Chcesz wiedzieć, jakie działania SEO wpływają na całkowity koszty pozycjonowania strony internetowej? Co uwzględnić w planowaniu budżetu na SEO dla swojego e-commerce’u lub innego serwisu? Jednym z zakresów działań pozycjonowania jest link-building. Dowiedz się, czym jest i ile kosztuje.
Ten artykuł może Ciebie zainteresować: Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Content marketing
Czym jest link-building?
Link-building jest działaniem SEO, które polega budowaniu profilu linków, prowadzących do danej strony internetowej. Obecnie w link-buildingu stawia się przede wszystkim na jakość źródeł, a nie ich liczbę. Oznacza to, że więcej korzyści dla Twojej strony przyniosą linki prowadzące z wartościowych portali (wysoko spozycjonowanych, często odwiedzanych) niż rozbudowana sieć linków z niemal niewidocznych w wyszukiwarce serwisów.
SEO link-building pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony internetowej, zwiększając jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google oraz generując ruch ze zróżnicowanych źródeł. Działania w tym zakresie są powiązane z tym, ile kosztuje optymalizacja SEO.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Rodzaje link-buildingu
W działaniach SEO w obszarze link-buildingu możemy wyróżnić linkowanie wewnętrzne i linkowanie zewnętrzne. Żadnego z nich nie należy traktować po macoszemu, ponieważ dobrze spozycjonowana strona powinna być zoptymalizowana pod każdym z tych aspektów. Dlatego szeroko rozbudowany profil linków zewnętrznych może nie przynieść oczekiwanych efektów przy zaniedbanym link-buildingu wewnętrznym.
Link building wewnętrzny
Linkowanie wewnętrzne jest bardzo istotne zarówno dla użytkowników strony, jak i robotów indeksujących wyszukiwarki. Użytkownicy mogą swobodnie przemieszczać się pomiędzy poszczególnymi podstronami, np. na strony pokrewnych kategorii produktów lub na strony ofertowe bezpośrednio z sekcji poradnikowej. W efekcie z większym prawdopodobieństwem dokonają zakupu, czyli konwersji.
Natomiast roboty indeksujące wyszukiwarki mają możliwość podążania za linkami, trafiając tym samym na strony, na których indeksacji zależy Ci najbardziej. Ich szybsze indeksowanie wpłynie pozytywnie na osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Link-building zewnętrzny
Linki zewnętrzne mogą prowadzić do Twojej strony m.in. z portali tematycznych lub lokalnych serwisów internetowych, blogów, mediów społecznościowych czy forów internetowych. Najczęściej generuje się je poprzez umieszczanie linków w płatnych publikacjach.
Źródła pozyskiwania linków
Linkowanie zewnętrzne (zobacz “Źródła pozyskiwania linków zewnętrznych“) wymaga znalezienia miejsca publikacji, z którego chętnie korzystają użytkownicy Twojej strony, np. potencjalni klienci Twojego sklepu internetowego. Jest to bardzo istotne, ponieważ tylko dostosowanie działań content marketingowych i link-buildingowych do ich preferencji pozwala osiągać rzeczywiste korzyści. Skąd zatem pozyskiwać linki?
- Artykuły sponsorowane – to najczęstsze źródło pozyskiwania linków. Artykuły zawierające linki korzystnie jest publikować na portalach tematycznych (np. poradniki dotyczące doboru narzędzi na stronach poświęconych majsterkowaniu) lub na portalach lokalnych (np. artykuł o najmodniejszych fryzurach w danym sezonie z linkiem do strony salony fryzjerskiego na lokalnym serwisie informacyjnym danego miasta). W tym drugim przypadku linki będą wspierać pozycjonowanie lokalne.
- Blogi – warto zakładać własne blogi, które będą zewnętrznym wsparciem dla strony internetowej. Poradniki czy rankingi produktów mogą prowadzić do stron produktów lub kategorii produktowych.
