Zdobywanie wiedzy jest dzisiaj łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Możesz szkolić się w dowolnej dziedzinie, w ogóle nie wychodząc z domu. Jednym z najpopularniejszych sposobów są webinary. Czym są, jak wziąć w nich udział i co jeszcze warto o nich wiedzieć? Na te pytania odpowiadamy w niniejszym wpisie.
Webinar – co to jest i jak działa?
Jedną z najpopularniejszych obecnie form dzielenia się wiedzą przez ekspertów jest webinar. Co to znaczy i czym jest ta forma edukacji online? Webinar to nic innego jak rodzaj wykładu online (seminarium + web = webinarium/webinar). Prowadzący dzieli się informacjami ze słuchaczami, z którymi łączy się za pośrednictwem wybranej platformy. Webinar może mieć różny przebieg, który zależy wyłącznie od tego, jaki pomysł na spotkanie ma prowadzący. Mogą być to m.in. klasyczne wykłady, dyskusje czy prezentowanie materiałów multimedialnych.
Webinary mogą odbywać się na żywo – wówczas uczestnicy mają możliwość zadawania pytań i brania udziału w dyskusji poprzez chat lub z wykorzystaniem mikrofonu. Popularne są także webinary nagrywane wcześniej i odtwarzane podczas spotkania online. W takich sytuacjach prowadzący często oferują możliwość pozostawienia pytań lub przesłania ich w określonej formie, a następnie udzielają na nie odpowiedzi w określonym czasie po webinarze.Webinary mogą być nagrywane – należy jednak pamiętać o tym, że nie można robić tego bez wyraźnej zgody prowadzącego. Często zdarza się, że sami twórcy nagrywają spotkania, a następnie udostępniają je uczestnikom.
Gdzie znaleźć ciekawe webinary?
Webinary zwykle organizowane są przez ekspertów w różnych dziedzinach. Mogą dotyczyć m.in. zagadnień zawodowych, naukowych czy społecznych, a ich celem jest przede wszystkim poszerzanie wiedzy i umiejętności, a więc mają funkcję edukacyjną.
Na webinar trafiamy najczęściej za sprawą śledzenia autorytetów z danej dziedziny w internecie. Interesując się jakimś zagadnieniem, z pewnością obserwujesz konta marek lub specjalistów z branży w mediach społecznościowych, m.in. na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie, gdzie materiałów edukacyjnych w różnych formach nie brakuje.
Webinary często są oferowane subskrybentom czy osobom zapisanym do newslettera, a więc mogą trafiać do nas za sprawą e-mail marketingu. Można korzystać również z serwisów internetowych o charakterze edukacyjnym, które oferują katalogi webinarów.
Czy webinary są płatne?
Konieczność uiszczenia opłaty za udział w webinarze zależy wyłącznie od jego twórcy bądź wydawcy. Jeżeli warunkiem uczestnictwa w webinarium jest opłata, wówczas po jej dokonaniu użytkownicy otrzymują link do wydarzenia i hasło dostępu.
Płatne webinary zazwyczaj dotyczą specjalistycznej wiedzy z danego zagadnienia. Prowadzą je eksperci, którzy dzięki doświadczeniu i wiedzy są w stanie osiągać wysokie cele. Normalną rzeczą jest, że mogą oczekiwać zapłaty za dzielenie się wiedzą i umiejętnościami, które zdobywali przez wiele lat pracy.
W przypadku darmowych webinarów częściej może zdarzać się, że będą miały one charakter marketingowy lub promocyjny. Mogą zawierać ogólnikowe informacje lub przedstawiać produkty, nakłaniając do ich zakupu (mogą być to produkty fizyczne, jak również usługi czy kursy i szkolenia).
Jak wziąć udział w webinarze?
Udział w webinarze nie wymaga od uczestników dużego wysiłku. Wystarczy:
- korzystać z komputera lub urządzenia z dostępem do internetu;
- mieć zainstalowaną przeglądarkę internetową lub aplikację wykorzystywaną przez twórcę webinaru;
- zapisać się na darmowy webinar lub wykupić dostęp do płatnego wydarzenia;
- włączyć kamerę i mikrofon, jeśli zamierzasz zabierać głos lub przewiduje to agenda webinaru.
Jak zorganizować webinar?
Stworzenie i przeprowadzenie webinaru również nie jest trudnym wyzwaniem. Kluczowym warunkiem jest oczywiście dostęp do internetu. Ciekawy pod względem formy webinar warto przeprowadzić z wykorzystaniem komputera oraz kamery i mikrofonu – da nam to więcej możliwości w kontekście uatrakcyjnienia formy. Webinary prowadzone z poziomu smartfona mogą ograniczać się do prostego w formie wykładu.
