Dropshipping w ostatnich latach staje się bardzo istotnym trendem w e-commerce. Jego popularność wynika z braku konieczności inwestowania w asortyment i redukcję kosztów magazynowych, co pozwala rozwinąć sklep internetowy bez dużego nakładu finansowego. Czym dokładnie jest dropshipping? Jakie ma zalety i wady? Jak zacząć prowadzić sklep internetowy w modelu dropshippingu i wreszcie jak zacząć zarabiać pieniądze na tym modelu e-commerce? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym odpowiadamy na wszystkie te pytania.
Dropshipping – co to jest?
Dropshipping to rozwiązanie dla osób, które obawiają się otwarcia sklepu internetowego ze względu na duże koszty na start, tj. inwestycję w asortyment, przestrzeń magazynową czy procesy logistyczne. Dropshipping to model logistyczny prowadzenia sklepu internetowego, który polega na nawiązaniu ścisłej współpracy z hurtownią i zintegrowaniu z nią swojego sklepu. Po złożeniu zamówienia w sklepie internetowym zostaje ono przekazane do hurtowni, która realizuje wysyłkę do klienta.
Dzięki temu można rozpocząć sprzedaż internetową bez ryzyka utraty środków zainwestowanych w asortyment czy ponoszenia wysokich kosztów logistycznych. Jako właściciel sklepu samodzielnie ustalasz cenę produktów, inkasując różnicę pomiędzy cenę detaliczną a hurtową.
Na czym polega działanie dropshippingu?
Teraz skupmy się na procesie przeprowadzenia transakcji w sklepie internetowym stosującym dropshipping – na czym polega i jak przebiega? Jest to proste i możliwe do wyjaśnienia w kilku punktach:
- Klient składa zamówienie w sklepie internetowym.
- Sklep internetowy przyjmuje zamówienie i wysyła do hurtowni informację o tym, aby zarezerwowała określoną liczbę danych produktów.
- Sklep internetowy księguje płatność, a następnie przesyła do hurtowni kwotę równą hurtowej cenie produktu.
- Hurtownia wysyła towar do klienta.
Warto podkreślić, że klient związany jest umową sprzedaży wyłącznie ze sklepem internetowym. W celu zapewnienia wysokiej jakości dostawy należy wdrożyć takie rozwiązania, które pozwolą maksymalnie zautomatyzować wszystkie czynności zachodzące w procesie sprzedaży. Pozwoli to skrócić czas realizacji zamówienia i uniknąć błędów.
Dropshipping – korzyści
Dropshipping to model logistyczny, który niesie wiele korzyści osobom prowadzącym sklepy internetowe. Zasadniczym plusem tego rozwiązania jest fakt, że w celu rozpoczęcia działalności właściciel sklepu nie musi wnosić dużych nakładów finansowych w zaopatrzenie, co ułatwia już na starcie zaproponować ciekawą i bogatą produktowo ofertę. Na jakie inne zalety dropshipping warto zwrócić uwagę?
- Brak kosztów logistycznych – e-commerce działający w modelu dropshipping nie ponosi kosztów związanych z utrzymaniem produktów w magazynie, przeprowadzaniem procesów magazynowych czy zatrudniania pracowników.
- Możliwość łatwego wejścia na rynek – dropshipping umożliwia nie tylko ograniczenie środków koniecznych do rozpoczęcia sprzedaży, ale też pozwala wejść na rynek bez specjalistycznej wiedzy, np. dotyczącej magazynowania czy pakowania produktów.
- Możliwość stworzenia szerokiej oferty – integrując swój e-commerce z różnymi hurtowniami z dropshippingiem, możesz stworzyć bardzo szeroką ofertę sklepu, obejmującą produkty z różnych branż. Ponadto możesz tak sprzedawać towary wymagające magazynowania w specjalnych warunkach czy konkretnych typach magazynów.
- Niskie koszty prowadzenia sklepu – dropshipping ogranicza regularne wydatki praktycznie tylko do utrzymania i promocji sklepu oraz opłacenia podatku dochodowego i innych niezbędnych opłat.
