
Wybór Agencji do pozycjonowania strony lub sklepu Twojego biznesu jest jedną ze strategicznych decyzji. Niestety na rynku istnieje wiele podmiotów których jakość pracy pozostawia wiele do życzenia. Problem ten można zauważyć zarówno wśród freelancerów, mikro, średnich, jak i największych Agencji. W jaki sposób Ty, jako potencjalny Klient możesz zmniejszyć ryzyko niepowodzenia projektu i odnaleźć rzetelnego partnera?
Ten artykuł może Ciebie zainteresować: Jak przygotować się do współpracy z agencją SEO?
Jak wybrać Agencję SEO? Poszukaj informacji!
Pierwszym krokiem, który powinniśmy wykonać będzie odnalezienie istotnych informacji na temat firmy, z którą chcemy podjąć współpracę. Możemy tutaj wyróżnić kilka metodologii poszukiwania odpowiedniej Agencji SEO:
- Polecenie Agencji przez znajomego – jest to prawdopodobnie najlepsza metoda na to, aby znaleźć Partnera do współpracy. Wśród Twoich znajomych na pewno jest wiele osób, które prowadzą biznes, posiadają stronę internetową, być może prowadzą nawet sklep internetowy. Z całą pewnością korzystają oni z usług pozycjonowania, kampanii Google Ads, działań w Social Media. Jeżeli nie uzyskasz od nich informacji, kogo mogą polecić, z całą pewnością uzyskasz informację, na kogo uważać.
- Poszukiwanie Agencji w Google – metoda często stosowana, niekoniecznie skuteczna. Na wiele zapytań lokalnych związanych z pozycjonowaniem wysokie pozycje zajmują największe Agencje w kraju. Problem w tym, że rozstrzał kompetencji w dużych zespołach pomiędzy Seniorem, a Juniorem może być ogromny. Jeśli nie jesteś odpowiednio dużym graczem i Twój budżet na działania SEO nie przekracza 60.000-100.000 zł rocznie z dużą dozą prawdopodobieństwa trafisz do specjalisty z mniejszym stażem, który poza Twoim projektem będzie miał na głowię kilkanaście-kilkadziesiąt innych. Szerzej opisaliśmy to zagadnienie w kolejnym podpunkcie, w którym omawiamy bezpośredni kontakt ze specjalistą SEO.
- Poszukiwanie Agencji przez grupy na Facebooku – społeczność związana z zagadnieniami SEO/SEM rośnie z miesiąca na miesiąc. Widać to szczególnie na najpopularniejszych grupach facebookowych o tej tematyce. Bez problemu w ciągu kilku sekund będziesz w stanie odnaleźć ich co najmniej kilka. Możemy w nich zamieścić post, który w kilka minut zapełni się odpowiedziami ze strony osób zainteresowanych zleceniem. Skuteczniejszym sposobem jest znalezienie informacji na temat danej firmy za pomocą tzw. lupki. Ciekawym sposobem jest również zadanie konkretnego pytania dotyczącego Twojej strony i ocena merytoryki odpowiedzi – choć w tym przypadku potrzebna będzie choćby podstawowa znajomość zagadnień SEO.

Jeśli mamy już kilka potencjalnych Agencji czy freelancerów warto zaznajomić się z opiniami oraz referencjami obecnych Klientów. Niektóre firmy nie publikują swoich referencji, w takim wypadku warto zapytać o możliwość kontaktu z 1-2 obecnymi Klientami w celu potwierdzenia ich umiejętności oraz kompetencji.
Czy warto sprawdzać opinie w Wizytówce Google lub na Facebooku czy GoWorku? Z jednej strony tak – pozwoli nam to poznać firmę w szerszym kontekście, z drugiej strony pamiętajmy – nierzetelna Agencja specjalizująca się w marketingu internetowym bez problemu umieści na swój temat dowolną opinię. Dlatego szukając odpowiedniej Agencji zwróć uwagę na autentyczność umieszczanych opinii.
Jak wybrać Agencję SEO? Kontakt ze specjalistą
Podpunkt dotyczący bezpośredniego kontaktu ze specjalistą jest bardzo istotny, dlatego umieściłem go przed weryfikacją umowy.
