna analiza wszystkich technicznych elementów serwisu, które są brane pod uwagę jako czynniki indeksujące przez roboty indeksujące. Audyt dostarcza informacje na temat tego, które obszary technicznej warstwy strony www wymagają podjęcia działań. Stanowi podstawę do tego, aby optymalizacja przebiegała sprawnie i skutecznie, a także pozwala wyeliminować błędy faktycznie występujące na stronie. Bez audytu wszelkie działania z zakresu optymalizacji byłyby prowadzone w ciemno, przez co nie przynosiłyby oczekiwanych rezultatów.
Działania w zakresie optymalizacji SEO
Jak wspomnieliśmy we wstępie, każdy z niżej opisanych elementów optymalizacji strony internetowej jest materiałem na osobny artykuł. Dlatego tutaj skupimy się na przede wszystkim na przybliżeniu ich istoty.
- Eliminacja błędów 404 – obecność błędów 404, czyli nieistniejącej strony, to poważny problem, który trzeba wyeliminować, ponieważ ma on istotny wpływ na ocenę strony przez roboty indeksujące. Użytkownicy serwisu także tracą do niej zaufanie i częściej go porzucają, jeśli trafiają na nieistniejące podstrony.
- Poprawa bezpieczeństwa korzystania z serwisu – optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych wymaga wdrożenia rozwiązań podnoszących bezpieczeństwa danych użytkowników serwisu. Należą do nich np. certyfikaty SSL.
- Skrócenie czasu ładowania strony – czas ładowania się witryny to kolejny ważny czynnik wpływający na SEO. Długo ładujące się strony są gorzej oceniane przez algorytmy wyszukiwarek, a ponadto użytkownicy częściej je porzucają, podnosząc tym samym współczynnik odrzuceń.
- Optymalizacja meta tagów – tytuły i opisy stron informują wyszukiwarki i użytkowników o zawartości strony. Meta titles i meta descriptions powinny być unikalne dla każdej podstrony.
- Wdrożenie rozwiązań ułatwiających algorytmom indeksowanie właściwych podstron – należy pomóc algorytmom poruszać się po serwisie i indeksować te podstrony, na których najbardziej nam zależy. W tym celu możemy wdrożyć mapę strony, dane strukturalne czy plik robots.txt.
- Wdrożenie przyjaznych adresów URL – przyjazne adresu URL są czynnikiem rankingowym, a także stanowią duże ułatwienie w nawigowaniu po stronie przez użytkowników.
- Rozwiązanie problemu duplikacji treści – zduplikowana treść stanowi istotny problem, ponieważ mogą „walczyć ze sobą” o pozycję w wynikach wyszukiwania. Zniwelować ten problem można poprzez stworzenie unikalnego content lub wdrożenie przekierowań oraz kanonicznych adresów URL.
- Stworzenie responsywnej wersji strony – w dobie urządzeń mobilnych konieczne jest dostosowanie witryny do ekranów urządzeń mobilnych. Responsywna strona to taka, która dopasowuje się do ekranu różnych urządzeń, tj. komputerów, smartfonów czy tabletów.
- Wdrożenie atrybutów ALT – tzw. tekst alternatywny umożliwia wyszukiwarkom zrozumienie tego, co znajduje się na grafikach na stronie. Dzięki temu strona może wyświetlać się także w wynikach wyszukiwania Google Grafika.
Optymalizacja SEO – korzyści dla Twojej strony www
Techniczna optymalizacja SEO to podstawa działań z zakresu pozycjonowania serwisów www, swoista odskocznia, która pozwala szybciej i skuteczniej osiągać lepszą widoczność strony i wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Te korzyści prowadzą bezpośrednio do większej liczby wejść na stronę, która z kolei jest warunkiem koniecznym do poprawienia wskaźników konwersji i sprzedaży. Ponadto optymalizacja SEO może wpłynąć pozytywnie także na kampanie SEM, poprawiając pozycję reklam.
Jeśli zależy Ci na efektywności swojej strony internetowej, zacznij jej pozycjonowanie od podstawy, jaką jest techniczna optymalizacja strony www. Niewidoczne gołym okiem elementy mają ogromne znaczenie dla funkcjonalności i bezpieczeństwa korzystania z strony, co przekłada się na ocenę użytkowników i algorytmów wyszukiwarek. To z kolei jest warunkiem koniecznym do skutecznego pozycjonowania serwisu.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.