
Współczynnik konwersji jest bardzo ważnym wskaźnikiem dla biznesów prowadzących sklepy internetowe. Dlatego właściciele i menedżerowie zarządzający e-commerce powinni dobrze znać pojęcie konwersji i zdawać sobie sprawę z jej znaczenia dla sukcesu w prowadzeniu sprzedaży online. W tym artykule przyjrzymy się zatem bliżej konwersji w e-commerce oraz roli, jaką odgrywa w prowadzeniu sklepów internetowych.

Konwersja – co to jest?
Konwersja sklepu internetowego to nic innego jak wykonanie przez użytkownika strony jakiejś pożądanej przez na akcji. W momencie, kiedy użytkownik serwisu podejmuje działanie, do którego go wzywamy, dokonuje konwersji. Konwersji nie należy mylić z dokonaniem zakupu, ponieważ może ona dotyczyć także innych działań, np. dodania produktu do koszyka, zapisania się newslettera czy udostępnienia oferty w social mediach.
Działania przekładające się na zwiększenie współczynnika konwersji są kluczowe dla osiągania sukcesu w sprzedaży internetowej.
Konwersja w sklepie internetowym – jak ją wyrażamy i obliczamy?
Konwersja w sklepie internetowym wyrażana jest w procentach, które wskazują na liczbę użytkowników sklepu wykonujących daną akcję. Konwersja wyraża zatem skuteczność reklamy bądź innych elementów promocji, interfejsu lub struktury sklepu, a także atrakcyjności oferty, zaufania klientów do firmy czy intuicyjności procesu zakupowego.
Przykład:
Załóżmy, że w Twoją reklamę nakłaniającą do zapisania się do newslettera otworzyło 1000 osób, z których 20 faktycznie wyraziło chęć otrzymywania najświeższych informacji dotyczących Twojej oferty. Wówczas liczbę osób, które zapisały się do newslettera dzielimy przez wszystkich użytkowników którzy kliknęli w reklamę. Mamy zatem do wykonania proste działanie matematyczne: 20 / 1000 x 100% = 2%.
Czy to dużo? Średni współczynniki konwersji sklepów internetowych wynosi ok. 2,5–3%. Oznacza to, że skuteczność działań promocyjnych utrzymana na tym poziomie świadczy o sukcesie. Oczywiście jest to wskaźnik uśredniony, bowiem w poszczególnych branżach dobre wartości wskaźnika konwersji mogą utrzymywać się na zupełnie innych poziomach. Należy jednak pamiętać, że nie sama jakość reklamy ma wpływ na konwersję. Zależy ona także od atrakcyjności oferty, jakości produktów i wielu innych czynników okołosprzedażowych.
Najważniejsze wskaźniki wpływające na konwersję w e-commerce
Uwzględniając współczynnik konwersji w sklepie internetowym, należy mieć na uwadze także kilka innych wskaźników, które mogą bezpośrednio wpływać na działania wykonywane przez użytkowników serwisu. Na co warto zwracać uwagę?
- Współczynnik odrzuceń – jest to wskaźnik, który informuje nas o tym, ilu użytkowników nie dokonuje na stronie żadnej akcji przed jej opuszczeniem.
- Średni czas trwania sesji – jest to wskaźnik, który informuje nas o tym, jak długo użytkownicy pozostają na danej witrynie. Dłuższy czas trwania sesji oznacza, że są oni zaangażowani zawartością strony i z większym prawdopodobieństwem dokonają konwersji.
Co może obniżyć konwersję sklepu internetowego?
Każdemu, kto zarządza sklepie internetowym, zależy na jak najwyższym wskaźniku konwersji, dlatego też warto wystrzegać się błędów, które mogą przyczynić się do jego obniżenia. W tym celu musimy zadbać o to, aby strona zostało prawidłowo zoptymalizowana, co będzie sprzyjało podejmowaniu działań przez użytkowników. Dlatego należy naprawiać takie błędy, jak m.in.:
- wprowadzające w błąd nagłówki;
- nieczytelna zawartość strony;
- brak formularzy lub ich nieintuicyjność;
- niskiej content na stronie (treści, zdjęcia, filmy itp.);
- ukrywanie ważnych informacji przed użytkownikami.
Aby mieć pewność, że zawartość strony sprzyja konwersji, należy regularnie ją testować. Sprawdzenie działania serwisu w praktyce pomoże łatwiej zidentyfikować ewentualne problemy.

Jaki wykorzystać współczynnik konwersji?
Wskaźnik konwersji może przynieść wiele informacji, które okażą się cenne pod względem optymalizacji sklepu lub prowadzenia działań marketingowych. W tym miejscu warto podkreślić, że cenne okaże się nie tylko mierzenie globalnej konwersji, ale też konwersji dla różnych rodzajów urządzeń (desktop, mobile) czy kanałów komunikacji (np. mailing, Google Ads, social media).
Wówczas możemy dowiedzieć się m.in. tego, w jakie kanały promocji warto szczególnie inwestować lub czy strona na desktop / mobile wymaga optymalizacji (np. w przypadku wyraźnie większej konwersji na jednym typie urządzeń).
Możliwości jest tu naprawdę dużo i wiele zależy od umiejętnego wyciągania wniosków z raportów dotyczących konwersji w sklepie internetowym.
Jak poprawić współczynnik konwersji?
Poprawa wskaźnika konwersji to tak naprawdę temat na obszerny artykuł bądź serię webinarów. Dlatego skupimy się na najważniejszych informacjach, które pomogą obrać właściwy kurs do tego celu.
Określenie grupy docelowej
Ważne jest, aby swoją promocję kierować do precyzyjnie określonej grupy docelowej, a więc osób, które faktycznie wykazują zainteresowanie zakupem danego produktu lub usługi.
Uproszczenie procesu zakupowego
Intuicyjna i łatwa do przejścia ścieżka zakupowa to jeden ze sposobów na to, aby internauci nie porzucali koszyka w czasie dokonywania zakupu.

Kierowanie klienta na strony ofertowe
Ważne jest, aby klient trafiał na podstrony, na których zobaczy konkret, a więc cenny poradnik lub interesujące go produkty. Reklamy linkujące do strony głównej będą generowały mniejszą konwersję.
Tworzenie zrozumiałych reklam
Reklama powinna kierować bezpośrednio do miejsca, o którym mówi, np. do strony ofertowej butów do biegania czy na stronę z produktami w okazyjnej cenie. Linkowanie do innych miejsc niż określone w reklamie prawdopodobnie będzie skutkowało natychmiastowym odrzuceniem.
Wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów
Pamiętaj, że podobną ofertę do Twojej ma wiele sklepów, a oprócz ceny produktu w decyzji zakupowej klienci biorą pod uwagę także to, czy zakupy są dnia nich wygodne. Dlatego konwersja może spadać np. wskutek ograniczonego wyboru sposobów płatności lub dostawy. Warto zaoferować w tym kontekście jak najwięcej popularnych opcji.
Podsumowanie
Optymalizacja konwersji to ważna składowa poprawy wskaźników sprzedaży na stronie. Pamiętaj, że dobrze spozycjonowany serwis nie jest jeszcze gwarancją sukcesu. Nawet topowe pozycje w wynikach wyszukiwania nie muszą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży – jeśli oferta okaże się nieatrakcyjna, zawartość strony nieadekwatna do treści reklamy, a proces zakupowy zbyt skomplikowany, wówczas konwersja nie będzie satysfakcjonująca.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss

Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.