Standardowa ścieżka pozyskania klienta w Agencji rozpoczyna się od rozmowy z New Business Managerem – handlowcem. Jest to osoba, która najczęściej rozliczana jest w systemie prowizyjnym, w większych Agencjach nie ma po podpisaniu umowy żadnego dalszego kontaktu z Klientem, ponieważ na dalszym etapie prowadzi go Account Manager. Rodzi to wiele potencjalnych zagrożeń. O ile na początkowym etapie, gdy poznajemy warunki umowy, koszty współpracy więcej merytorycznych informacji otrzymamy od osoby, która specjalizuje się w rozmowie z Klientem, o tyle w momencie poprzedzającym podpisanie umowy kontakt ze Specjalistą SEO, który będzie zajmował się Twoim projektem jest obowiązkowy.
Handlowiec ma swoje progi, limity sprzedażowe, które musi osiągnąć. Z ich ust do momentu podpisania umowy usłyszymy zatem absolutnie wszystko, co chcemy usłyszeć. Dlatego przed podpisaniem umowy zażądaj rozmowy z osobą, która będzie prowadziła projekt. Nie z jego koordynatorem, Head of SEO, Seniorem, ale bezpośrednio z Twoim Specjalistą SEO. Jakie pytania należy mu zadać?
- Jaki długie ma doświadczenie w pozycjonowaniu? (możesz później zweryfikować to np. poprzez LinkedIN)
- Jakie ma doświadczenie stricte w Twojej branży?
- Czy prowadził już podobne projekty?
- Jaki ramowy plan na prowadzenie takiego projektu jest w stanie przedstawić?
- Jakie są realne cele na 3-6-12 miesięcy współpracy, jeśli chodzi o ruch, konwersję, sprzedaż?
- Jakie są realne środki, które musisz ponieść, żeby osiągnąć ten cel?
Pracując w Agencjach wielokrotnie spotykałem się z sytuacją, w której oczekiwania Klienta podsycane przez słowa i zaangażowanie handlowca zupełnie rozmijały się z budżetem projektu i realnymi celami, które stawiał przed sobą Specjalista SEO. Te kilka pytań pozwoli Ci zatem zweryfikować informacje otrzymane od obu osób. Jeśli nie będziesz miał możliwości bezpośredniego kontaktu ze specjalistą przed podpisaniem umowy, jest to znak ostrzegawczy.
Jak wybrać Agencję SEO? Przede wszystkim – umowa!
Na tym etapie powinniśmy być już po 2-3 rozmowach ze specjalistami z danej Agencji. Przyszedł czas na przedstawienie umowy. Co powinna zawierać umowa na pozycjonowanie strony/sklepu internetowego? Na ten temat napiszę osobny, szczegółowy artykuł, natomiast w tym postaram się przybliżyć kilka najważniejszych założeń umowy pozycjonowania:
- Umowa powinna być zawarta na czas nieokreślony, maksymalnie 1 miesiąc wypowiedzenia – umowy na 12, 24 miesiące wiążą Klienta z Agencją nawet w sytuacji, gdy po kilku miesiącach okaże się, że działania nie przynoszą żadnych rezultatów, lub wcale ich nie ma. Na początku współpracy warto stosować zasadę ograniczonego zaufania. Jednocześnie pamiętaj – pozycjonowanie to działanie długotrwałe, najlepsze efekty osiąga się po kilkunastu, kilkudziesięciu miesiącach pozycjonowania.
- Jeśli umowa została zwarta na określony czas zadbaj o jasne warunki wypowiedzenia! Również nam zdarzało się podpisywać umowy terminowe np. na 3-6 miesięcy, natomiast były one stosowane jedynie w przypadku, gdy Klient np. po złych doświadczeniach w poprzedniej Agencji chciał przetestować nasze możliwości. Docelowo wychodzimy z założenia, że Klient powinien z nami współpracować dzięki wynikom i dobrej relacji, nie dzięki długim terminie umowy.
- Umowa za efekt? – ten podpunkt rozwiniemy mocniej w kolejnym
- Brak kar umownych – kary umowne ze strony Agencji (np. za przedwczesne zerwanie umowy) są stosowane nad wyraz często.