- Możliwość prowadzenia firmy z dowolnego miejsca – w dropshippingu nie ma ograniczeń związanych z posiadaniem fizycznego magazynu, dlatego można prowadzić sklep z dowolnego miejsca.
Czy dropshipping ma wady?
Dropshipping oczywiście nie pozostaje rozwiązaniem bez wad. Zasadniczym minusem tego rozwiązania jest to, że sklep nie ma bezpośredniej kontroli nad dostawą zamówień, m.in. stanami magazynowymi, czasem realizacji wysyłki czy sposobem pakowania. Pomimo dostępności zaawansowanych narzędzi do bieżącej aktualizacji stanów magazynowych wciąż istnieje pewne ryzyko tego, że po złożeniu zamówienia przez klienta okaże się, że zapasy danego produktu się wyczerpały. Może przełożyć się to na spadek zaufania do sklepu i odpływ klientów.
Ponadto należy pamiętać, że klient zawiera umowę ze sklepem, a nie z hurtownią. Oznacza to, że zachodzi konieczność obsługi i przechowywania zwrotów. Jako że dropshipping niesie ze sobą wiele zalet, konkurencja jest bardzo duża, a to może oznaczać konieczność nakładania niskich marż na produkty.
Należy wspomnieć także o pewnym ograniczeniu dla klientów. Dropshipping nie daje możliwości personalizacji zamówienia, np. wykonania grawera czy dołączenia opakowania z dedykacją. Stąd też mogą wystąpić trudności ze sprzedażą produktów prezentowych czy ewentualne spadki sprzedaży w okresach świątecznych.
Dla kogo jest dropshipping?
Dropshipping to model sprzedaży internetowej, który szczególnie korzystny może okazać się dla właścicieli sklepów internetowych, którzy:
- chcą szybko i bez dużych kosztów wejść na rynek;
- obawiają się dużych nakładów finansowych na asortyment i logistykę, a własne środki wolą przeznaczyć na promocję i marketing;
- chcą rozszerzać sprzedaż na różne kanały sprzedaży;
- planują prowadzić sprzedaż szerokiego asortymentu towarów z różnych branż;
- prowadzą sklepy z niewielką sprzedażą.
Jak zacząć zarabiać na dropshippingu?
Zarabianie na sklepie internetowym w modelu dropshipping wymaga odpowiedniego przygotowania. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić gruntowne badanie rynku, które pozwoli ocenić konkurencję i potencjał do zagospodarowania. Kolejnym etapem jest znalezienie hurtowni z dropshippingiem, które staną się naszymi kluczowymi partnerami w sprzedaży. W tym miejscu konieczne jest skrupulatne przeanalizowanie warunków zawieranej umowy.
Warunkiem prowadzenie sprzedaży w sieci jest oczywiście postawienie sklepu internetowego, który będzie funkcjonalny, przejrzysty i intuicyjny dla klienta, a także zapewni bezpieczeństwo danych. W zależności od wielkości i charakteru sklepu można wykorzystać do tego odpowiednią platformę e-commerce lub stworzyć własną. Sklep należy zintegrować z hurtownią. Na tym etapie należy zadbać o maksymalne zautomatyzowanie procesu, tak aby hurtownie niezwłocznie po złożeniu zamówienia przez klienta otrzymała wszystkie niezbędne dane do wysyłki.Sprzedaż wymaga oczywiście odpowiedniej promocji, dlatego konieczne jest prowadzenie zróżnicowanych i uzupełniających się działań marketingowych, m.in. pozycjonowanie strony (SEO), płatne kampanie reklamowe, remarketing czy tradycyjne działania promocyjne offline.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Podsumowanie
Dropshipping może być rozwiązaniem, które pomoże szybciej i bez dużych kosztów wejść na rynek e-commerce. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby ten model logistyczny prowadzenia sklepu internetowego stanowił podstawę działalności przez dłuższy okres. Należy spełnić kilka warunków, takich jak m.in. stworzenie atrakcyjnej oferty, zawarcie umowy z hurtownią z dropshippingiem, sprawne zintegrowanie sklepu z hurtownią czy prowadzenie działań promocyjnych w sieci.
Zobacz inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.