Planujesz skorzystać z usług agencji SEO ? Dowiedz się, jak przygotować się do współpracy z partnerem, aby przebiegała w przyjaznej atmosferze i była wolna od nieporozumień, roszczeń czy rozbieżności w wizji i oczekiwaniach co do osiąganych efektów pozycjonowania Twojej witryny.
Ten wpis może Ciebie zainteresować: Z czego składa się raport SEO?
Wybierz cenioną agencję
Kluczem do owocnej współpracy SEO jest wybór agencji, która zrozumie Twoje potrzeby i będzie posiadała kompetencje, pozwalające jej na realizowanie celów, jakie przed nią postawisz. Ważne jest zatem, żeby wybrać agencję SEO, która ma doświadczenie w pozycjonowaniu podobnych stron do Twojej, zna branżę, w której działa Twoja firma, a także cieszy się dobrymi referencjami od dotychczasowych klientów.
Szczegółowo rozpisane kryteria, jakimi powinieneś kierować się przy szukaniu partnera SEO, znajdziesz w naszym poradnikowym wpisie „Jak wybrać agencję SEO do współpracy?”.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Określ cele dla swojej strony internetowej
Jasno określony cel to pierwszy krok do owocnej współpracy z agencją SEO. Ustalając klarowne cele strony internetowej, dajesz agencji SEO podstawę do podjęcia konkretnych działań, które pomogą je realizować. Natomiast sobie dajesz szansę na właściwą weryfikację pracy partnera.
Brak jasno określonych celów niestety szybko kończy się zerwaniem umowy i niezadowoleniem ze strony klienta. Z czego to wynika? Najczęściej z rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami ze strony klienta a efektami działań agencji SEO. Tymczasem można tego uniknąć, jeśli już na początku współpracy jasno określi się cele optymalizacji SEO i pozycjonowania. Jakie cele pozycjonowania strony można ustalić na początku współpracy z agencją?
- Zwiększenie ruchu na stronie – Twoja strona będzie wyświetlała się wyżej w wynikach wyszukiwania, przez co będzie odwiedzać ją więcej potencjalnych klientów. Jednakże niekoniecznie przełoży się to na zwiększenie sprzedaży. Właśnie to jest częsty punkt zapalny między agencją SEO a jej klientem w sytuacji, kiedy cele działań nie zostały jasno określone.
- Wzrost sprzedaży – właśnie na tym często zależy firmom, które decydują się na pozycjonowanie swoich stron czy sklepów internetowych. Jeśli oczekujesz dokładnie takich efektów, skuteczna agencja SEO będzie świadoma tego, że konieczne jest nie tylko osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania na frazy ogólne, ale również optymalizacja ścieżki zakupowej czy pozycjonowanie stron ofertowych na frazy z długiego ogona (dowiedz się, czym są frazy long tail i ich rola w SEO).
- Widoczność witryny na większą liczbę fraz – ten cel pozwoli agencji podjąć działania, dzięki którym Twoja strona będzie wyświetlać się na więcej różnych zapytań, jakie internauci wpisują w wyszukiwarce.
Jasne ustalenie celów to nie wszystko, bowiem niezwykle istotne jest jeszcze określenie terminu ich realizacji. Tutaj musisz mieć na uwadze to, że efekty działań SEO mogą być widoczne po różnym okresie, zależnym m.in. od branży czy konkurencji.
Dokumentem, w którym określisz swoje cele, jest brief SEO.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Wypełnij brief SEO
Brief SEO to dokument, w którym określasz swój oczekiwania wobec współpracy. Wypełnienie briefu jest kluczowym krokiem do rozpoczęcia owocnej współpracy z agencją SEO – jeśli zawrzesz w nim wszystkie niezbędne dla partnera informacje, znacznie łatwiej będzie Ci nakierować go na właściwe tory, co do podejmowanych działań w zakresie pozycjonowania i optymalizacji Twojej strony internetowej. W briefie SEO powinny znaleźć się informacje na temat:
- efektów, jakie mają przynieść działania SEO Twojej strony lub sklepu internetowego;
- dotychczasowych działań w zakresie pozycjonowania i optymalizacji SEO witryny;
- budżetu, jaki planujesz przeznaczyć na działania SEO;
- zasobów, jakimi dysponujesz, czyli możliwości technologicznych Twojego serwisu oraz kompetencji Twojego zespołu;
- specyfiki działalności Twojej firmy;
- grupy docelowej, do której kierujesz swoje produkty lub usługi;
- rynku, branży i konkurencji;
- strategii rozwoju swojej firmy (spójność działań SEO ze strategią działań offline przyniesie jeszcze bardziej satysfakcjonujące efekty).