- Zadbaj o bezpieczeństwo przekazywanych danych – pozycjonowanie strony wymaga dostępu do serwera FTP, panelu administratora strony, Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Managera. Specjalista SEO często ma dostęp do wszystkich informacji sprzedażowych danego sklepu. Dlatego zwróć uwagę czy w umowie GTM, Analytics i zdarzenia adsowe są zapisy gwarantujące bezpieczeństwo Twoich danych.
- Skonsultuj umowę z prawnikiem – pojedyncza konsultacja umowy to koszt 250-500zł, w ciągu roku za działania pozycjonowania zapłacisz minimum 12 tysięcy złotych – sam policz, ile możesz zaoszczędzić konsultując umowę z prawnikiem specjalizującym się w prawie e-marketingowym.
Oczywiście od wszystkich reguł są odstępstwa – wiele skutecznych Agencji umieszcza w umowach dodatkowe zapisy np. dotyczące zakresu prac, zwiększania budżetu przy odnowieniu umowy, część godnych polecenia specjalistów stosuje umowy długoterminowe. Dopóki jednak nie jesteśmy pewni z kim współpracujemy warto trzymać się tych 5 podstawowych porad.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Jak wybrać Agencję SEO? Poproś o raporty!
Na potrzeby tego artykułu poprosiłem kilku Klientów, aby przedstawili mi raporty ze swoich poprzednich Agencji. Rozstrzał informacji w nich prezentowanych był ogromny, dlatego postanowiłem umieścić ten podpunkt. Raporty można przygotować na wiele sposobów i trudno mówić tutaj o jakimś wzorcu, podejrzewam również, że wiele Agencji nie pokaże szablonu raportu zasłaniając się zasadami poufności czy know-how.
Umówmy się – wzór raportu, który nie zawiera danych Klienta nie powinien być żadną tajemnicą. Wręcz przeciwnie – dobra Agencja SEO powinna być dumna ze swoich raportów i chętnie prezentować ich skuteczność! Zatem jakich informacji powinieneś jako Klient oczekiwać od raportu z pozycjonowania? (zobacz “Z czego składa się raport SEO?“)
Przede wszystkim raport nie może być tylko informacją o widoczności czy pozycji danych słów kluczowych. Oczywiście jest to istotne, natomiast w tym momencie na wyniki poszczególnych słów kluczowych ma wpływ geolokalizacja oraz geotargetowanie. Pozycja danego słowa kluczowego mierzona w Krakowie może się znacząco różnić od pozycji tego samego słowa kluczowego mierzonego przez użytkownika w Warszawie.
Również ogólna widoczność strony bez weryfikacji, jakie frazy ją budują nie jest istotną informacją. Jeśli Klient posiada np. biznes lokalny zdecydowanie istotniejsze od ogólnej widoczności są pozycje na frazy sprzedażowe, związane z daną lokalizacją. To samo tyczy się e-commerce’ów – budowanie widoczności long-tail jest istotne, natomiast to frazy sprzedażowe generują przychód, dlatego ich poprawienie o 1-2 pozycje często jest dużo ważniejsze, niż zbudowanie w tym czasie widoczności na 10-20 mało istotnych fraz.
Raport musi zawierać informację o podjętych działaniach – tego najczęściej brakowało w raportach, które miałem okazję przejrzeć. Efekty działań są ważne, natomiast Klient powinien wiedzieć za co płaci. Mam tu na myśli zarówno działania związane z optymalizacją techniczną, jak i copywriting czy kwestie link-buildingu. Zasłanianie się tutaj tajemnicą Agencji czy know-how jest nie na miejscu.

Jak wybrać Agencję SEO? Agencja czy Freelancer?
Jedno z najczęściej pojawiających się pytań. Wielu potencjalnych Klientów wychodzi z założenia, że freelancer jest tańszy od Agencji. Czy na pewno tak jest? Znam wielu dobrych freelancerów, sami również początkowo działaliśmy jako freelancerzy, natomiast stawki freelancerów nie różniły się znacznie od stawek małych, średnich Agencji. Jakie są różnice oraz punkty wspólne Agencji oraz freelancerów?
