Coraz większy udział w sprzedaży detalicznej mają sklepy internetowe i nic nie wskazuje na to, aby trend ten miał ulec zmianie. Dlatego liczba e-commerce’ów oraz ich klientów rośnie każdego roku. Dla przedsiębiorców oznacza to, że otwierają się przed nimi nowe możliwości rozwoju swojej działalności, jednak z drugiej strony nieustannie rośnie im konkurencja. Dowiedz się, jak założyć własny sklep internetowy i jakie działania marketingowe prowadzić, aby sprzedaż osiągała satysfakcjonujące efekty.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Wybór domeny i hostingu dla sklepu internetowego
Domena sklepu internetowego to jego wizytówka, ale także wskazówka dla klientów, którzy dzięki niej powinni wiedzieć, co mogą znaleźć w ofercie. Jeśli prowadzisz już sklep stacjonarny i przenosisz go do sieci, wówczas jednym z logiczniejszych rozwiązań będzie zarejestrowanie domeny pod nazwą marki, która może być już rozpoznawalna przez dotychczasowych klientów. Natomiast start nowego biznes daje też możliwość wybrania domeny generycznej, czyli takiej, która zawiera słowa kluczowe, wskazujące na działalność, np. domeny.pl. Taka domena po czasie prawdopodobnie stanie się Twoją marką.
Hosting sklepu internetowego również ma ogromne znaczenie. To od niego będzie zależeć m.in. szybkość ładowania strony, maksymalne obciążenie przez użytkowników czy bezproblemowe realizowanie zamówień. Jakie opcje hostingów są do wyboru?
- Hosting współdzielony – maj określoną ilość miejsca na serwerze. W tym przypadku usługodawca ogranicza liczbę procesów i ilość pamięci RAM. Hosting współdzielony gwarantuje dobrą wydajność dla wszystkich użytkowników, jednak duże obciążenie może powodować spadek prędkości. Jeśli zastanawiasz się, jak otworzyć sklep internetowy bez dużych kosztów, to jest to dobry wybór.
- Serwery dedykowane – to rozwiązanie, które pozwala dostosować hosting do swoich potrzeb. Użytkownicy sami bowiem decydują o ilości dostępnego miejsca, dostępności pamięci RAM czy rodzaju wykorzystywanego procesora.
- Serwery VPS – oferują dużo większa wydajność i szersze możliwości konfiguracji niż serwery dedykowane. Coraz częściej użytkownicy otrzymują także zainstalowane obrazy systemów, takich jak m.in. Ubuntu, Fedora czy Debian. Serwery VPS są jednak dość trudne w obsłudze, dlatego należy skorzystać z pomocy dostawcy usługi bądź własnego specjalisty.
- Serwery w chmurach – rozwiązanie korzystne pod tym względem, że wszystkie zasoby zostają podzielone pomiędzy kilka wirtualnych maszyn, w związku z czym usterki nie powodują przerwy w działaniu sklepu internetowego.
Wybór platformy e-commerce dla sklepu internetowego
Platforma e-commerce to bardzo ważny element Twojego sklepu internetowego. To właśnie od jej funkcjonalności zależeć będzie to, czy Twój sklep będzie bezpieczny i przyjazny dla klientów, a także jakie zaoferuje możliwości w zarządzaniu produktami, sprzedażą czy komunikowaniu się z użytkownikami.
Przed wyborem należy dokładnie przeanalizować swoje zasoby. Pozwoli to wybrać właściwą platformę, spełniającą Twoje oczekiwania i dostosowaną do potrzeb zarówno Twoich, jak i Twoich klientów. Jakie rodzaje platform e-commerce są najpopularniejsze?
Platformy SaaS
Są to abonamentowe platformy sklepów internetowych z gotowymi szablonami. Miesięczny abonament obejmuje również utrzymywanie strony na serwerze dostawcy. Są to platformy proste w obsłudze, przeznaczone dla mało wymagających e-commerców. Ich popularne platformy SaaS to m.in. Shoper, Shopify, Shoplo czy Skyshop.
Platformy Open Source
Ten rodzaj platform charakteryzuje się dużą elastycznością w zakresie modyfikacji funkcji e-commerce’u. Oferują dostęp do kodu źródłowego, a ich koszt jest zależny od zaawansowania wykorzystywanego oprogramowania. Chętnie wybierane platformy Open Source to m.in.: Magento, Woocommrce, czy Joomla.
Platformy dedykowane
Jest to rozwiązanie optymalne dla dużych, mocno rozbudowanych e-commerce’ów. Platformy te tworzone są od podstaw przez programistów na potrzeby konkretnego sklepu internetowego. Kod źródłowy obsługuje najczęściej odpowiedzialny za to zespół specjalistów. Platformy dedykowane są najlepszym wyjściem także dla sklepów internetowych, oferujących nietypowe usługi lub sprzedaż.
