Meta tagi to czynnik rankingowy, który wpływa na ocenę strony internetowej przez roboty indeksujące wyszukiwarek. Dlatego ich optymalizacja on-site to konieczny element strategii SEO. Dowiedz się, czym są meta tagi, poznaj ich rodzaje i przekonaj się, jak ważną rolę odgrywają w pozycjonowaniu.
Czym są meta tagi?
Meta tagi są znacznikami, które umieszcza się w sekcji <head> kodu HTML strony internetowej. Meta tagi nie są elementami widocznymi dla użytkowników strony, bowiem zawarte w ich informacje wykorzystywane są przez roboty indeksujące wyszukiwarek i / lub inne aplikacje, które analizują zawartość strony.
Do czego służą meta tagi?
Znaczniki meta mogą zawierać różne informacje na temat poszczególnych aspektów strony www. Służą przede wszystkim do przekazywania informacji technicznych, dotyczących m.in. kodowania znaków, wersji języka HTML, indeksowania podstron przez algorytmy wyszukiwarek, a także do definiowania poszczególnych meta danych, które wykorzystywane są przez różne narzędzia.
Znaczenie meta tagów w optymalizacji SEO
Optymalizacja meta tagów jest ważna w kontekście pozycjonowania strony w wyszukiwarkach i pomaga osiągać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego nie należy ignorować tego elementu strategii SEO. Podjęcie stosownych działań w obrębie strategii SEO i stworzenie meta tagów dokładnie opisujących stronę przyczynią się do lepszych efektów całej kampanii.
Jakie są rodzaje meta tagów?
W tym miejscu należy wspomnieć, że z czasem meta tagi straciły nieco a wartości i nie każdy z nich jest istotny z punktu widzenia algorytmów wyszukiwarek. Tylko kilka znaczników meta ma duże znaczenia dla robotów i to właśnie na nich skupimy się w tej części tekstu.
Meta title – tytuł strony
Tag meta title umieszcza się w znaczniku <title> w sekcji <head> kodu strony. Ten meta tag nadaje stronie tytuł i jest najistotniejszy w kontekście SEO. Treść tego tagu widoczna jest w wynikach wyszukiwania jako nagłówek strony, a także na pasku tytułu przeglądarki internetowej.
Pod kątem pozycjonowania najważniejszych pierwszych 50–70 znaków tego znacznika. Warto zatem poświęcić czas na jego opracowanie, aby mówił on jak najwięcej o zawartości strony i zawierał słowa kluczowe, na które strona ta jest pozycjonowana.
Meta description – opis strony
Opis strony umieszcza się w znaczniku meta name=”description”. Ten mata tag ma na celu przedstawienie zawartości strony w krótkim, liczącym około 155 znaków ze spacjami, tekście. Z punktu widzenia rankingowego nie ma on znaczenia, jest jednak niezwykle istotny dla klikalności strony, ponieważ to właśnie na podstawie opisu internauci decydują, czy zawartość serwisu spełni ich oczekiwania.
Meta description ma zatem duże znaczenie marketingowe, a sprawnie napisany opis może przyciągać odbiorców. Ważne jest jednak, aby nie przekraczać długości ok. 155 znaków, ponieważ wówczas opis zostanie ucięty, a jego końcowa część nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania (dokładna dopuszczalna szerokość opisu wyrażona jest w pikselach i wynosi 990, pozwala to na wykorzystanie ok. 150–160 znaków, w zależności od ich szerokości).
Meta tagi robots
Meta tagi robots są bardzo istotne w kontekście indeksowania stron przez algorytmy wyszukiwarek. Zawierają one wskazówki dla robotów, które informują o naszych preferencjach dotyczących indeksowania danych podstron oraz śledzenia znajdujących się na nich linków.
Meta tag robots może zawierać określone wartości:
- all – wartość ta informuje algorytmy, że mogą indeksować stronę oraz śledzić znajdujące się na niej linki;
- index – wartość informująca roboty o tym, że powinny indeksować daną podstronę;
- noindex – informacja, że robot nie może indeksować danej podstrony;
- follow – robot może śledzić linki znajdujące się na stronie;
- nofollow – informacja o tym, że algorytm ma nie śledzić linków znajdujących się na stronie;
- none – wartość stanowi informację o nieindeksowaniu stron i nieśledzeniu linków;
- indexifembedded – informacja o tym, że robot może indeksować daną treść osadzoną pod innym adresem.
Brak znacznika jest dla wyszukiwarki informacją jednoznaczną z wstawieniem wartości „all”. Oznacza to, że strony będą indeksowane, a linki śledzone.
Tag weryfikacji Google Search Console
To ważny meta tag, który wykorzystuje się w celu potwierdzenia własności domeny przy dodawaniu jej do Google Search Console. Generowany jest on automatycznie na etapie weryfikacji, należy tylko wkleić wiersz do sekcji <head> kodu strony.
Więcej o nim dowiesz się: https://support.google.com/webmasters/answer/9008080?hl=en
Meta charset
Ten znacznik meta nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, ale warto go uzupełnić, ponieważ może pośrednio wpłynąć na ocenę strony przez algorytm. Wykorzystuje się go w celu prawidłowego kodowania znaków w kodzie HTML, co wpływa na czytelność treści. Google zaleca stosowanie kodu <meta charset = utf-8”/>.
Podsumowanie
W artykule przedstawiliśmy najważniejsze meta tagi, których optymalizacja zawsze powinna znaleźć się wśród działań prowadzonych w zakresie pozycjonowania stron www. Tagów tych jest oczywiście więcej, jednak pozostałe z nich nie mają wpływu na SEO.
Optymalizacja meta tagów i inne elementy SEO on-site możesz prowadzić we współpracy z Agencją SEO KWISS.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Zobacz inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.