
Identyfikatorem każdej strony jest jej unikalny adres URL. W tym artykule skupimy się na tworzeniu przyjaznych adresów URL, czyli takich, które ułatwiają użytkownikom i wyszukiwarkom łatwiejsze rozumienie zawartości strony.
Czym jest przyjazny adres URL?
Adres URL to unikalny identyfikator każdej strony internetowej. To właśnie URL umożliwia dostęp do zawartości danej strony internetowej. Standardowy adres URL składa się z kilku elementów, takich jak protokół, domena oraz ścieżka prowadząca do konkretnej podstrony. W teorii każdy adres URL jest funkcjonalny, ale nie każdy jest przyjazny dla użytkowników i wyszukiwarek.
Przyjazny URL to taki, który jest zrozumiały, czytelny i prosty do zapamiętania. Funkcjonalne, ale nieprzyjazny adres URL wygląda np. tak.:
https://twojastrona.pl/index.php?id=1234&category=xyz.
Przyjazny URL wygląda bardziej przejrzyście:
https://twojastrona.pl/blog/przyjazne-adresy-url.
Taki format pomaga użytkownikom w szybkim rozpoznaniu zawartości strony, a wyszukiwarki lepiej rozumieją jej tematykę. Dobrze zaprojektowany adres URL może też zwiększyć wiarygodność witryny i pozytywnie wpłynąć na liczbę kliknięć w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego tworzenie przyjaznych URL-i ma tak duże znaczenie?
Przyjazne adresy URL poprawiają zarówno użyteczność strony, jak i jej pozycję w wynikach wyszukiwania. To jeden z kluczowych elementów optymalizacji SEO, który wpływa na ruch organiczny oraz doświadczenia użytkowników.
Przyjazny URL a wrażenia użytkownika
Dzięki prostym i czytelnym adresom URL użytkownicy łatwiej zapamiętują i udostępniają linki. Gdy widzą przejrzysty URL, mają większą pewność, że strona zawiera treści zgodne z ich oczekiwaniami.
Przejrzysta struktura linków zwiększa zaufanie – użytkownicy chętniej klikają w adresy, które są dla nich czytelne, zamiast w niezrozumiałe ciągi liczb i symboli. Współczesny użytkownik Internetu często skanuje treści wzrokiem, a przejrzysty adres może być jednym z czynników decydujących o kliknięciu w dany link.
Prosty adres URL a SEO
Pod względem SEO przyjazny URL pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość strony. Google analizuje adresy URL jako jeden z czynników rankingowych, co oznacza, że dobrze skonstruowany link może poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Chociaż nie jest to decydujący czynnik, to w połączeniu z innymi elementami SEO może znacząco wpłynąć na widoczność witryny.
Dobrze zoptymalizowany adres URL może poprawić współczynnik klikalności (CTR) w wynikach wyszukiwania, ponieważ użytkownicy częściej wybierają linki, które są dla nich zrozumiałe i dobrze opisują zawartość strony. W ten sposób przyjazne URL-e pośrednio również wspierają SEO.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Jak tworzyć przyjazne adresy URL?
Tworzenie skutecznych URL-i wymaga przestrzegania kilku podstawowych zasad. Dzięki nim Twoje adresy staną się bardziej czytelne i efektywne zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek. Warto pamiętać, że finalną korzyścią optymalizacji adresów URL może być zwiększenie konwersji i sprzedaży w przypadku stron e-commerce.
Wykorzystanie słów kluczowych
Dobrze dobrane słowa kluczowe w adresie URL pomagają określić tematykę strony. Nie należy jednak przesadnie nasycać URL-i frazami. Najważniejsze jest umieszczenie frazy w naturalny sposób, tak aby adres pozostał czytelny i zrozumiały. Słowa kluczowe w URL powinny być spójne z treścią strony. Pomoże zarówno zawodnikom, jak i wyszukiwarkom w zrozumieniu zawartości strony.
Przykładem dobrego adresu może być:
https://twojastrona.pl/poradnik/tworzenie-przyjaznych-url,
ponieważ użytkownik od razu dostaje informację na temat tego, że na stronie znajduje się poradnik tworzenia przyjaznych adresów URL.
Odpowiednia długość
Adresy URL powinny być chwytliwe i krótkie, co wynika również z powyższej zasady stosowania słów kluczowych. URL powinien jasno informować użytkownika i roboty indeksujące o tym, co znajduje się na stronie. Przykładem takie URL-a jest:
https://twojastrona.pl/buty-meskie/buty-sportowe.
Adres jest krótki, a ponadto dosłownie informuje użytkownika, co znajduje się na stronie, oraz ułatwia nawigowanie po serwisie.
Nie używaj znaków specjalnych
W przyjaznych adresach URL nie mogą znajdować się znaki specjalne oraz znaki diakrytyczne. Utrudniają one wyszukiwarkom prawidłowe rozpoznawania adresów. Dlatego podczas optymalizacji adresów URL unikaj polskich znaków, a także interpunkcji. Wyjątkiem są myślniki, którymi należy rozdzielać wyrazy. Spacje będą widoczne w URL-ach jako %20, obniżając ich czytelność. Unikaj także znaku podkreślenie, który nie jest rekomendowany przez Google.
Używaj wyłącznie małych liter
Większość serwerów traktuje duże i małe litera jednakowo, jednak ze względu na nieliczne wyjątki warto unikać dużych liter w adresach URL. Jeśli użytkownicy ignorowaliby prawidłową pisownię, mogłoby to doprowadzić do powstawania błędów 404, które są niepożądane w strategii w SEO.
Więcej o adresach URL. Dowiesz się w kolejnym wpisie z miniserii. Skupimy się na budowie adresów URL.

Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.