- Narzędzia, które są potrzebne w pracy – zarówno freelancer, jak i osoby pracujące w Agencji często korzystają z tych samych narzędzi. Abonament Senuto, SemStorma, Ahrefsa, Majestica, ScreamingFroga, HotJara i innych narzędzi kosztuje, w Agencji koszt ten rozkłada się na wiele kampanii Klientów, Freelancer nie jest w stanie obsłużyć takiej samej ilości Klientów, więc relatywne koszty są dla niego większe.
- Poziom kompetencji, szkolenia – SEO jest bardzo rozległą dziedziną, która zahacza o coraz to nowe elementy e-marketingu. Pozycjoner to osoba, która musi mieć choćby podstawowe umiejętności z zakresu optymalizacji technicznej, analizy konkurencji, analizy konwersji, linkowania, copywritingu, działań UX/UI, powinien orientować się w działaniu HTML-a, CSS-a, JavaScriptu i jego pochodnych. Mając dobrze zorganizowany zespół można poszczególnym jego członkom przypisać specjalizację. Freelancer prędzej czy później jest zmuszony część pracy delegować na zewnątrz.
- Link-building – obsługując większą ilość Klientów Agencja może negocjować stawki z dostawcami linków, portalami, na których publikowane są artykuły sponsorowane, Freelancer nie zawsze działa na odpowiedniej skali (zobacz “Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Link-building“).
- Brak pewności wykonania zlecenia – jeśli kiedykolwiek pracowałeś z freelancerem, który nie miał problemów z czasem, perypetii życiowych (pogrzeby, rozwody, choroby), problemem z brakiem prądu, Internetu, brakiem lampki na biurku – należysz do szczęśliwych kilku procent społeczeństwa 🙂 Oczywiście również Agencję nie unikają problemów z “nie dowożeniem” na czas. Jednocześnie trzeba przyznać, że freelancer może zapewnić większą elastyczność w pracy, jednak, że w przypadku SEO, liczy się czas i regularne działanie
- Ludzie – stare polskie przysłowie mówi: “co dwie głowy to nie jedna” i w tym przypadku nie sposób się z nim nie zgodzić. Pracując w kilku Agencjach nie raz spotykałem się z sytuacją, gdzie największe problemy rozwiązywane były podczas parzenia kawy. Często jedna rozmowa z kolegą, który siedzi obok potrafiła nagle rozwiązać problem, który spędzał mi sen z oczu. Również prowadząc Agencję widzę, jak istotna jest komunikacja pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu i ile dobrego wnosi w poszczególne kampanie prowadzone dla naszych Klientów.
Zarówno praca z freelancerem, jak i Agencją ma swoje wady i zalety. Jeżeli stoisz właśnie przed takim dylematem nie kieruj się ceną. Rozmawiając na spotkaniach z Klientami często porównuję pracę Agencji do zespołu piłkarskiego. Messi, Ronaldo czy Lewandowski robią w swoich zespołach ogromną różnicę. Czy potrafiliby jednak wygrać mecz w pojedynkę, mając przed sobą 11 przeciwników o teoretycznie mniejszych umiejętnościach, którzy potrafią ze sobą doskonale współpracować? Na to pytanie trzeba sobie odpowiedzieć samemu.
Jak wybrać Agencję SEO? Rozliczenie abonamentowe czy “za efekt”?
Do tego punktu również wrócę w osobnym wpisie. Tutaj postaram się przedstawić krótko, dlaczego pozycjonowanie za efekt, rozliczanie za poszczególne pozycje przestało mieć sens?
- Geolokalizacja, geotargetowanie – w zależności od tego, z jakiej lokalizacji sprawdzimy poszczególną frazę możemy otrzymać różne wyniki. Klient poszukujący Twojej usługi w Gdańsku może znaleźć Cię na innej pozycji niż Klient, który szuka Cię w Krakowie
- Różne rodzaje wyników wyszukiwania – obecnie wyniki wyszukiwania na poszczególne frazy różnią się od siebie, ilością map, wizytówek Google Moja Firma, podpowiedziami – każdy z tych elementów trzeba brać pod uwagę oceniając wyniki pozycjonowania. Czy firma, która rozlicza się za pozycje powinna brać pod uwagę wyniki map, czy tylko wyniki organiczne?
