Strategia SEO wymaga prowadzenia różnego rodzaju działań, wśród których wymienić możemy link-building, czyli budowanie sieci linków. W tym kontekście ważnym atrybutem jest rel=dofollow, który informuje o tym, że linki znajdujące się w treści powinny być śledzone przez algorytmy wyszukiwarek. W tym artykule bliżej przyjrzymy się linkom dofollow w linkowaniu zewnętrznym.
Czym są linki dofollow?
Dofollow to atrybut wykorzystywany w kodzie HTML i przypisywany do linków. Informuje roboty indeksujące wyszukiwarek o tym, że powinny podążać za linkami znajdującymi się na w treści na danej stronie. Innymi słowy oznacza to tyle, że jeśli w czasie indeksacji danej strony algorytm natrafi na link, wówczas przejdzie do znajdującej się pod nim strony. Link dofollow jest zatem informacją o tym, że strona, do której prowadzi, jest wartościowa i warto do niej przejść.
Linki dofollow vs. Linki nofollow – które są lepsze?
Przeciwnym rozwiązaniem są linki nofollow – ten atrybut informuje roboty, aby nie podążały za linkiem. Jako że nie ma on wpływu na SEO, wykorzystuje się go do oznaczania linków prowadzących do stron, które nie powinny być indeksowane. Natomiast linki dofollow wzmacniają SEO strony, do której prowadzą, dlatego są niezbędne w procesie pozycjonowania stron www.
Jak zrobić link dofollow?
Dofollow jest atrybutem domyślnym. Oznacza to, że nie zachodzi potrzeba wpisywania go w kodzie HTML. Wystarczy umieścić w treści adres URL lub przypisać do anchor tekstu. W kodzie HTML link dofollow może zatem wyglądać następująco:
- <a href=”twojastrona12345.pl” >Link</> – w tym przypadku mamy do czynienia z domyślnym linkiem dofollow;
- <a href=”twojastrona12345.pl” rel=”dofollow”>Link</> atrybut dofollow został wpisany w kodzie, jednak nie zachodzi taka potrzeba.
Dopiero kiedy nie chcesz, żeby algorytmy podążały za linkiem, musisz zastosować atrybut nofollow w kodzie linku. Wygląda to w następujący sposób: <a href=”twojastrona12345.pl” rel=”nofollow” >Link</>
Jak sprawdzić, czy linki są dofollow?
Istnieje kilka sposobów na to, aby sprawdzić, czy linki mają atrybut dofollow. Najłatwiej jest skorzystać z przeglądarki internetowej – wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy na link i wybrać Zbadaj, a następnie w wyświetlonym oknie narzędzi deweloperskim wyszukać kod linku i upewnić się, że nie zastosowano w nim atrybutu nofollow.
Można też skorzystać z odpowiednich funkcji narzędzi SEO (np. Ahrefs, Google Search Console) lub wtyczek przeglądarki (np. NoFollow Simple dla przeglądarki Chrome), które pomagają w wyszukiwaniu linków nofollow.
Linki zewnętrzne dofollow – jak wpływają na indeksację strony?
Linki dofollow mają bardzo ważne znaczenie dla indeksacji, ponieważ dzięki nim roboty indeksujące mają możliwość szybszego odnajdywania nowych treści. Po napotkaniu linku dofollow w czasie indeksacji robot przechodzi na stronę, do której prowadzi odnośnik i również rozpoczyna jej indeksację. Oczywiście warunkiem jest to, aby w linku zastosowany był atrybut index, jednak podobnie jak atrybut dofollow jest on domyślny.
Budowanie profilu wartościowych linków prowadzących do strony z różnych źródeł jest zatem ważne w kontekście budowy wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, a ponadto różnicuje źródła ruchu na stronie. Pozyskiwanie linków zewnętrznych dofollow jest zatem bardzo ważnym elementem pozycjonowania stron.
Pozyskiwanie linków zewnętrznych dofollow
Pozyskiwanie linków zewnętrznych ma bardzo duże znaczenie dla pozycjonowania stron. Ważne jest przede wszystkim to, żeby linki pochodziły z wiarygodnych źródeł, tj. takich, które są dobrze oceniane przez algorytmy wyszukiwarek, generują spory ruch, a także są tematycznie powiązane z tematyką strony, do której linkują. Jakość linków ma większe znaczenie niż ich ilość.
Skąd zatem pozyskiwać linki dofollow?
Publikacje sponsorowane
Jest to jeden z najpopularniejszych sposobów pozyskiwania linków. Wymaga stworzenia wysokiej jakości artykułu i opublikowaniu go za opłatą na rzecz wydawcy na portalu powiązanym tematycznie z branżą biznesu lub portalu lokalnym. Linki z publikacji sponsorowanych mogą pomóc w zwiększeniu widoczności strony i poprawie wskaźników ruchu.
Media społecznościowe
Linki dofollow można umieszczać także we wpisach w niektórych mediach społecznościowych, np. na LinkedIn czy Pintereście. Warto umieszczać linki we wpisach, szczególnie z tego względu, że użytkownikami tych portali zwykle są osoby faktycznie zainteresowane danym tematem.
Współpraca z influencerami i współpraca partnerska
Linki można pozyskiwać także z publikacji artykułów na portalach należących do influencerów lub firm, z którymi nawiązujemy współpracę biznesową. Jest to dobry sposób na pozyskanie linków z wiarygodnych i dobrze ocenianych przez algorytmy źródeł.
Fora internetowe
Z forów korzystają osoby poszukujące rozwiązania danego problemu, dlatego trafne umieszczenie linku na tematycznym forum jest rozwiązaniem, które może przynieść klientów faktycznie zainteresowanych produktami z wybranej kategorii.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Linki dofollow – podsumowanie
Linki dofollow są kluczowym elementem budowania autorytetu strony internetowej i poprawy jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Stosowanie odpowiednich linków dofollow może znacząco wpłynąć na widoczność witryny w wyszukiwarkach, zwiększając jej szanse na przyciągnięcie ruchu organicznego. Właściwe zarządzanie linkami dofollow jest kluczowym elementem skutecznej strategii SEO i marketingowej dla każdej witryny internetowej.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.