Analityka stron internetowych to klucz do weryfikacji skuteczności działań marketingowych w sieci. Efektywna analityka internetowa wymaga wykorzystania profesjonalnych narzędzi, które pozwalają zbierać dane na temat użytkowników i ich zachowań na naszej stronie. Jednym z nich jest Google Analytics – co to za narzędzie, jaką oferuje funkcjonalność i jakie korzyści wynikają z jego wykorzystania? Tego dowiesz się w naszym wpisie.
Czym jest analityka stron internetowych?
Analityka stron internetowych to proces zbierania informacji na temat użytkowników serwisów. Dotyczą one m.in. zachowań internautów na stronie oraz w aplikacjach. Gromadzenie, przetwarzania i przedstawianie pozyskanych danych w raportach pozwala ocenić skuteczność działań z obszaru marketingu internetowego i opracowywać coraz to skuteczniejsze strategie, bazujące na twardych danych.
Google Analytics – funkcjonalność narzędzia
Jednym z podstawowych narzędzi do analityki internetowej jest Google Analytics, obecnie dostępny w najnowszej odsłonie, czyli Google Analytics 4. Jest to darmowe narzędzie dostarczające ogrom informacji na temat użytkowników naszego serwisu i skuteczności prowadzonych przez nas działań marketingowych. Funkcjonalność GA jest bardzo szeroka. Na co pozwala to narzędzie?
- Śledzenie ruchu na stronie – Google Analytics pozwala monitorować liczbę odwiedzin na stronie internetowej, liczbę unikalnych użytkowników, liczby odsłon stron oraz średni czas spędzony na stronie.
- Źródła ruchu – możesz dowiedzieć się, skąd pochodzi ruch na Twojej stronie, czy to z organicznych wyników wyszukiwania, odnośników, mediów społecznościowych czy kampanii reklamowych.
- Słowa kluczowe – GA pozwala śledzić, jakich słów kluczowych używają internauci, którzy z wyników wyszukiwania trafiają na Twoją stronę.
- Analiza zachowań użytkowników – możesz dowiedzieć się, jakie strony odwiedzają użytkownicy, jak długo pozostają na stronie oraz jakie akcje podejmują, takie jak kliknięcia w linki czy przyciski, konwersje, zakupy czy porzucenie koszyka.
- Konwersje – Google Analytics umożliwia śledzenie konwersji, czyli działań użytkowników, które są dla Ciebie istotne, takich jak zakupy, rejestracje czy pobieranie plików.
- Segmentacja publiczności – możesz tworzyć segmenty użytkowników na podstawie różnych kryteriów, co pozwala lepiej zrozumieć różnice w ich zachowaniach.
- Mapy ciepła i ścieżki użytkowników – Google Analytics oferuje narzędzia do analizy, jak użytkownicy przeglądają Twoją stronę, w tym mapy ciepła i ścieżki użytkowników.
- Śledzenie e-commerce – jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz monitorować wielkość sprzedaży danych, przychody i inne dane związane z e-commerce.
- Analiza urządzeń i lokalizacji – możesz dowiedzieć się, z jakich urządzeń i regionów pochodzą Twoi użytkownicy.
- Raporty i analizy – Google Analytics generuje różnego rodzaju raporty i analizy, które pomagają zrozumieć efektywność Twojej strony internetowej i kampanii marketingowych.
- Integracja z innymi narzędziami – możesz łączyć Google Analytics z innymi narzędziami, takimi jak Google Ads, aby śledzić skuteczność kampanii reklamowych.
- Personalizacja i celowanie – możesz dostosować Google Analytics do swoich potrzeb, tworząc niestandardowe raporty i cele.
Korzyści korzystania z GA
Analityka internetowa z wykorzystaniem Google Analytics pozwala lepiej zrozumieć użytkowników strony, ich preferencje, potrzeby i zachowania. Na tej podstawie łatwiej jest ocenić skuteczność poszczególnych strategii, a następnie dostosować działania marketingowe do charakterystyki odbiorców lub klientów serwisu. Pozwoli to skuteczniej inwestować środki finansowe w promocję w sieci, m.in. poprzez doinwestowanie najbardziej opłacalnych kanałów promocji i sprzedaży oraz najskuteczniejszych form reklamy i dotarcia do klienta.
Na podstawie zbieranych informacji łatwiej będzie wdrożyć zmiany, dzięki którym użytkownicy strony mogą stać się jej klientami, co przełoży się na wskaźniki sprzedaży – a przecież o to w każdym biznesie chodzi.
Google Analytics 4 – co przynosi nowa wersja narzędzia?
Google Analytics 4 daje właścicielom stron www możliwość jeszcze dokładniejszej i skuteczniejszej analityki internetowej. Wdrożenie Google Analytics 4 pozwoli Ci zatem wyciągać właściwe wnioski i jeszcze efektywniej układać strategie marketingowe. GA wnosi kilka istotnych różnic w porównaniu do poprzedniej wersji narzędzia. Najważniejsze z nich to:
- nowy, bardziej intuicyjny panel;
- pomiar na zdarzenia, podczas gdy w GA3 odbywał się on na odsłonach;
- dająca więcej możliwości struktura, która składa się z usług i strumieni;
- możliwość śledzenia danych z różnych platform, w tym aplikacji mobilnych, co umożliwia dokładne prześledzenie zachowania tego samego użytkownika korzystającego z serwisu na różnych urządzeniach i platformach;
- dostęp do prognozowanych statystyk;
- możliwość sporządzania jeszcze dokładniejszych raportów;
- możliwość ustawienia automatycznego śledzenia niektórych typów zdarzeń.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Podsumowanie
Google Analytics to złożone narzędzie, jednak jego znaczenie dla oceny skuteczności strategii marketingowych jest nieocenione. Każda firma, której zależy na analityce internetowej jej serwisu, powinna korzystać z GA samodzielnie bądź we współpracy z doświadczoną agencją SEO. Strategie marketingowe bazujące na twardych danych zawsze będą wykazywać większą efektywność niż losowe działania, prowadzone na podstawie intuicji.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.