
Prowadzisz sklep internetowy i nie jesteś w stanie ocenić czy osiągane wyniki są na dobrym poziomie? Zastanawiasz się, czy wykorzystujesz w pełni potencjał swojego e-commerce’u, czy może jest jeszcze pole do rozwoju? Wielkością, która udzieli Ci odpowiedzi na te pytania, jest współczynnik konwersji. Dowiedz się, czym jest, jak go obliczyć, co powie Ci o osiąganych wynikach i wreszcie w jaki sposób można go zwiększyć.
Czym jest współczynnik konwersji?
W powszechnym rozumieniu, wykraczającym poza e-commerce, konwersja jest rozumiana jako zmiana czy przeobrażenie, np. konwersja plików multimedialnych do innego formatu, dzięki czemu możliwe będzie odtworzenie ich w danym programie. Ten kierunek pozwoli nam zrozumieć znaczenie konwersji w e-sprzedaży, bowiem oznacza ona przemianę ruchu na sklepie w sprzedaż (zobacz również jak przyciągnąć klientów na stronę sklepu – rola cen i pozycjonowania). Zatem co to jest współczynnik konwersji w sklepie internetowym?
Współczynnik konwersji w e-commerce to stosunek liczby transakcji do ruchu na stronie.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Jak obliczyć współczynnik konwersji?
Obliczenie współczynnika konwersji jest dość prostym działaniem. Wystarczy podzielić liczbę wejść na stronę przez liczbę dokonanych transakcji, a następnie pomnożyć przez 100%, aby otrzymać wynik procentowy.
Policzmy zatem przykładowy współczynnik konwersji. Załóżmy, że w ciągu miesiąca Twój sklep odwiedziło 3000 potencjalnych klientów, a transakcji dokonało 50 z nich.
50 ÷ 3000 = 0,016
Następnie otrzymany wynik mnożymy przez 100%.
0,016 × 100% = 1,6%
W ten sposób otrzymujemy informację o wielkości wskaźnika konwersji. W tym przykładzie wynosi on 1,6%. Czy to dużo? Na to pytanie jedyną prawidłową odpowiedzią jest „to zależy”.
Jaki współczynnik konwersji w sklepie internetowym można uznać za dobry?
Jak już wspomnieliśmy, w tym miejscu nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Średni współczynnik konwersji dla całego e-commerce’u wynosi 2,23%. Dla wielu sklepów jest on jednak nieosiągalny, z kolei dla innych oznacza konieczność podjęcia działań mających na celu jego poprawę. Na ocenę współczynnika konwersji wpływają bowiem takie czynniki, jak:
- branża, w której działa Twój e-commerce;
- kanały generujące ruch na sklepie;
- typy urządzeń, z których korzystają klienci.
Współczynnik konwersji a branża
W tym miejscu będziemy posiłkować się raportem 12 Ecommerce Conversion Rate Statistics przygotowanym przez Growcode w 2021 roku[1]. Pokazuje on wyraźnie, jak duże różnice występują pomiędzy standardowymi wskaźnikami konwersji w poszczególnych branżach. Wynika z niego, że najwyższe współczynniki odnotowują sklepy działające w takich branżach, jak sztuka i rękodzieło (3,79%), branża medyczna (3,62%) oraz zoologiczna (3,28%). Z kolei na dole zestawienia uplasowały się artykuły dziecięce (0,99%), motoryzacja (1,55%) oraz sport i rekreacja (1,75%).

Niskie wskaźniki w przypadku artykułów dziecięcych, motoryzacji i sportu wynikają wprost z tego, że użytkownicy odwiedzają wiele sklepów w poszukiwaniu możliwie najlepszych i najbezpieczniejszych rozwiązań. Z kolei wysoki współczynnik w przypadku sztuki i rękodzieła wynika najpewniej z „kupowania oczami”, a w branży medycznej może wiązać się ze zbliżonymi cenami produktów w różnych sklepach oraz nagłej potrzeby posiadania danego produktu, np. medykamentu na konkretną dolegliwość.
Współczynnik konwersji a źródło ruchu
Sprawnie prowadzony e-commerce powinien pozyskiwać ruch z różnych źródeł, m.in. ruchu organicznego, link buildingu, płatnych kampanii, social mediów, e-mail marketingu czy marketplace’ów. Współczynniki konwersji z poszczególnego kanału ruchu będą się od siebie różnić, a ich wyniki mogą być dla niektórych zaskakujące.
Ze wspomnianego wyżej raportu wynika bowiem, że najwyższe współczynniki konwersji generują wejścia na sklep poprzez linki prowadzące z innych stron, a także e-mail marketing. Na drugim biegunie są natomiast płatne kampanie reklamowe oraz media społecznościowe.
W tym miejscu musimy jednak wziąć pod uwagę, że trendy mogą ulegać zmianom.