- Nadużycia ze strony dużych Agencji – ze względu na to, że na polskim rynku brakuje biegłych sądowych z zakresu SEO, a sądy nadal mają problem z odróżnianiem wyników płatnych od organicznych, dochodziło do sytuacji, w której Agencje naliczały opłaty “za efekt” pojawienia się w wynikach płatnych. Jest to ogromne nadużycie, na które narażony jest Klient podpisując umowę uzależniającą budżet od pozycji strony.
- Dobór słów kluczowych – rozliczając się za efekt często dochodzi do sytuacji, w której Klientowi dobierane są frazy, które nie są najlepsze pod kątem sprzedażowym, ale można je w krótkim czasie wypozycjonować.
- Wątpliwa motywacja – Klientowi może się wydawać, że rozliczenie “za efekt” motywuje Agencję do podjęcia działań, które będą miały na celu szybkie podniesienie strony w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie naraża się tym na stosowanie agresywnych metod (Agencja w końcu chce jak najszybciej zacząć zarabiać), lub na zaprzestanie jakichkolwiek działań w przypadku braku efektu w kilku miesiącach. Koniec końców nie zapłacisz ani złotówki, ale Twój biznes nie ruszy nawet o milimetr.
- Ilość słów kluczowych generujących ruch/sprzedaż – szczególnie w przypadku pozycjonowania e-commerce ilość słów kluczowych, które można brać pod uwagę w rozliczeniu może iść w setki, tysiące. W takim przypadku rozliczanie Klienta za efekt w postaci pozycji kosztowałoby go ogromne pieniądze.

Najlepszym z punktu widzenia Klienta rozwiązaniem jest umowa abonamentowa z dodatkowym rozliczeniem motywacyjnym np. od wzrostu sprzedaży czy ruchu. Pozwala to działać Agencji w sposób regularny, mając zapewniony odpowiedni budżet na wszelkie działania, jednocześnie motywuje do osiągania jak najlepszego efektu. Dzięki temu również Agencja ma motywację na wyjście poza ramy SEO, mam tu na myśli pracę nad konwersją, UX/UI, proponowaniem nowych rozwiązań w zakresie sprzedaży.
Jak wybrać Agencję SEO? Koszty współpracy.
Na koniec porozmawiajmy nieco o kosztach współpracy z Agencją? Czyli ile właściwie kosztuje SEO? Na to pytanie szerzej odpowiem w kolejnych artykułach. W tym chciałbym jedynie udzielić kilku podstawowych porad.
Przede wszystkim nie stać Cię na tanio – pozycjonowanie za 300, czy 500 zł nie istnieje. Tego typu kampanie kończą się najczęściej na zakupie kilku(nastu) bezwartościowych linków, z dużą dozą szczęścia otrzymamy jeszcze kilka tysięcy znaków w postach blogowych (najczęściej wątpliwej jakości). Być może strona przejdzie także bardzo podstawową optymalizację techniczną (title, h1). Na więcej nie mamy co liczyć.
W naszej Agencji podstawowe działania dla lokalnych biznesów rozpoczynamy od kwoty 800 zł netto, gdzie w pakiecie Klient otrzymuje publikację artykułu sponsorowanego (przeznaczamy na nie 25% środków), działania content marketingowe (blog, lub podstrony) i 4 godziny pracy nad stroną miesięcznie. Jest to budżet, który pozwala nam pracować na prostych projektach, nie wymagających dużego zaangażowania oraz modyfikacji.
W przypadku e-commerce budżety zaczynają się od 1500 zł. Potrzebujemy tu większych środków na działania optymalizacyjne (zobacz “Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Optymalizacja SEO“), są to projekty zajmujące dużo więcej czasu. W przypadku sklepów internetowych zawsze proponujemy Klientowi dodatkowy, niezależny budżet na działania link-buildingowe.
Jeżeli jesteś na etapie wyboru Agencji SEO, ten wpis Cię zainteresował – skontaktuj się z nami po darmową konsultację i wycenę!
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss

Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.
Bardzo ciekawy blog, rzeczowy i wyważony. Od dzisiaj zaglądam regularnie i subsbskrybuje kanał RSS. Pozdrowienia 🙂