Duplicate content, czyli treść powielona na różnych stronach w obrębie jednej domeny lub różnych domen, stanowi jeden z poważniejszych problemów dla SEO Twojego serwisu internetowego. Czym jest duplicate content? Dlaczego stanowi problem? Jak go znaleźć i rozwiązać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym wpisie.
Co to jest duplicate content?
O duplicate content mówimy w sytuacji, kiedy ta sama treść znajdzie się na różnych stronach www. Mogą być adresy w obrębie jednej domeny (duplikacja wewnętrzna) lub znajdujące się na zupełnie innych domenach (duplikacja zewnętrzna). Jako że istotą pozycjonowania stron jest unikalna i dobrze zoptymalizowana treść, duplicate content stanowi istotny problem w pozycjonowaniu strony.
Duplikacja wewnętrzna – przyczyny i rozwiązania
Do duplikacji wewnętrznej dochodzi w momencie, kiedy ta sama treść znajdzie się na różnych stronach w obrębie tej samej domeny. Niestety nie chodzi wyłącznie o proste sytuacje, takie jak np. umieszczenie tego samego opisu na stronach podobnych produktów. Wewnętrzna duplikacja treści może wystąpić także z wielu innych i mniej oczywistych powodów.
- Warianty produktów – w sklepie internetowym jeden produktów może występować w różnych wariantach, np. w różnych wersjach kolorystycznych. Każdy wariant będzie generował inny adres URL, w związku z czym będziemy mieć do czynienia z duplikacją treści. Skuteczny rozwiązaniem może okazać się wdrożenie tagu rel-canonical dla głównego wariantu produktu. Dzięki temu Google nie będzie indeksował zduplikowanej treści, a użytkownicy sklepu będą mogli swobodnie przechodzić pomiędzy wariantami.
- Ten sam produkt na różnych stronach – w przypadku niedopracowanej struktury sklepu internetowego może dojść do sytuacji, w której ten sam produkt znajdzie się w różnych kategoriach. Wówczas również będziemy mieli do czynienia z tą samą treścią znajdują się pod różnymi adresami URL. Rozwiązaniem jest dopracowanie struktury kategorii e-commerce.
- Duplicate content na stronach kategorii – treść może zostać zduplikowana również w wyniku paginacji stron, sortowania lub filtrowania, bowiem każde z tych rozwiązań generuje nowy adres URL. Rozwiązaniem może okazać się wdrożenie tagu rel=canonical dla oryginalnej wersji strony lub tagu noindex dla stron adresów z filtrowaniem i sortowaniem. Ważne jest też umieszczenie opisu wyłącznie na pierwszej stronie w danej kategorii, a dla kolejnych ustawienie tagu noindex.
- Ta sama strona pod różnymi adresami URL – trzeba wykazać się pewną uwagą, aby uniknąć tego problemu. Może on bowiem wyniknąć m.in. z zaindeksowania strony testowej lub utworzenia przez systemy zarządzania adresów zawierających lub niezawierających www, certyfikatu http lub https, parametru indesx.html, a także przez slash na końcu adresu lub jego brak. Rozwiązaniem jest wybranie właściwego adresu i przekierowanie do niego pozostałych.
- Wyszukiwarka wewnętrzna – strona z wynikami wyszukiwania znajduje się pod osobnym adresem URL. I choć jest to nieodzowny element każdego serwisu, ponieważ podnosi jego funkcjonalność, trzeba mieć na uwadze, że powoduje duplikację treści. Rozwiązaniem jest zablokowanie robotom indeksującym możliwości indeksowania stron z wynikami wyszukiwania wewnętrznego w pliku robots.txt.
- Wersje strony dla desktop i mobile – w dzisiejszych czasach nie można obejść się bez mobilnej wersji strony, jednak rozwiązanie to spowoduje zduplikowanie treści na stronach desktop i mobile. Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest stworzenie responsywnej wersji strony, czyli takiej, która dostosowuje się do ekranów różnych urządzeń.
Duplikacja zewnętrzna – przyczyny i rozwiązania
Zewnętrzny duplicate content powstaje w efekcie umieszczenia tej samej treści na różnych domenach. Może dochodzić do tego wskutek zamierzonych lub niezamierzonych działań. Najczęściej z duplikacją zewnętrzną mamy do czynienia, kiedy w sklepach internetowych wykorzystywane są opisy produktów skopiowane ze stron producentów. Do duplikacji zewnętrznej może dochodzić oczywiście także w efekcie nieuczciwych działań, czyli mówiąc wprost, kradzieży treści.
Zewnętrzny duplicate content najuczciwiej i najłatwiej rozwiązać poprzez napisanie nowej, unikalnej treści lub umieszczenie znacznika noindex na stronie zawierającej zduplikowany content. W przypadku, kiedy powieloną treścią jest cytat, należy go skrócić lub całkowicie usunąć. Ewentualnie można umieścić go w znaczniku blockquote i wdrożyć odsyłacz do strony, z której pochodzi.