Platformy z licencją
Tutaj mamy do czynienia z najbardziej zaawansowanym technologicznie rozwiązaniem. Tego typu platformy bardzo zróżnicowanych i złożonych funkcji. Profesjonalne platformy e-commerce z licencją zapewniają intuicyjną budowę sklepów internetowych, łatwa obsługę przez użytkowników, a także sprzyjają zwiększonej konwersji. Ich wadą jest natomiast wysoka cena, która możesz sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych. Dlatego przeznaczone są głównie dla największych e-commerce’ów, które generują milionowe obroty. Przykłady to m.in.: SAP Hybris, Oracle commerce, SalesForce
Masz swój sklep internetowy? Zdecyduj się na audyt SEO i przekonaj się, gdzie jest potencjał do rozwoju.
Wprowadzenie produktów i kategorii
Ten etap poniekąd powinien znaleźć się na początku drogi z zakładaniem e-commerce’u. Masz tutaj dwie drogi – możesz rozszerzyć działalność swojego sklepu stacjonarnego o sprzedaż online bądź założyć nowy e-commerce. W tym drugim przypadku konieczne będzie określenie zakresu asortymentu, który będzie w nim dostępny. Niezbędne okaże się też wykreowanie marki, która ma być pierwszy elementem kojarzenia Twojego e-sklepu przez rynek.
Kiedy Twój własny sklep internetowy będzie już na ukończeniu, należy ustalić optymalny podział na kategorie produktowe. Nie może być on przypadkowy, ponieważ ma ogromne znaczenie dla użytkowników Twojego sklepu oraz SEO strony. O jakich zasadach należy tu pamiętać?
- Kategorie produktowe nie mogą być zbyt ogólnikowe. Nie pozwoli Ci to wykorzystać potencjału fraz kluczowych w opisach, co utrudni osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Klientom również utrudni odszukiwanie produktów, którymi są zainteresowani.
- Kategorie powinny być ułożone od ogółu do szczegółu. W kategorii ogólnej powinny znaleźć subkategorie, zawierające produkty o bardziej sprecyzowanej charakterystyce. Na przykład:
- Koszule męskie (kategoria główna)
- Koszule garniturowe (podkategoria)
- Koszule casualowe (podkategoria)
- Koszule z hawajskie (podkategoria)
- koszule z krótkim rękawem (podkategoria).
- Koszule męskie (kategoria główna)
- Nazwy kategorii nie mogą być opisowe. Należy wybrać takie nazwy, które powiedzą klientom jak najwięcej o tym, jakie produkty dostępne są w danej kategorii. Na przykład: zamiast T-shirty dla Twojej pociechy użyj nazwy T-shity dziecięce.
Działania internetowe sklepu internetowego wymagają stworzenia opisów kategorii, które będą zawierały rzeczowe, zachęcające do zakupu informacje. Ponadto powinny być one nasycone odpowiednimi frazami kluczowymi, w tym również frazami z tzw. długiego ogona, które mają duży potencjał sprzedażowy. Dzięki temu zwiększamy szanse na to, że klienci trafią do danej kategorii z poziomu wyników wyszukiwania na zapytanie zawierające frazy.
Zobacz także: Z czego składa się audyt SEO?
Działania marketingowe dla sklepu internetowego
Jak już wspomnieliśmy na początku, konkurencja na rynku e-commerce stale się rozwija, dlatego ważne jest prowadzenie skutecznych działań marketingowych, które muszą obejmować różne obszary. Ograniczenie się wyłącznie do jednej strategii raczej na pewno nie przyniesie oczekiwanych efektów. Jaki zakres działań marketingowych sklepu internetowego należy prowadzić, aby móc liczyć na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży online?
- SEM (Search Engine Marketing) – czyli działania obejmujące optymalizację i pozycjonowanie strony internetowej (SEO), a także płatne kampanie reklamowe (np. Google Ads). Pozwalają zwiększyć widoczność strony, generować większy ruch, ale przede wszystkim trafiać do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą.
Zobacz też: Czym jest SEM?
- Prowadzenie profilu w mediach społecznościowych – bez tego trudno dzisiaj zbudować korzystną relację z odbiorcami marki. Ponadto social media stają się dzisiaj coraz częściej wykorzystywanym kanałem sprzedaży.
- Dywersyfikacja kanałów sprzedaży – każdy działający na poważnie e-commerce szuka klientów w różnych kanałach sprzedaży, m.in. korzystając z marketplace’ów, Google Shopping czy porównywarek cenowych.
Oczywiście nawet najlepiej spozycjonowany i wypromowany sklep internetowy nie będzie sprzedawał, jeśli nie przystosuje się do oczekiwań i możliwości klientów. Dlatego konieczne jest stworzenie atrakcyjnej oferty, prowadzenie skutecznej polityki cenowej czy dostosowanie obsługi klienta do najwyższych standardów, np. zagwarantowanie szerokiego wyboru metod płatności i sposobów dostawy czy stworzenie sprawnego systemu zwrotów i reklamacji.
Prowadź SEO sklepu internetowego z Agencją SEO KWISS
Zdecydowałeś się prowadzić własny e-commerce? Działania marketingowe, które przynoszą najwięcej korzyści w dłuższej perspektywie czasowej to przede wszystkim optymalizacja i pozycjonowanie strony. Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych, które zwiększy widoczność serwisu w sieci, możesz prowadzić we współpracy z Agencją SEO KWISS. Skontaktuj się z nami i przekonaj się, w jaki sposób możemy pomóc Ci zyskać większą liczbę klientów i generować większą sprzedaż.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.