Konieczne będzie zainstalowanie oprogramowania, które umożliwia utworzenia spotkania i zarządzanie jego uczestnikami. Najpopularniejszymi są m.in. Google Meets, Zoom, Skype czy Teams. Z ich wykorzystaniem należy stworzyć wydarzenie, a następnie udostępnić uczestnikom link – za darmo lub po uiszczeniu przez nich opłaty.
Oczywiście należy pamiętać także o planie spotkania. Aby było ono nie tylko merytoryczne, ale też ciekawe i angażujące konieczne jest dobre przygotowanie się. Pomóc mogą:
- szczegółowa agenda;
- ciekawe materiały multimedialne;
- czas przewidziany na dyskusję.
Kiedy jeszcze prowadzi się webinary?
Webinar online to jednak nie tylko sposób na dzielenie się wiedzą. Ta metoda komunikacji bardzo często wykorzystywana jest także wewnątrz organizacji. W ten sposób można prowadzić m.in. wewnętrzne szkolenia, narady, burze mózgów czy spotkania zarządu. W dobie pracy zdalnej wewnętrzne spotkania stały się normą i trudno mówić o tym, by był od tego jakikolwiek odwrót.
Zalety webinarów
Webinaria oferują szereg zalet, które wykorzystują zarówno ludzie biznesu, jak i osoby, które zapisują się na wykłady online w celu poszerzania swojej wiedzy. Jakie są najistotniejsza zalety webinarów?
- Oszczędność czasu i pieniędzy – nie musisz poświęcać czasu na dojazdy na stacjonarne kursy czy spotkania. Wpływa to nie tylko na wygodę i komfort, ale też na oszczędności finansowe, zarówno po stronie uczestników, dla których webinary są tańszą opcją, jak i organizatorów, którzy musieliby np. wynająć salę konferencyjną.
- Szeroka dostępność – webinary są dostępne praktycznie dla każdego. Dzięki temu rozwiązaniu spotkania przestały mieć jakiekolwiek ograniczenia geograficzne.
- Elastyczność czasu – oprócz tego, że webinaria mogą być prowadzone na żywo, to istnieje także możliwość ich wcześniejszego nagrania lub stworzenia zapisu, aby uczestnicy mogli w dowolnym czasie ponownie je odtworzyć i zapoznać się z informacjami.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Czy webinary mają jakieś wady?
Każde rozwiązanie niesie ze sobą pewne ryzyko i dotyczy to również webinariów. Niektórzy mogą wskazywać na to, że spotkania online nie sprzyjają integracji i nawiązywaniu dobrych relacji, szczególnie jeśli mówimy o webinarach wewnątrz organizacji. Inne problemy, o których się mówi, to np. większe ryzyko rozproszenia uwagi przez uczestników czy możliwe trudności techniczne. Istotną kwestię, o której powinni pamiętać organizatorzy, jest korzystanie z oprogramowania, które zapewni prywatność uczestników poprzez odpowiednie zabezpieczenie ich danych osobowych.
Jak wybrać webinar?
W sieci dostępnych jest obecnie mnóstwo webinarów. Skąd wiedzieć, które z nich są godne uwagi? Oto kilka cennych wskazówek.
Sprawdź renomę prowadzącego. Upewnij się, że posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie. W dobie mediów społecznościowych nie powinno być z tym problemu. Możesz zapoznać się też z ocenami jego innych szkoleń, kursów czy wystąpień na konferencjach.
Zapoznaj się z tematem i planem webinaru. Jeśli ma on być merytoryczny, wówczas prowadzący nie będzie miał nic do ukrycia. Brak jakiegokolwiek opisu spotkania może być czerwoną lampką. Warto jednak dopytać się o plan webinaru, np. mailowo.
Upewnij się co do formy webinaru. Zazwyczaj możliwość interakcji świadczy o tym, że spotkanie będzie merytoryczne i pozwoli wymieniać się uwagami, zadawać pytania czy dzielić wiedzą z prowadzącym i innymi uczestnikami.
Sprawdź, czy będą dostępne dodatkowe materiały. Upewnij się, że po zakończeniu webinaru będziesz mieć dostęp do notatek, zapisu wideo czy innych materiałów, które pozwolą Ci utrwalić sobie wiedzę i ponownie zerknąć do informacji.
Oczywiście, im ciekawsze ma być spotkanie, tym większe jest prawdopodobieństwo, że będzie ono płatne. Pamiętaj jednak, że wiedza i umiejętności to inwestycja, która zwróci się, przynosząc korzyści podczas Twojej kariery edukacyjnej, naukowej, zawodowej czy biznesowej.
Zobacz inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.