Co zrobić, kiedy to treść z naszej strony została przez kogoś skopiowana i wykorzystana w innym serwisie. Tutaj sprawa nieco się komplikuje, ponieważ nie mamy możliwości ingerowania w zawartość innych stron internetowych. Możemy podmienić lub rozbudować treść na swojej stronie albo wyłączyć jej indeksację. Jest to jednak rozwiązanie, w którym w zasadzie rezygnujemy z walki o swoją własność intelektualną. Jeśli nie chcesz się poddawać, możesz zgłosić plagiat w Google’u i oczekiwać na reakcję.
Przed kradzieżą treści można się zabezpieczyć. Istnieje możliwość wyłączenia zaznaczenia lub kopiowania treści lub całkowitego wyłączenia używania prawego przycisku myszy na stronie. Jednak takie rozwiązanie może być źle odbierane przez użytkowników serwisu.
Dlaczego duplicate content jest problemem?
Zduplikowana treść wpływa negatywnie na pozycjonowanie stron. Jako że ta sama treść na dwóch różnych witrynach nie będzie miała żadnej wartości dla użytkowników sieci, Google nie uzna ich za wartościowe i nie będzie promował ich w wynikach wyszukiwania. Roboty indeksujące, które natrafiają na strony zawierające ten sam content, nie są w stanie stwierdzić, która z nich jest oryginalna, w efekcie czego tracą one autorytet i są gorzej oceniane.
Świadome kopiowanie treści jest też działaniem niezgodnym z prawem i może być podstawą do oskarżenia kogoś o kradzież własności intelektualnej. W skrajnych przypadkach może zatem skończyć się znacznie poważniejszymi konsekwencjami niż tylko utrata pozycji w wynikach wyszukiwania.
Nie warto zatem próbować pozycjonować stron z wykorzystaniem nieunikalnej treści. Choć może na początku przynieść to efekty w formie uzyskania wyższych pozycji, to prędzej czy później algorytmy wyszukiwarek dojdą do tego, że content nie jest oryginalny i zaczną stopniowo obniżać pozycje. Dlatego najskuteczniejszym sposobem jest rzetelne i konsekwentne budowanie autorytetu strony poprzez inwestowanie w wysokiej jakości, unikalną treść.
Czy Google karze za zduplikowaną treść?
Kary za zduplikowaną treść są raczej rzadkością i dotyczą przede wszystkim rażących nadużyć, takich jest ewidentna kradzież treści lub inne przypadki łamania prawa. Pomimo że Google rzadko wyłącza indeksację lub włącza filtr stron zawierających duplicate content, to jednak brak unikalnej treści będzie spowalniał lub utrudniał osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jak znaleźć duplicate content?
Znalezienie zduplikowanej treści w obrębie własnej domeny powinno być jednym z podstawowych działań w zakresie optymalizacji strony. Można zrobić to na kilka sposobów.
- Wyszukanie treści w sieci – metoda jest skuteczna, jednak czasochłonna, zatem może nie sprawdzić się w przypadku rozbudowanych serwisów. Aby z niej skorzystać, wystarczy wkleić fragment treści w wyszukiwarkę internetową, umieszczając ją w cudzysłowie. Wówczas wyniki wyszukiwania wyświetlą wyłącznie strony zawierające dokładnie taką treść.
- Sprawdzenie zaindeksowanych stron serwisu – również możesz zrobić to z wykorzystaniem wyszukiwarki. W tym celu należy wpisać w niej site:twojastrona.pl–inurl:https. W efekcie łatwiej będzie znaleźć strony bez certyfikatu https, na których mogą znaleźć się zduplikowane treści.
- Wykorzystanie narzędzi SEO – w namierzeniu duplicate content pomogą m.in. Google Search Console, Ahrefs, Screaming Frog, Sitebulb i Siteliner.
W znalezieniu zduplikowanej treści na zewnątrz pomogą narzędzia do wykrywania plagiatów. Narzędzia te pozwalają znaleźć duplicate content po wskazaniu im adresu URL, który jest źródłem Twojej treści. Przykładem takiego narzędzia może być m.in. Copyspace.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Duplicate content – podsumowanie
Duplicate content to problem, który może przeszkadzać w skutecznym pozycjonowaniu stron internetowych, dlatego należy przede wszystkim skupić się na tworzeniu unikalnej treści. Jeśli jest to nieuzasadnione lub problem zduplikowanego content już występuje na stronie, wówczas do dyspozycji mamy kilka rozwiązań, których wykorzystanie zależy od danej sytuacji.
Jeśli chcesz skutecznie pozycjonować swoją stronę www, zapraszamy do współpracy z Agencją SEO. Współpracujemy z zespołem doświadczonych copywriterów, którzy posiadają odpowiednie umiejętności i wiedzę w tworzeniu unikalnej, wysokiej jakości treści, która może znaleźć się na Twojej stronie lub portalach zewnętrznych w ramach działań z zakresu content marketingu i link-buldingu.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.