Wiesz już, że blog firmowy ma silny potencjał sprzedażowy. Ale czy wiesz, na jakim etapie decyzji zakupowej ma on największy wpływ na klienta? Tę kwestię pomoże nam rozwiązać pojęcia lejka sprzedażowego. Czym jest i jakie pełni funkcje? Na jakim etapie lejka sprzedażowego umieścilibyśmy blog firmowy? O tym dowiesz się w ostatnim wpisie z miniserii poświęconej blogom firmowym.
Lejek sprzedażowy – co to jest?
Lejek sprzedażowy to koncepcja marketingowa, która przedstawia poszczególne etapy decyzji zakupowej konsumentów. Pojęcie lejka nie zostało tu użyte przypadkowo, bowiem tak jak w kuchennym lejku, który jest odwróconym stożkiem, konsumenci najpierw trafiają do szerokiego grona zainteresowanych zakupem, a dopiero na końcu dokonują zakupu i decyzji pozakupowych. Oczywiście w zawężonym gronie.
Etapy lejka sprzedażowego
W lejku sprzedażowym wyróżniamy kilka etapów. Na każdym z nich potencjalny konsument podejmuje inne decyzje związane z zakupem danego produktu lub usługi.
- Etap I lejka sprzedażowego to uświadomienie klienta o istnieniu produktu lub usługi. Jest wielce prawdopodobne, że nie wie on o naszym produkcie lub usłudze, dlatego trzeba go o tym uświadomić, tworząc angażujące treści marketingowe, PR-owe i reklamowe.
- Etap II jest mniej obfity w potencjalnych klientów, ponieważ pozostali na nim ci, którzy wykazują zainteresowanie produktem lub usługą. To właśnie na tym etapie powinno nam zależeć na pozyskiwaniu leadów, dlatego musimy zadbać o to, aby klient chciał nawiązać kontakt, oferując mu np. formularze kontaktowe czy newslettery. Powinniśmy również zatroszczyć się o dostarczenie mu odpowiednio dużej dawki wiedzy na temat produktu.
- Etap III zawiera jeszcze bardziej zawężoną grupę odbiorców. Tym razem są to osoby, które poważnie rozważają zakup. Właśnie teraz jest odpowiedni czas na to, aby przekonać go do zakupu za pomocą języka korzyści i zdobycia jego zaufania.
- Etap IV to sprzedaż lub inna konwersja, a zatem grono klientów ogranicza się wyłącznie do tych, którzy podjęli decyzję o zakupie. Na tym etapie e-commerce musi zatroszczyć się o maksymalne uproszczenie zakupu, poprzez sprawnie działającą ścieżkę zakupową czy szeroki wybór form płatności i dostawy.
Możemy pójść o krok dalej i wykazać jeszcze węziej zakrojony etap, jakim są decyzje pozakupowe. Tutaj warto zaoferować klientowi ponowny zakup, zakup kolejnego, nowszego modelu czy dobór produktów komplementarnych. Na tym etapie marka buduje ścisłe grono zaufanych odbiorców.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Gdzie w lejku sprzedażowym jest blog firmowy?
Zasadniczo przyjmuje się, że blog firmowy znajduje się na górze lejka sprzedażowego. Ma zatem pełnić funkcje informacyjne, tj. zwrócić uwagę na produkt i uświadomić o jego obecności na rynku. Posłużmy się przykładem:
Internauta wpisuje w wyszukiwarce hasło Jak ubrać się na wesele jako świadek?. W tym momencie może trafić na blog sklepu z elegancką odzieżą męską, który dalej może skierować go na strony konkretnych produktów, np. garniturów lub koszul. Oczywiście w takim przypadku blog spełnił swoje zadanie i zwerbował szeroko zakrojoną grupę odbiorców.
Szersze wykorzystanie bloga firmowego w lejku sprzedażowym
Czy na tym kończy się rola bloga firmowego w lejku sprzedażowym? Wystarczy ze zrozumieniem przeczytać fragment o poszczególnych etapach tej koncepcji, aby łatwo wysnuć wniosek, że tak nie jest.
- Już na drugim etapie treści na blogu firmowym mogą jeszcze mocniej zainteresować odbiorcę, ale przede wszystkim stworzyć możliwość nawiązania kontaktu. Warto pomyśleć zatem o umieszczeniu w treści formularzy kontaktowych, linków do stron ofertowych lub przycisków Call to Action.
- Trzeci etap również nie może obyć się bez skrupulatnie przemyślanych treści marketingowych. Język korzyści i perswazja powinny znaleźć się w każdym wpisie blogowym. Dlatego jeden i ten sam wpis może zarówno gromadzić szerokie grono odbiorców, jak i przekonywać wstępnie zainteresowanych.
Przekonani o zakupie liczą przede wszystkim na atrakcyjność oferty, sprawną ścieżkę zakupową i bezpieczeństwo transakcji. Dlatego na tym etapie blog może złapać nieco oddechu. Ale nie na długo, ponieważ przekonanie do zakupu produktów uzupełniających czy wyższych modeli również zależy od dobrze przemyślanego contentu.
Blog firmowy kluczowym narzędziem lejka sprzedażowego
Widzisz zatem, że sekcja blogowa Twojej firmowej strony internetowej może i powinna być bardzo zapracowana. Dobrze przemyślane treści mogą wypełnić zadanie na kilku etapach lejka sprzedażowego. Wykorzystanie dodatkowych narzędzi, takich jak linkowanie wewnętrzne, formularze czy CTA, może jeszcze skuteczniej kierować użytkownika strony w kierunku wylotu lejka, którym jest oczywiście transakcja.
Zobacz nasze poprzednie wpisy na temat bloga firmowego:
Po co prowadzić blog firmowy i o czym na nim pisać?
Jak pozycjonować blog firmowy?
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.