Jedną z kluczowych funkcji w pozycjonowaniu stron pełni treść. Jednak, aby mogła ona skutecznie realizować swoje zadanie, konieczne jest jej ustrukturyzowanie. Wykorzystujemy do tego nagłówki H1–H6. Jakie są ich funkcje i kiedy należy stosować poszczególne nagłówki? Dowiesz się tego w niniejszym artykule.
Czym są nagłówki H1–H6?
Nagłówki od H1 do H6 w ich technicznym rozumieniu są znacznikami HTML, które umieszcza się w sekcji <body> kodu. Wykorzystuje się je w celu ustrukturyzowania contentu na stronie, pomagając tym samym jej użytkownikom oraz robotom indeksującym łatwiej zrozumieć jej zawartość.
Nagłówek H1 – jakie ma znaczenie dla SEO?
Nagłówek H1 to najistotniejszy ze znaczników, które stosujemy w strukturze treści na stronie. Pełni on funkcję tytułu treści znajdującej się na danej witrynie. Nie należy jednak mylić go z tytułem strony (znacznik meta title), a co za tym idzie – powielać znacznika H1 ze znacznikiem meta title. Czytelnik w pierwszej kolejności zwraca uwagę właśnie na nagłówek H1, który powinien informować go o zawartości contentu.
Ile nagłówków H1 na stronie powinno się znaleźć? Odpowiedź jest prosta – tylko jeden, ponieważ to on stanowi tytuł treści i wpływa na pozycjonowanie strony z jej zawartością na wybraną frazę kluczową.
Jaką funkcję pełni nagłówek H1 w kontekście SEO?
Nagłówek H1 pomaga algorytmom wyszukiwarek zrozumieć zawartość strony i analizować jej zawartość. Dlatego warto umieścić w nim frazę kluczową, która jest najistotniejsza dla danej strony. Zastosowanie słowa kluczowego w nagłówku H1 nada mu wyższy priorytet, co przełoży się na skuteczniejsze pozycjonowanie.
Znacznie nagłówka H1 dla użytkowników strony
Dla użytkownika strony nagłówek H1 jest kluczową informacją na temat tego, jakie informacje znajdzie on w treści. Od jego formy zależy to, czy czytelnik zainteresuje się contentem i podejmie lekturę artykułu lub zapoznana się z zawartością strony.
Optymalizacja nagłówka H1
Optymalizacja nagłówka H1 zależy od charakteru treści na stronie. Jednakże najważniejszą zasadą jest unikalność nagłówka H1 – nie może on powielać się z żadnym innym tego rodzaju znacznikiem w obrębie strony. Powinny znaleźć się w nim najważniejsze słowa kluczowe. Jak zatem powinien wyglądać nagłówek H1?
- Na stronie głównej powinien on składać się z nazwy strony i ważnej frazy kluczowej, np. Nazwa marki – sklep z narzędziami.
- W przypadku stron z kategoriami produktów w e-commerce H1 powinien odpowiadać nazwie kategorii produktów, np. Wiertarki udarowe.
- Na stronach produktowych w nagłówku H1 powinny znaleźć się nazwy produktów, np. Wiertarka udarowa Bosch XYZ 1000W.
- H1 dla artykułów powinien stanowić tytuł, np. Wiertarka udarowa – jak wybrać najlepszą?
Nagłówki H2 w budowaniu struktury treści
Nagłówki H2 to podstawowe znaczniki, jakie wykorzystujemy do budowania struktury treści. Dzięki nim możemy podzielić artykuł na akapity opisujące konkretne wątki związane z głównym zagadnieniem. To właśnie dzięki nagłówkom H2 jesteśmy w stanie zastosować zasadę od ogółu do szczegółu.
Znaczniki te pomagają odbiorcy w skanowaniu tekstu wzrokiem w poszukiwaniu kluczowych dla nich informacji. Możemy stosować w nich słowa kluczowe, w tym nie tylko frazy ogólne, ale też frazy z długiego ogona czy frazy informacyjne.
Ile nagłówków H2 powinno znaleźć się w treści?
W dobrze zoptymalizowanym tekście powinno znaleźć się tyle nagłówków H2, ile jest potrzebnych do skutecznego ustrukturyzowania treści. Jeżeli dane zagadnienie wymaga poruszania np. pięciu wątków, każdy z nich powinien być poprzedzony śródtytułem w nagłówku H2. Optymalizacja tekstu pod kątem SEO wymaga zastosowania przynajmniej trzech nagłówków H2. W praktyce często zdarza się, że ogólnikowe treści, nieporuszające zagadnień bardzo szczegółowo, zawierają wyłącznie nagłówki H2, bez stosowania nagłówków z kolejnych szczebli hierarchii.
Do czego służą nagłówki H3?
