Skuteczność strategii słów kluczowych zależy od tego nie do ilu, ale do jakich użytkowników uda Ci się dotrzeć. Jeśli zależy Ci na dobrych wskaźnikach sprzedaży, Twoim targetem powinni być klienci konwertujący, czyli tacy, którzy wyszukują produkty w sieci z zamiarem ich zakupu. W dotarciu do nich pomogą Ci frazy long tail. Dowiedz się, czym są i jak wykorzystać je w pozycjonowaniu i optymalizacji swojej strony, a także jakie efekty przyniosą w pozycjonowaniu e-commerce’ów (zobacz również rolę cen i pozycjonowania, aby przyciągnąć klientów na stronę sklepu).
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Czym są frazy long tail?
Frazy long tail, czyli tzw. frazy długiego ogona, to rozbudowane frazy kluczowe, składające się zwykle z trzech lub więcej słów. Long taile dopasowują się do precyzyjnych zapytań użytkowników sieci, którzy wyszukują konkretne produkty lub usługi, najczęściej z zamiarem ich zakupu.
Frazy długiego ogona, choć są wyszukiwane rzadziej niż frazy generyczne (ogólne), to zazwyczaj prowadzą do konwersji. Dzieje się tak, ponieważ wpisujący je użytkownik jasno precyzuje swój cel, dokładnie opisując produkt, który go interesuje.
Jak wyglądają frazy long tail?
Na warsztat weźmy popularny przykład fraz z długiego ogona, dotyczący butów. Fraza generyczna będzie brzmiała po prostu buty. Tymczasem long tail zostanie rozbudowany o konkretne cechy tychże butów, np.:
- sportowe (rodzaj);
- Adidas (marka);
- męskie (płeć);
- niebieskie (kolor);
- 44 (rozmiar).
Wpisując w wyszukiwarkę zapytanie buty sportowe adidas męskie 44, użytkownik otrzyma wyniki dopasowane do zapytań.
Znaczenie fraz long tail w SEO
Frazy long tail wpływają na pozycjonowanie SEO. Wykorzystywanie słów kluczowych z długiego ogona przyniesie wyraźne korzyści i usprawni prowadzenie działań związanych z pozycjonowaniem strony. Co zyskasz, pozycjonując stronę na frazy long tail?
- Przyspiesz efekty pozycjonowania – wykorzystywanie fraz z długiego ogona pomaga Ci uniknąć konkurowania z innymi stronami, które są pozycjonowane na frazy ogólne. Tym samym mniejsza konkurencja przełoży się na szybsze osiąganie wysokich pozycji na frazy long tail, które nie są aż tak konkurencyjne. Wysokie pozycje mogą pojawić się znacznie szybciej niż w przypadku fraz generycznych.
- Osiągaj stabilne pozycje – niska konkurencyjność fraz log tail przekłada się na to, że Twoje strony będą utrzymywały się na wysokich pozycjach przez dłuższy czas. Strony wypozycjonowane wysoko na frazy generyczne muszą nieustannie bronić się przed konkurencją, natomiast w przypadku długiego ogona naciski z jej strony są znacznie mniejsze.
- Obniż koszty pozycjonowania – stawiając na frazy z długiego ogona, nie musisz rozbudowywać treści na stronie tak mocno jak w przypadku pozycjonowania na konkurencyjne frazy ogólne. Obniżone koszty wynikają też bezpośrednio z poprzednich punktów, czyli przyspieszonych efektów pozycjonowania i stabilnych pozycji.
Long tail SEO a pozycjonowanie głosowe
Obecnie wskazuje się również na korzyści, jakie płyną z fraz long tail w kontekście rosnącego trendu, jakim jest wyszukiwanie głosowe. Użytkownicy, którzy wykorzystują asystenta głosowego do wyszukiwania interesujących ich treści lub produktów w sieci, mają skłonność do wypowiadania długich i złożonych zapytań. Daje to duży potencjał do dostosowania fraz do zapytań pochodzących właśnie z wyszukiwania głosowego.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Jak znaleźć frazy long tail?
Pozycjonowanie na frazy long tail powinno być prowadzone świadomie i zgodnie z przyjętą strategią contentową. Pułapką, w którą łatwo wpaść w przypadku długiego ogona, jest używanie fraz w ciemno na podstawie cech produktu. Dlatego przy znajdowaniu fraz warto wykorzystywać profesjonalne metody researchu.
