
W poprzednim wpisie przytoczyliśmy najważniejsze wskazówki dotyczące tworzenia podziału kategorii produktowych w sklepach internetowych. Dzisiaj skupimy się na UX stron kategorii, czyli podpowiemy, jak powinna wyglądać i jakie funkcje powinna zawierać strona kategorii e-commerce, która realnie pomaga w sprzedaży online.
Projekt strony kategorii produktowej a wpływ na sprzedaż
Funkcjonalna strona kategorii produktów w e-sklepie powinna bezpośrednio przekładać się na zwiększenie wskaźników sprzedaży. Te z kolei zależą nie tylko od oferty sklepu, ale też funkcjonalności strony kategorii. Produkty powinny być na niej wyraźnie wyeksponowane i wyróżnione wyraźnymi grafikami. Ważne jest także, aby klient mógł:
- odczytać najważniejsze parametry produktu oraz jego cenę – np. zobaczyć dostępne warianty (rozmiar, kolor, parametry techniczne), co pozwala mu łatwo porównać produkt z innymi dostępnymi produktami;
- przejść jednym kliknięciem do strony produktu, gdzie znajdzie szczegółowe informacje;
- dodać produkt do koszyka z poziomu strony kategorii;
- zapytać o dostępność produktu w przypadku wyczerpania zapasów lub wysłać pytanie, które ma mu pomóc w decyzji zakupowej.
Warto pamiętać, że skuteczny UX podnosi wrażenia użytkowników, przez co pośrednio wspiera pozycjonowanie e-commerce.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Sposób wyświetlania produktów na stronie kategorii
Najczęściej spotykanym układem jest wyświetlanie produktów w występujących pod sobą szeregach, które zawierają trzy produkty. Ten sposób pozwala umieścić wyraźne grafiki i podstawowe informacje o produkcie. Spotyka się go w wielu przypadkach, od e-sklepów z odzieżą po sklepy z produktamia żywnościowymi czy narzędziami.

Oczywiście nie jest to rozwiązanie idealne w każdym e-commersie. Produkty, w przypadku których proces decyzyjny trwa dłużej, dobrze jest przedstawić bardziej szczegółowo już na stronie kategorii. Dotyczy to na przykład sprzętu RTV i AGD, który w sklepach internetowych z elektroniką najczęściej występują w jednej kolumnie, zajmującej całą szerokość ekranu. Oprócz zdjęcia użytkownicy sklepu widzą również poszerzoną listę parametrów. Wśród nich mogą znaleźć się m.in.:
- średnia ocena klientów;
- ikony i piktogramy informujące o cechach produktu, np. klasy energetyczne urządzeń AGD, certyfikaty, informacja o ekologiczności kosmetyków lub produktów spożywczych;
- informacje o dostępności w sklepie internetowym i sklepach stacjonarnych;
- karuzele zdjęć, zawierające alternatywne fotografie produktów;
- szybki podgląd skróconego opisu produktu po najechaniu kursorem.

Filtrowanie produktów na stronie kategorii
Filtrowanie to jeden z najważniejszych elementów UX na stronach kategorii produktowych. Pozwala skrócić czas poszukiwania odpowiedniego produktu i zawęzić przeglądanie dostępnych opcji do produktów spełniających określone warunki. Dzięki możliwości filtrowania klienci mogą wyświetlić na ekranie np.:
- ubrania w konkretnym kolorze czy rozmiarze;
- urządzenia i narzędzia o określonych funkcjach;
- produkty o określonym pochodzeniu lub spełniające inne warunki;
- produkty w określonym zakresie cenowym.
Warto dać możliwość wyboru wielu filtrów. Wówczas klient może jasno sprecyzować swoje oczekiwania i wyświetlić produkty, które z większym prawdopodobieństwem zakupi. Filtry powinny być unikalne i dostosowane do specyfiki produktów w danej kategorii.
Co więcej, w przypadku wyboru wielu filtrów dobrze jest dać możliwość zaznaczenia kilku filtrów i potwierdzenia przyciskiem Zastosuj filtry. Wówczas filtry ładują się tylko raz, skracając cały proces. Jeśli natomiast filtry ładują się automatycznie po kliknięciu wybranego z nich, to w przypadku wyboru wielu filtrów czas ten może się znacznie wydłużyć.

Sortowanie produktów – jak pomaga w wyborze i zakupie?
Sortowanie to również ważny element UX stron kategorii produktowych, ponieważ umożliwia wyświetlanie produktów zgodnie z intencjami klientów. Jest cenne szczególnie dla osób, które nie do końca są pewne, czego oczekują i chcą porównać dostępne warianty.
- Sortowanie po cenie umożliwia szybkie porównanie produktów z różnych półek cenowych i adekwatność produktów z różnych segmentów do potrzeb klientów.
- Sortowanie po ocenia pozwala klientom łatwo wybrać produkty najbardziej cenione przez użytkowników.
- Możliwości sortowania warto spersonalizować pod kątem specyfiki produktów w danej kategorii, po to aby umożliwić jak najbardziej precyzyjny wybór.

W ostatnim wpisie z pierwszej w 2025 roku miniserii skupimy się na pisaniu skutecznych opisów kategorii produktowych e-commerce.
Zobacz poprzedni wpis z serii: Jak stworzyć podział na kategorie produktowe w sklepie internetowym?

Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.