Nagłówki H3 pomagają nam nieco bardziej szczegółowo ustrukturyzować treść. Dzięki nim może dzielić wątki określone w nagłówkach H2 na bardziej sprecyzowane zagadnienia. Wykorzystanie nagłówków H3 wpływa na lepsze zrozumienie treści przez odbiorców. W kontekście SEO możemy wykorzystać je do umieszczania słów kluczowych. Sprawdzają się np. przy umieszczaniu fraz informacyjnych.
Nagłówki H4–H6 – jaka jest ich funkcja?
Nagłówki H4–H6, czyli nagłówki niższego rzędu, pełnia taką samą funkcję jak nagłówki H3. Ich rolą jest dzielenie treści na jeszcze bardziej szczegółowe segmenty. W nich również możemy wykorzystywać frazy kluczowe, w tym frazy z długiego ogona, mocno precyzujące przedmiot treści. W praktyce wykorzystuje się je jednak rzadko. Można znaleźć je przede wszystkim w mocno rozbudowanych treściach, które szczegółowo przedstawiają ekspercką wiedzą na dany temat.
Jeżeli nie przewidujemy silnie rozbudowanej treści pod nagłówkami niższego rzędu (będzie to na przykład 1 zdanie lub 2 krótkie zdania), możemy zastąpić je listą. To rozwiązanie również jest istotne pod kątem SEO oraz czytelności tekstu dla użytkowników strony.
Przykładowa struktura treści na stronie z wykorzystaniem nagłówków H1–H6
Dla przykładu wyobraźmy sobie, że tworzymy ranking najlepszych smartfonów z segmentu premium, jakie ukazały się na rynku w 2023 roku. Będzie to dość szczegółowo ustrukturyzowana treść, która pomoże Ci dobrze zrozumieć hierarchię nagłówków. Wykorzystamy w niej nagłówki H1–H5. Nagłówki H6 pominiemy ze względu na to, że nie będziemy wchodzić aż tak szczegółowo w informacje.
H1: Ranking smartfonów premium 2023
Lid, kilka zdań tytułem wprowadzenia.
- H2: Jakie smartfony z segmentu premium ukazały się na rynku w 2023 roku?
Kilka zdań przedstawiających zagadnienie, np. zapowiedź omawianych urządzeń, argumentacja wyboru lub pominięcia smartfonów niektórych marek.
- H2: Najlepsze flagowce 2023 – kryteria oceny
Zapowiadamy, jakie aspekty bierzemy pod uwagę przy ocenie.
- H2: Najlepsze flagowe smartfony 2023 – ranking
1–2 zdania wprowadzające do zestawienia.
- H3: Smartfon X
Kilka zdań ogólnie przedstawiających urządzenie.
- H4: Wydajność
Ogólna ocena, pod którą znajdą się opisy dwóch elementów wpływających na wydajność urządzenia – procesora i pamięci RAM (w nagłówkach H5).
- H5: Procesor
- H5: Pamięć RAM
- H4: Jakość wyświetlacza
- H4: Aparat
Analogiczne do Wydajności rozbicie wątku na bardziej szczegółowe segmenty w nagłówkach H5.
- H5: Główny aparat
- H5: Aparat do selfie
- H4: Bateria
- H3: Smartfon Y
Tutaj stosujemy analogiczną strukturę nagłówków niższego narządu jak pod nagłówkiem H3 Smartfon X. - H3: Smartfon Z
Tutaj również stosujemy analogiczną strukturę nagłówków niższego narządu jak pod nagłówkami H3 Smartfon X i Smartfon Y. - H2: Najlepsze smartfony premium 2023 – który wybrać?
Ten wątek również możemy podzielić na sekcje, które pomogą czytelnikowi wybrać urządzenie najlepiej dopasowane do jego potrzeb i oczekiwań.
- H3: Flagowce 2023 – który najwydajniejszy?
- H3: Smartfon premium 2023 z najlepszym wyświetlaczem
- H3: Który smartfon flagowy z 2023 roku robi najlepsze zdjęcia?
- H3: Flagowiec 2023 z najlepszą baterią
- H2: Podsumowanie
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Znaczenie nagłówków dla struktury treści – podsumowanie
Treści tworzone w ramach działań link-buildingowych oraz w kampanii content marketingowych muszą zoptymalizowane pod kątem algorytmów wyszukiwarek oraz być czytelne dla odbiorców. W tym celu musimy zadbać o ich prawidłowe ustrukturyzowanie, które możemy osiągnąć dzięki wykorzystaniu nagłówków H1–H6.
O ile wyjątkową funkcję pełnią nagłówki H1 oraz H2, o tyle każde kolejne wykorzystujemy głównie w celu logicznego ustrukturyzowania kolejnych wątków i subwątków oraz umieszczenia w nich fraz kluczowych.
Zobacz inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.