- Korzystaj z narzędzi – każdy specjalista SEO doskonale zna narzędzia do analizy fraz kluczowych. Zarówno płatne (np. Senuto, Ahrefs czy SEMSTORM), jak i bezpłatne (m.in. Answer the Public, Ubersuggest) pozwalają znaleźć wyszukiwane frazy z długiego ogona.
- Analizuj konkurencję – dokładnie obserwuj, jak pozycjonuje się Twoja konkurencja, analizuj, jaką widoczność dają jej frazy generyczne i frazy long tail.
- Sprawdzaj podpowiedzi Google’a – wyszukiwarka podpowiada frazy długiego ogona już w momencie rozpoczęcia wpisywania frazy generycznej w okienko wyszukiwania. Wiele podpowiedzi to tak naprawdę gotowe frazy long tail, które możesz wykorzystać w pozycjonowaniu.
- Analizuj fora i strony tematyczne – jest to metoda czasochłonna, ale przynosząca dobre efekty. Oprócz szerokiej bazy słów kluczowych z długiego ogona zbierzesz także pomysły na tematy publikacji.
Frazy long tail w e-commerce
Frazy long tail w e-commerce pełnią znacznie szerszą funkcję niż rozszerzenie bazy fraz kluczowych, na które wyświetla się Twoja strona. Ich zadaniem jest niejako przywrócenie fundamentalnej funkcji Google, która polega na wpisaniu się w potrzeby użytkownika i udzieleniu możliwie najbardziej wyczerpującej odpowiedzi na jego zapytanie.
Na poniższych przykładach zapytania i wyświetlających się wyników uwidocznimy tę funkcję. Sprawdźmy zatem, jak przedstawiają się wyniki wyszukiwania dla fraz generycznych oraz fraz long tail.
Poniżej zobaczysz wyniki wyszukiwania po wpisaniu frazy generycznej koszula. Użytkownikowi, który wpisze w wyszukiwarkę tę frazę, najprawdopodobniej wyświetlą się strony główne sklepów z odzieżą lub sekcje poradnikowe, które raczej nie generują konwersji.
Screen z wynikami wyszukiwania obrazuje, jak bardzo nietrafione mogą okazać się wyświetlone strony – wyświetlają się nam zarówno kategorie koszul męskich, jak i damskich, a także poradnik dotyczący jakości koszul. W takich przypadkach trudno o konwersję.
Zobaczmy, co się stanie, kiedy rozbudujemy frazę o długi ogon, wpisują w wyszukiwarkę koszula biała męska slim fit kołnierz półwłoski.
Tutaj sytuacja przedstawia się zupełnie inaczej. Wyniki wyszukiwania prowadzą do stron produktów, które spełniają większość lub wszystkie warunki, jakie użytkownik określił w zapytaniu. Klient, który nosi się z zamiarem zakupu koszuli o takich cechach, otrzymuje produkty, które mogą spełnić jego oczekiwania. Dlatego w tym przypadku znacznie więcej wejść na stronę może zakończyć się konwersją.
Dlaczego warto pozycjonować sklep internetowy na frazy długiego ogona?
Pozycjonowanie na długi ogon wiąże się z licznymi korzyściami dla Twojego e-commerce’u. Kluczową kwestią jest mniejsza konkurencja. W przypadku fraz generycznych przyjdzie Ci rywalizować z największymi graczami na rynku, a koszty osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania mogą być naprawdę duże. Tymczasem frazy long tail są mniej konkurencyjne, redukując tym samym ryzyko rywalizacji i zwiększając szansę na osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania mniejszym kosztem.
Mniejsza konkurencja oraz dokładne wpisanie się w zapytanie klienta prowadzą z kolei do zwiększenia współczynnika konwersji. Dzięki frazom z długiego ogona Twoje strony wyświetlą się węższej grupie użytkowników, jednakże będzie to grupa znacznie bardziej skłonna do dokonania zakupu. Jest to prosta droga do zwiększenia współczynnika konwersji i jednoczesnego zmniejszenia współczynnika odrzucenia.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Podsumowanie
Pozycjonowanie stron na frazy z długiego ogona to działanie, które przynosi satysfakcjonujące efekty zarówno w przypadku sklepów internetowych, jak i stron, których użytkownicy sieci wyszukują w celu zdobycia informacji. Niższe koszty i skuteczniejsze utrzymywanie pozycji zaowocują lepsza widocznością strony i zwiększonym wskaźnikiem konwersji. Przy pozycjonowaniu long tail warto jednak podjąć współpracę z doświadczoną agencją SEO – działania muszą być bowiem zautomatyzowane, ponieważ długi ogon będzie wymagał użycia nawet kilku tysięcy precyzyjnie dobranych fraz.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.