Przygotowanie merytorycznego briefu będzie owocowało w przekroju całej współpracy z agencją SEO. Jeśli dostarczysz agencji wszystkie niezbędne informacje, już pierwsze spotkanie ze specjalistami przyniesie Ci wiele odpowiedzi na pytania o realizację celów i założeń, dobór optymalnych działań czy koszty pozycjonowania (zobacz “Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Audyt SEO“).
Nie bój się pytać o cenę
Rozpoczynając współpracę z agencją, koniecznie zapytaj, ile kosztuje SEO. Odpowiedzią, jaką otrzymasz, najpewniej będzie „to zależy”, ponieważ budżet na SEO powinien być bowiem określony na podstawie celów, jakie chcesz osiągnąć – chodzi bowiem o to, aby koszty, jakie ponosisz, były klarowne i adekwatne do podejmowanych działań.
Na początku współpracy, po przeprowadzeniu audytu SEO, agencja przedstawi Ci działania, jakie będzie obejmowało pozycjonowanie stron internetowych – cena będzie zawierała koszty wdrażania zmian optymalizacyjnych na stronie, jej analizy pod kątem słów kluczowych czy tworzenia treści na działania content marketingowe oraz link-buildingowe.
Ustal formę kontaktu i współpracy z agencją SEO
O owocną współpracę znacznie łatwiej jest wtedy, kiedy łańcuch komunikacyjny jest możliwie jak najkrótszy. W tym celu należy wyznaczyć osoby odpowiedzialne za kontakt z agencją, które będą trzymały pieczę nad wszystkimi ustaleniami. Najlepsze rozwiązanie to delegowanie kontaktu z agencją SEO osobie z działu marketingu, która ma wpływ na to zawartość i ustawienia strony. Praktyka mówi, że osoby z zarządu lub zajmujące najwyższe stanowiska nie zawsze dysponują dostateczną ilością czasu na dokładną analizę i weryfikację działań agencji.
Dobrą praktyką po stronie agencji także jest wyznaczenie opiekuna projektu, który będzie odpowiadał za prowadzenie niezbędnych działań, przesyłanie zaleceń czy kontakt z osobą wyznaczoną do komunikacji z agencją po stronie Twojej firmy.
O czym jeszcze należy pamiętać przy układaniu sobie współpracy z agencją SEO?
Przyznaj dostępy
Specjaliści SEO będą mogli swobodnie prowadzić swoje działania, jeśli uzyskają dostępy do Twojej strony i innych niezbędnych narzędzi. Najczęściej będzie to dostęp do panelu CMS, serwera FTP, a także Google Analytics i Google Search Console.
Dobrą praktyką jest w tym przypadku podpisanie umowy NDA, czyli umowy o poufności.
Ustal czas na kontakt z agencją
Szczególnie intensywne są pierwsze trzy miesiące współpracy z agencję SEO – kontakt pomiędzy agencją a klientem w tym okresie jest dość częsty, ponieważ to właśnie w tym czasie dokonuje się największej ilości wdrożeń i zmian. Wtedy pojawia się też najwięcej pytań i wątpliwości ze strony klientów. Dlatego na początku współpracy warto uzgodnić harmonogram spotkań online czy rozmów telefonicznych. Pozwoli to efektywniej wykorzystać czas pracy po obu stronach.
Przygotuj się na weryfikację treści lub wygospodaruj czas na ich tworzenie
Pamiętaj, że korzystanie z usług agencji SEO to współpraca. Jeśli pozycjonowanie stron internetowych obejmuje działania content marketingowe, niezbędne będzie publikowanie treści na Twojej stronie oraz zewnętrznych portalach w ramach link-buildingu.
Jeżeli chcesz mieć kontrolę nad jakością contentu, musisz pamiętać o tym, że powinny być one publikowane regularnie. Dlatego niezbędne jest znalezienie czasu na weryfikację treści, które dostarcza agencja SEO, lub systematyczne dostarczanie samodzielnie tworzonych tekstów.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Podsumowanie
Pozycjonowanie stron internetowych to proces, który powinien trwać tak długo, jak długo strona ma przynosić zyski i rozwijać Twój biznes. Aby działania te były owocne i przebiegały według zrozumiałych i klarownych dla obu stron reguł, konieczne jest odpowiednie przygotowanie się do współpracy z agencją. Kilka dobrych praktyk na początek, które omówiliśmy w tym wpisie, na pewno zaowocuje przez miesiące lub lata efektywnej i przebiegającej w przyjaznej atmosferze współpracy.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.