Aby klient dokonał zakupu w sklepie internetowym, e-commerce musi spełniać wiele warunków, o których sukcesywnie piszemy na naszym blogu. Tym razem skupimy się jednak na kategoriach produktowych w sklepach online. W pierwszym wpisie z miniserii poświęconej kategoriom produktów w e-commerce skupimy się na podziale kategorii produktowych. Dowiesz się z niego, jak podzielić kategorie produktowe w sklepie internetowym, aby zapewnić klientowi intuicyjną i łatwą nawigację.
Dlaczego struktura kategorii w sklepie internetowym jest ważna?
Aby uzmysłowić sobie istotę podziału sklepu internetowego na kategorie, wystarczy przejść się do osiedlowego supermarketu. Tam również produkty znajdują się w poszczególnych działach. Klienci doskonale wiedzą, że dział spożywczy będzie podzielony np. na nabiał, mięso i wędliny, owoce i warzywa, pieczywo itd., natomiast kosmetyki i chemia gospodarcza zazwyczaj znajdują się po drugiej stronie sklepu, jeszcze indziej znaleźć można zabawki czy artykuły przemysłowe.
Kategorie produktowe w e-commerce powinny w takim samym stopniu ułatwiać nawigowanie po sklepie internetowym i znajdowanie produktów o danym zastosowaniu lub produktów pokrewnych czy komplementarnych.
Na tym jednak nie kończy się rola drzewka kategorii. Skuteczny podział kategorii produktowych znacznie ułatwia pozycjonowanie e-commerce w wyszukiwarkach internetowych i generowanie sprzedaży. Dzięki prawidłowemu podziałowi kategorii produktowych możemy skutecznie wypozycjonować strony kategorii swojego sklepu, tak aby nie konkurowały ze sobą.
Podział na kategorie produktowe – jak dobrać nazwy kategorii?
Nazwy kategorii w sklepach internetowych muszą być proste i zrozumiałe. Nie ma tutaj miejsca na kreatywność i polot – klient musi dostać jasną informację na temat produktów, które w danej kategorii znajdzie. Dlatego kategorii nie nazywamy np. “Nauka malucha przez zabawę”, ale “Zabawki edukacyjne”. Oczywiście tutaj musimy wziąć pod uwagę również zapytania wpisywane przez internautów w wyszukiwarkach i do nich dostosować nazwy kategorii.
Na kreatywność przyjdzie czas w opisach kategorii. Skuteczny content marketing pozwoli przedstawić ofertę w korzystnym świetle i nakłonić do zakupu.
Precyzja w tworzeniu podziału kategorii produktowych – od ogółu do szczegółu
Struktura kategorii w e-commerce powinna przypominać piramidę lub rozrastający się system korzeniowy drzewa. Podstawowy podział na kategorie powinien być ogólny i stanowić pierwszy drogowskaz w nawigacji po sklepie, np. w sklepie internetowym z odzieżą powinien być to podział na odzież męską i damską.
Później możemy tworzyć podkategorie, które będą rozrastać się na kategorie kolejnego stopnia. Na przykład:
- Odzież wierzchnia męska;
- Kurtki męskie
- Płaszcze męskie
- Swetry i bluzy męskie
- Cardigany
- Bluzy z kapturem
- Spodnie męskie
- Jeansy męskie
- Spodnie chino męskie
- Spodnie eleganckie męskie
W zależności od asortymentu sklepu kategorie możemy dzielić jeszcze bardziej precyzyjnie, np. kategorię Kurtki męskie podzielić na Kurtki zimowe, Kurtki skórzane, Kurtki jeansowe, itd.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Breadcrumbs – pomoc w nawigowaniu po kategoriach e-commerce
Breadcrumbs to rozwiązanie, które ułatwia nawigowanie po kategoriach sklepu internetowego i przypomina podążanie po okruszkach. Jest to prostu ścieżka kategorii, która pozwala klientowi łatwo określić swoją lokalizację w sklepie, niczym zaznaczony na mapie punkt “Tu jesteś”.
Dajmy na to, że klient znalazł się w kategorii Kurtki jeansowe, dodał produkt do koszyka, jednak szuka jeszcze nieco bardziej eleganckiej części garderoby, aby uzupełnić szafę na zbliżającą się jesień. Co wtedy robi?
Korzystanie z przycisku Wstecz w przeglądarce może być kłopotliwe. Znacznie łatwiej skorzystać z breadcrumbs, które umożliwiają szybki i bezpośredni powrót do kategorii wyższego rzędu.
Ukrywaj puste kategorie
W danej kategorii Twojego e-commerce wyczerpał się asortyment? W takiej sytuacji dobrze jest ukryć kategorię do czasu uzupełnienia zapasów. Wówczas klient nie odczuje frustracji po przejściu ścieżki kategorii i natrafieniu na “pustą półkę” w sklepie. Wtedy zazwyczaj traci zaufanie do sprzedawcy i przechodzi do konkurencji.
Co jeszcze musisz wiedzieć o kategoriach w sklepie internetowym? Kolejny ważny element to UX design stron kategorii produktowych, który wpływa na ich funkcjonalność i doświadczenie użytkownika. Właśnie temu zagadnieniu poświęcimy kolejny wpis z miniserii.
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.