
Łatwo przyszło, łatwo poszło. Najczęściej właśnie tak mogą podsumować swoje działania właściciele lub administratorzy stron internetowych, którzy zdecydowali się zdobywać wysokie pozycje, podejmując nieakceptowane przez Google czynności w tym zakresie. Nałożenia filtra lub ban od Google’a niweczą wszelkie osiągnięte korzyści. Jak więc pozycjonować stronę skutecznie, unikając działań z zakresu black hat SEO? Dlaczego warto stawiać na „legalne” działania? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w lekturze niniejszego artykułu.
Co to jest black hat SEO? Przypomnienie
Na naszym blogu znajdziesz artykuł White hat SEO a black hat SEO – różnice, w którym przedstawiamy dokładne definicje obu pojęć oraz potencjalne skutki wdrażania tychże strategii pozycjonowania stron. W ramach przypomnienia – black hat SEO to szereg działań z zakresu optymalizacji i pozycjonowania stron, które nie są akceptowane przez wyszukiwarki.
Mogą przynieść szybkie efekty, jednak wykrycie ich przez algorytmy może skutkować nałożeniem filtra lub całkowitym zbanowaniem strony. Korzyści będą zatem krótkotrwałe, a potencjalne straty trudne do oszacowania.
Przykłady działań z zakresu black hat SEO
Black hat SEO obejmuje szereg czynności, które mogą przynieść korzyści, jednak w krótkiej perspektywie. Do najczęściej stosowanych praktyk należą:
- Keyword stuffing (przesycenie treści słowami kluczowymi) – prowadzenie nadmiernie dużych ilości słów kluczowych na stronie internetowej, często w niewidocznych dla użytkownika miejscach lub w zbędnych powtórzeniach.
- Cloaking – wyświetlanie różnych treści dla użytkowników i wyszukiwarek, co może prowadzić do odczytania przez roboty indeksujące innego contentu niż ten, który faktycznie widzi użytkownik.
- Spamowanie linkami – generowanie dużej ilości linków zwrotnych (backlinków) z niskiej jakości stron internetowych, często za pomocą automatycznych programów lub kupowanych linków.
- Ukrywanie linków w tekście – ukrywanie linków poprzez nadawanie im koloru tekstu tła, używanie bardzo małego czcionki lub umieszczanie ich poza obszarem widocznym dla użytkowników.
- Brak unikalnych treści – publikowanie zawartości skopiowanej z innych stron internetowych bez żadnych zmian lub tworzenie treści o niskiej jakości, która nie wnosi wartości dla użytkowników.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

„Legalne” alternatywy dla popularnych technik black hat SEO
Jak zatem zastąpić techniki blach hat SEO w dążeniu do zdobycia wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Poniżej prezentujemy „legalne” działania, które przyniosą korzyści w dłuższej perspektywie i nie zagrożą stronie karami od Google’a.
Keyword stuffing vs. legalne działania
Rozwiązaniem lepszym niż keyword stuffing jest właściwe i umiejętne wykorzystanie słów kluczowych w procesie optymalizacji SEO. W tym celu należy przede wszystkim zrozumieć kontekst i naturalnego użycia słów kluczowych w treści. Zamiast sztucznego wypełniania tekstu słowami kluczowymi, należy skupić się na tworzeniu wartościowych i interesujących tekstów, które są atrakcyjne dla użytkowników.
Wsparciem w tym procesie są narzędzia SEO do analizy i pozyskiwania słów kluczowych, takie jak m.in. Google Keyword Planner czy Senuto. Dzięki nim możliwe jest dobranie słów kluczowych, które są najbardziej związane z tematem strony oraz popularne wśród użytkowników, co z kolei przyczynia się do poprawy widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania.
Co w zamian za cloaking?
Warto skupić się na tworzeniu wartościowej i angażującej zawartości, która naturalnie przyciąga ruch na stronę. Kluczowymi elementami są tutaj dbałość o jakość contentu oraz dostosowanie go do potrzeb i zainteresowań docelowej grupy odbiorców. Tworzenie treści, która jest interesująca, pomocna lub angażująca dla użytkowników, zwiększa szanse na organiczne pozyskiwanie ruchu na stronę oraz zachęca do ponownych odwiedzin.
Warto również zwrócić uwagę na User Experience (UX) i jego wpływ na SEO. Zapewnienie użytkownikom przyjaznego i intuicyjnego doświadczenia podczas korzystania ze strony internetowej ma kluczowe znaczenie dla pozycji w wynikach wyszukiwania.
Zamiast spamowanie linkami budowa naturalnego profilu linków
Warto skupić się na budowaniu naturalnego profilu linków. Kluczowym jest tutaj zdobywanie wartościowych backlinków poprzez tworzenie relacji z innymi stronami oraz publikowanie wysokiej jakości treści, które same w sobie będą dla właścicieli innych stron argumentem za udostępnieniem odnośnika.
Dzięki temu możliwe jest budowanie autentycznego profilu linków, który nie tylko wpływa pozytywnie na pozycję w wynikach wyszukiwania, ale również wzmacnia reputację witryny w oczach użytkowników i wyszukiwarek.
Nie ukrywaj linków w tekście
Ukrywanie linków w tekście jest praktyką, która narusza wytyczne wyszukiwarek internetowych. W zamian warto postawić na transparentność i uczciwość w prezentacji treści dla użytkowników oraz wyszukiwarek. Ukrywanie linków, czy to poprzez nadawanie im koloru tekstu tła, używanie bardzo małej czcionki lub umieszczanie ich poza obszarem widocznym dla użytkowników, może być uznane za próbę manipulacji algorytmami wyszukiwarek.
Zamiast tego, warto skupić się na budowaniu autentycznego i wartościowego kontekstu linków oraz dbać o ich czytelność i zrozumiałość dla użytkowników. Uczciwe i przejrzyste podejście do prezentacji treści oraz linków jest kluczowe dla długoterminowej strategii SEO i budowania zaufania w internecie.
Tworzenie unikalnych treści
Unikalna treść stanowi fundament w budowaniu zaufania i angażowania odbiorców, ponieważ dostarcza im wartościowe informacje, rozwiązuje problemy lub odpowiada na pytania. Ponadto, wyszukiwarki internetowe preferują treści oryginalne, które zapewniają unikalne doświadczenia dla użytkowników.
Warto także korzystać z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI), które mogą wspomagać proces tworzenia treści, poprzez sugestie słów kluczowych, analizę rynku lub optymalizację treści pod kątem SEO. Jednak ważne jest, aby wykorzystywać te narzędzia jako wsparcie dla ludzkiego kreatywnego procesu, a nie jako zastępstwo.
Black hat SEO – najkrótsza droga do katastrofy
Jak już pisaliśmy we wstępie, łatwo przyszło, łatwo poszło. Właśnie taką puentą można podsumować drogę na skróty, jaką jest stosowanie technik black hat SEO w pozycjonowaniu stron. Choć mogą one przynieść szybkie efekty, to trzeba liczyć się z tym, że upadek będzie równie szybki i bolesny. Twoja strona może dostać filtr lub zostać całkowicie zbanowana.
Odbić się od dna, na które za karę spycha Google jest niestety bardzo trudno. Niezbędne są do tego ogromne nakłady pracy i niezliczona ilość czasu. Dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i postawić na “legalnego” SEO, którego efekty co prawda mogą przyjść później, ale za to będą trwałe i coraz bardziej satysfakcjonujące.

Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.