Współczynnik konwersji a rodzaj urządzenia
Najwyższe wskaźniki konwersji generowane są przez użytkowników komputerów. Znacznie rzadziej transakcji dokonują użytkownicy smartfonów lub tabletów. Reguła ta wynika z większego zaufania do zabezpieczeń stron www i aplikacji desktopowych. Powszechną praktyką jest wyszukiwanie produktów na urządzeniach mobilnych, a następnie dokonywanie transakcji przy użyciu komputera (np. wyszukiwanie produktów na smartfonie w czasie przerwy w pracy i dokonanie transakcji na komputerze po powrocie do domu).
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Do czego wykorzystać współczynnik konwersji?
Wskaźnik konwersji w e-commerce może przynieść wiele odpowiedzi na różne pytania dotyczące funkcjonowania sklepu internetowego. Stąd też istotne jest badanie nie tylko globalnego współczynnika konwersji, ale też wskaźników dla poszczególnych źródeł ruchu czy rodzajów urządzeń.
Niskie współczynniki konwersji dla poszczególnych typów urządzeń mogą świadczyć np. o słabej funkcjonalności strony www lub aplikacji mobilnej, długim czasie ładowania się strony czy mało intuicyjnej ścieżce zakupowej (zobacz 7 błędów SEO, które poważnie szkodzą sklepom internetowym).
Na podstawie współczynnika konwersji w sklepie internetowym dowiesz się też, jakie działania marketingowe przynoszą najkorzystniejsze efekty. Ocenisz, czy inwestowanie czasu, pracy i pieniędzy w dane źródło ruchu jest opłacalne.
Jak zwiększyć współczynnik konwersji?
Poprawa wskaźników konwersji w sklepie internetowym jest tak naprawdę tematem na osobny wpis. Wynika to po prostu z bardzo szerokiego zakresu działań o różnym charakterze, jakie możesz w tym celu podjąć.
- Skupiaj pozycjonowanie e-commerce na grupie docelowej – ważne jest, żeby sklep pokazywał się nie tyle szerszej grupie odbiorców, ale takiej, która jest potencjalnie zainteresowana zakupem Twoich produktów. Pomogą w tym m.in. działania content marketingowe czy kampanie reklamowe Google Ads i prowadzone w mediach społecznościowych.
- Maksymalnie uprość proces sprzedaży – każdy krok ścieżki sprzedażowej powinien łatwy i intuicyjny. Jeśli pewne elementy sprawiają problemy lub są niejasne, wymagają optymalizacji.
- Kieruj klienta na strony, na których może dokonać zakupu – nie kieruj całego ruchu wyłącznie na stronę główną sklepu. Jeśli klient trafi na strony kategorii produktowych lub konkretnych produktów, to z większym prawdopodobieństwem dokona konwersji.
- Uwzględniaj preferencje klienta – Twoi klienci mogą cenić sobie różne metody dostawy i płatności. Dlatego im większy dasz im wybór, tym więcej osób znajdzie sposób wysyłki lub płatności, który preferuje i który jest dla nich najwygodniejszy.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Podsumowanie
Temat współczynnika konwersji w sklepie internetowym jest bardzo obszerny. Wykorzystanie wiedzy na temat wskaźnika wymaga doświadczenia, które możesz zdobywać przez miesiące, a nawet lata prowadzenia e-commerce’u. Każdy sklep internetowy jest bowiem inny, a wnioski możesz wyciągać ze współczynnika globalnego lub wskaźników dla poszczególnych źródeł ruchu czy typów urządzeń. Niemniej w każdym przypadku przynosi on dawkę informacji, które mogą Ci pomóc zwiększać sprzedaż w swoim e-sklepie, a przecież właśnie o to w tym biznesie chodzi.
[1] https://www.growcode.com/blog/ecommerce-conversion-rate/
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss

Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.
Więcej artykułów




