Strona internetowa pozycjonuje się w wyszukiwarce Google na podstawie szeregu czynników, które biorą pod uwagę roboty indeksujące. Jednym z nich jest szybkość ładowania strony. Dowiedz się, co wpływa czas jej ładowania, jak przeprowadzić test szybkości strony i jakie czynniki należy zoptymalizować, aby strona ładowała się szybciej.
Ten artykuł może Ciebie zainteresować: Responsywna strona internetowa – co to znaczy?
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Prędkość strony a SEO
Szybkość ładowania strony internetowej ma bezpośredni wpływ na to, jak jest ona odbierana przez użytkowników. Dla wyszukiwarki Google jest to zatem argument wystarczający do tego, aby prędkość ładowania strony uznać za jeden z czynników rankingowych. Oprócz tego, że długo ładująca się strona jest gorzej oceniana przez roboty, to należy wspomnieć także o tym, że negatywny wpływ na ranking mają też pośrednie konsekwencje długiego czasu ładowania. Wystarczy wymienić tu np. wysoki współczynnik odrzuceń, który informuje boty o tym, że strona nie spełnia oczekiwań użytkowników, w konsekwencji czego jest przez nie gorzej oceniana.
Niska szybkość strony internetowej może powodować ponadto problemy z indeksacją. Powolna strona będzie przechodziła proces indeksacji wyraźnie dłużej, ponieważ wyszukiwarka będzie przez to miała problem z dodawaniem podstron do indeksu.
Czynniki wpływające na szybkość ładowania strony
W jednym z poprzednich wpisów na naszym blogu omówiliśmy 3 podstawowe obszary SEO dla sklepu internetowego. Jednym z nich jest techniczna optymalizacja strony, która obejmuje m.in. właśnie skrócenie czasu jej ładowania. Jakie techniczne obszary wpływają na szybkość otwierania stron internetowych?
- Wielkość obrazków i plików – wymagają pobrania i przetworzenia większej ilości danych, co naturalnie wpływa na czas ładowania.
- Ładowanie skryptów – skrypty reklamowe, mierzące kliknięcia, śledzące oraz wiele innych skryptów mających swoje konkretne funkcje również wymagają załadowania, przez co czas włączania się strony jeszcze bardziej się wydłuża.
- Wybór hostingu – hosting obsługujący zbyt dużą liczbę klientów lub hosting przestarzały może niestety wyraźnie wydłużać czas ładowania strony. W takiej sytuacji warto jest zmienić dostawcę lub skorzystać z własnego serwera.
- Nadmiar wtyczek – wykorzystanie dużej liczby wtyczek w CMS-ach powoduje, że serwer musi przetworzyć większą liczbą danych i skryptów przed wysłaniem odpowiedzi na żądanie użytkownika strony.
- Błędy w kodzie lub strukturze strony – ich obecność będzie utrudniała przetwarzanie danych, co przełoży się na dłuższy czas ładowania.
- Brak asynchronicznego ładowania – w tym przypadku użytkownik, aby zobaczyć zawartość, musi czekać, aż załaduje się cała strona, co także wydłuża czas.
Przekonaj się, dlaczego warto zoptymalizować czas ładowania strony oraz inne czynniki brane pod uwagę przez roboty indeksujące – o wszelkich płynących z tego korzyściach dowiesz się z naszego wpisu 5 zalet pozycjonowania Twojego sklepu internetowego.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Narzędzie do zbadania szybkości ładowania strony – PageSpeed Insights
Jak sprawdzić szybkość ładowania strony? Rekomendujemy wykonanie testu szybkości strony Google PageSpeed Insights. To narzędzie Google jest w pełni darmowe i bardzo łatwe w obsłudze, a wyniki testu są wiarygodne i dają podstawy do podjęcia odpowiednich działań.
Aby wykonać test szybkości strony Google PageSpeed Insights wystarczy wkleić w narzędzie adres URL swojej strony i kliknąć przycisk „Analizuj”. Wyniki wyświetlą się w czerech najważniejszych wskaźnikach.
- FCP (First Contentful Paint) – czas pojawienia się pierwszej treści. Czyli czas, jaki przeglądarka potrzebowała, aby przetworzyć pierwszy element zawartości strony, np. treść lub obrazek. Wskaźnik informuje o tym, ile czasu użytkownik musi oczekiwać, aby zobaczyć na stronie cokolwiek.
- FID (First Input Delay) – jest to wskaźnik, który informuje o tym, ile czasu upływa od pojawienia się interfejsu strony do uzyskania przez niego pełnej interaktywności. Można tłumaczyć to również jako czas, jaki mija od wykonania pierwszej czynności przez użytkownika do właściwej reakcji przeglądarki.
- LCP (Largest Contentful Paint) – wskaźnik mierzy czas, jaki mija od rozpoczęcia ładowania strony do momentu, kiedy użytkownik zobaczy jej największy element. Największy element strony domyślnie traktowany jest jako najważniejszy, stąd LCP wskazuje de facto czas, jaki jest potrzebny do uzyskania pierwszej użyteczności strony.
- CLS (Cumulative Layout Shift) – jest to wskaźnik stabilności wizualnej. Mierzy czas, przez jaki elementy strony przesuwają się z powodu ładowania kolejnych. Wskaźnik CLS pokazuje zatem czas, jaki jest potrzebny do tego, aby witryna osiągnęła swój docelowy wygląd.
Jak zoptymalizować stronę pod kątem szybkości ładowania?
Jak poprawić szybkość ładowania strony? W pierwszej kolejności szczegółowo przeanalizuj raport z narzędzia Google PageSpeed Insights. Wskaże on obszary, które wymagają optymalizacji. Działania, które najczęściej dają oczekiwane efekty w kwestii skrócenia czasu ładowania strony to:
- kompresja rozmiaru obrazów – wielkość plików PNG i JPG można kompresować nawet o kilkadziesiąt procent bez widocznej utraty jakości;
- usunięcie zbędnych elementów kodu i skryptów – w kodzie mogą znajdować się błędne elementy, takie jak np. zbędne spacje lub inne symbole, które wydłużają czas czytania kodu przez roboty Google, a także skrypty, które niepotrzebnie ładują się na początku strony;
- zmiana serwera – jeśli problem długiego czasu ładowania strony leży po stronie serwera, warto zmienić dostawcę lub stworzyć własny serwer;
- unikaj nadmiaru wtyczek – jeśli to możliwe, unikaj używania wtyczek w systemach CMS, a wybrane właściwości strony zapisuj w kodzie;
- nie nadużywaj przekierowań – przekierowania używane są do tego, aby internauta nie lądował na stronie, która nie istnieje, bądź w celu uniknięcia duplikacji treści, choć z jego punktu widzenia przekierowania są korzystnym rozwiązaniem, to jednak obciążają one serwer wydłużając czas ładowania strony;
- aktywuj pamięć podręczną przeglądarki (Cache) – odpowiada ona za przechowywanie plików, które na stronie najdłużej pozostają statyczne, np. zdjęcia produktów czy logo), dzięki temu przechowywane są one na komputerze użytkownika i nie muszą ładować się za każdym razem, kiedy ten odwiedza stronę.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Podsumowanie
Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych wymaga podjęcia działań eliminujących wszelkie możliwe błędy w strukturze strony. Dotyczy to także optymalizacji czasu ładowania strony. Jeśli bowiem jest on zbyt długi, napędza spiralę gorszej oceny zarówno przez użytkowników, jak i przez roboty indeksujące. Działania SEO z agencją KWISS pomogą rozwiązać także ten problem.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.