
Wyszukiwanie głosowe i obsługa urządzeń za pomocą asystenta głosowego cieszą się coraz większym uznaniem użytkowników urządzeń elektronicznych. Dlatego kolejna miniseria wpisów na blogu KWSS.pl będzie poświęcona właśnie temu zagadnieniu. Opowiemy o tym, czym jest i jak działa wyszukiwania głoswe, czym różni się od wyszukiwania tekstowego i jak zoptymalizować stronę pod kątem Voice Search. W pierwszym wpisie skupimy się na podstawach. Zapraszamy do lektury.
Wyszukiwanie głosowe Google – jak to działa?
Wyszukiwanie głosowe jest możliwe dzięki technologii rozpoznawania mowy, która umożliwia zadawanie pytań bez użycia klawiatury. Voice Search jest dostępne dla użytkowników różnorodnych urządzeń elektronicznych pracujących na systemach Google, a także na dla użytkowników urządzeń Apple (Siri), Amazon (Alexa) czy Microsoft (Cortana).
Asystent głosowy Google reaguje na komendę Hey Google, po czym analizuje wypowiedź użytkownika i wykonuje polecenie, np. wyszukuje informacje w sieci bądź obsługuje aplikacje zainstalowane na urządzeniu.
Dzięki temu, że mechanizmy Voice Search precyzyjnie analizują zapytania, natychmiast wykonują polecenia lub udzielają precyzyjnych odpowiedzi. Jest to zasadnicza różnica pomiędzy Voice Search a wyszukiwaniem tekstowym, w którym użytkownicy otrzymują linki do stron zawierających zawartość, która może odpowiadać ich intencjom.
Jak włączyć wyszukiwanie głosowe?
Wyszukiwanie głosowe Google możesz włączyć w ustawieniach swojego urządzenia. Funkcję znajdziesz w opcji Voice Match lub Wyszukiwanie głosowe. W przeglądarkach desktopowych wystarczy kliknąć ikonę mikrofonu na stronie wyszukiwarki Google.com i upewnić się, że przeglądarka ma uprawnienia do korzystania z mikrofonu. Asystent głosowy Google działa również na urządzeniach smart home ze skonfigurowaną aplikacją Google Home.
Czy wyszukiwania głosowe Google działa w każdym języku?
Dostępność wyszukiwania głosowego Google obejmuje obecnie ponad 70 języków. Wśród nich znajduje się język polski. Musisz wziąć też pod uwagę fakt, że dostępność funkcji Voice Search może być różna w poszczególnych regionach, a także zależeć od rodzaju urządzenia.
Dla porównania, wyszukiwanie głosowe w systemach Apple działa obecnie wyłącznie w języku angielskim.
W jakich branżach najczęściej optymalizuje się strony pod kątem wyszukiwania głosowego?
Użytkownicy internetu mają różne przyzwyczajenia, które przekładają się na popularność wyszukiwania głosowego dla różnych branż. Voice Search bardzo często dotyczy zapytań związanych m.in. z gastronomią i turystyką. Stąd częstymi zapytaniami są np. Gdzie zjeść w…; restauracje w pobliżu…; dobre śniadania w…; hotele w…; atrakcje turystyczne w…; itp.
Często wyszukiwane są także usługi lokalne, czyli firmy świadczące usługi na miejscu, np. salony beauty, mechanicy, prywatne gabinety medyczne. Pozycjonowanie lokalne strony nie może zatem obejść się bez optymalizacji pod kątem Voice Search. Zapytania w Voice Search coraz częściej dotyczą również sklepów internetowych. Internauci pytają asystenta głosowego Gdzie kupić…
Jednakże prym w wyszukiwaniu głosowym wciąż wiodą zapytania informacyjne. Dlatego serwisy contentowe powinny szczególnie mieć na uwadze optymalizację treści pod kątem zapytań Voice Search. Szczególnie w obliczu pojawienia się Google AI Overview.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Na jakich urządzeniach użytkownicy korzystają z Voice Search?
Wyszukiwanie głosowe lub pomoc asystenta głosowego Google to rozwiązanie oferowane obecnie przez większość urządzeń, z których korzystamy na co dzień. Funkcja jest dostępna np. na:
- smartfonach i tabletach;
- laptopach i komputerach z poziomu wyszukiwarki internetowej Google Chrome mającej dostęp do mikrofonu;
- telewizorach smart z systemem Android TV;
- samochodach wyposażonych w aplikację Android Auto;
- inteligentnych głośnikach Google Nest.
Co to jest Voice Search Optimization?
Voice Search Optimization to prostu optymalizacja strony pod kątem wyszukiwania głosowego. Polega na takim dostosowaniu treści na stronach, aby wpisywała się w intencje i przyzwyczajenia użytkowników, którzy korzystają z funkcji Voice Search.
Strony dobrze zoptymalizowane pod kątem Voice Search mają większe szanse na to, że asystent głosowy Google odczyta lub wyświetli ich zawartość użytkownikom. Kompleksowe pozycjonowanie stron nie może pomijać tego aspektu.
W kolejnych wpisach z miniserii skupimy się właśnie na optymalizacji stron pod kątem wyszukiwania głosowego.

Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.