- Katalogi biznesowe – są dobrym źródłem pozyskiwania linków, ponieważ oprócz odnośnika prowadzącego do naszej strony możemy zamieszczać tam także dane teleadresowe firmy. Jednym z charakterystycznych działań w tym zakresie jest Wizytówka Google, którą warto założyć i prowadzić w każdym w przypadku każdego biznesu.
- Fora internetowe – ich użytkownicy bardzo często szukają wyczerpujących odpowiedzi na zadane pytania. Warto zatem udzielać eksperckich porad i przy okazji polecać produkty lub usługi, podając link do swojej strony.
- Media społecznościowe – są dzisiaj podstawą w zakresie komunikacji marki z odbiorcami, budują wizerunek firmy i zaufanie klientów, a także są źródłem ruchu na stronie.
Jakie rodzaje linków wyróżniamy?
W treściach publikowanych na zewnętrznych portalach możemy zamieszczać różne rodzaje linków. Najczęściej występują one w postaci anchor textów, czyli słów lub zestawień słów, pod którymi ukryte są linki prowadzące do Twojej strony. Najczęściej spotyka się następujące rodzaje linków:
- link w postaci adresu URL, np. https://www.twojastronaiternetowa123.pl;
- linki brandowe, czyli ukryte pod nazwą Twojej firmy;
- Exact Match Anchor – często stosowane linki ukryte np. pod nazwą kategorii produktowych lu produktów z Twojego sklepu internetowego, np. buty sportowe, telewizory itp.;
- Partial Match Anchor – czyli linki mieszane, ukryte pod rozbudowanymi frazami, odpowiadającymi na konkretne zapytanie, np. najlepsze rękawice bokserskie dla dzieci, smartfony do 2000 złotych z dobrym aparatem;
- Zero Match Anchor – są to neutralne linki nawigujące, np. tutaj, link, źródło, tu.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Link-building
Na koszty link-buildingu wpływają różne czynniki. Z tego powodu jest je trudno oszacować, a efekty działań w tym zakresie zależą w dużej mierze od budżetu, jaki klienci agencji SEO planują przeznaczyć na link-building. Co zatem wpływa na to, ile kosztuje link-building?
- Liczba i ceny publikacji – artykuły sponsorowane są publikacjami płatnymi. Cena publikacji zależy od oferty wydawcy, czyli portalu, na którym znajdzie się treść zawierająca link prowadzący do naszej strony. Ile kosztuje artykuł sponsorowany? Koszt publikacji zwykle wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w zależności od wartości docelowego portalu. Najdroższe publikacje na największych i najcenniejszych portalach mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Koszt dotyczy jednej publikacji, dlatego należy też uwzględnić, ile artykułów sponsorowanych będzie publikowanych każdego miesiąca.
- Koszty stworzenia treści – tutaj najczęściej musimy wziąć pod uwagę koszty pracy copywritera. Copywriterzy zwykle wyceniają swoją pracę na podstawie stawki za tysiąc znaków ze spacjami. Obecnie stawki copywriterów gwarantujących wysoką jakość tworzonych treści mieszczą się w przedziale od około 20 do około 35 złotych za tysiąc znaków ze spacjami. Publikacja sponsorowana powinna liczyć co najmniej 3 tysiące znaków.
- Koszty pracy specjalisty SEO – w tym miejscu mowa o czasie pracy, jaki specjalista musi przeznaczyć na szukanie portalu do publikacji sponsorowanych czy wdrażania zmian w strukturze naszej strony. Koszty te najczęściej są ujęte w abonamencie na usługi SEO.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Podsumowanie
To od klienta zależy, jaki budżet chce przeznaczyć na link-building. Rolą agencji jest natomiast sporządzenie optymalnych zaleceń dla danych stron oraz jak najefektywniejsze wykorzystanie całego budżetu przeznaczonego na ten cel.