Konkurencja na rynku e-commerce działa prężnie, a czynności, które podejmuje w celu promocji swojego sklepu, jest całe mnóstwo. Jednym z ważniejszych elementów skutecznej sprzedaży online jest feed produktowy (product feed). Czym jest i jak wpływa na skuteczność sprzedaży? O tym dowiesz się z naszego artykułu.
Feed produktowy – co to jest?
Narzędziem wykorzystywanym do podniesienia skuteczności sprzedaży w e-commerce jest feed produktowy – co to jest i jakie pełni funkcje? Feed produktowy to plik, który przygotowuje się w jednym z formatów (.xml, .csv, .zip, .txt, .gz, .xls) i z uwzględnieniem wytycznych narzędzia, dla którego jest przeznaczony. Product feed powinien zawierać zestawienie, opisy i atrybuty wszystkich produktów, które są dostępne w sklepie internetowym.
Informacje zawarte w feedzie powinny być ustrukturyzowane w taki sposób, aby zarówno algorytmy wyszukiwarek i mediów społecznościowych, jak i odbiorcy reklam, mogli z łatwością je odczytać.
Rola feedu produktowego – dlaczego product feed jest tak ważny?
Funkcją feedu produktowego jest prezentowanie produktów poza sklepem internetowym, np. w wyszukiwarce Google Shopping, mediach społecznościowych czy w porównywarkach cenowych. Feed produktowy jest niezbędny do tego, aby można było w ogóle myśleć o reklamie swoich produktów poza witryną sklepu, korzystając z różnych systemów reklam w poszczególnych kanałach. Aby system reklamowy mógł wyświetlać reklamy przedstawiające produkty i ich cechy, musi otrzymać informacje o wszystkich jego atrybutach, dzięki czemu będzie w stanie dobrze dopasować reklamy do zapytań lub zainteresowań użytkowników sieci.
Dzięki temu reklama będzie mogła być dla użytkownika atrakcyjna i przedstawiać konkrety, tj. cenę, zdjęcia oraz inne atrybuty, które są istotne dla kupujących. Regularne aktualizowanie product feedu pozwoli płynnie komunikować się z odbiorcami sklepu i przedstawiać im stale aktualną ofertę.
Gdzie i jak wykorzystać feed produktowy?
Feedy produktowe tworzy się z myślą o różnych kanałach sprzedaży. Umożliwiają reklamowanie asortymentu sklepu w różnych miejscach poza witryną sklepu, dywersyfikując źródła pozyskiwania klientów naszego e-commerce. Poniżej opisujemy możliwości wykorzystania product feedów w poszczególnych kanałach sprzedaży online.
Reklama produktowa w Google – feed produktowy Google
Reklama produktowa Google jest jedną z najistotniejszych form promowania produktów poza strukturą sklepu. Reklama produktowa jest jedną z najatrakcyjniejszych form reklamy dla potencjalnych klientów, ponieważ przedstawia wiele atrybutów produktu, m.in. cenę, zdjęcie, oceny oraz inne cechy, które mogą wpłynąć na decyzję zakupową – umieszczenie ich w reklamie umożliwia właśnie feed produktowy. Co więcej reklama produktowa Google może wyświetlać się w różnych miejscach, np. w wynikach wyszukiwania, Google Shopping czy w sieci reklamowej.
Co ważne dla właścicieli sklepów internetowych, feed produktowy Google pozwala potencjalnym klientom podjąć decyzję o zakupie bez odwiedzania strony, co umożliwia optymalizowanie kosztów za kliknięcia w reklamy PPC.
Reklama na Facebooku – feed produktowy Facebook
Feed produktowy Facebook pozwala wykorzystać możliwości reklamy w tym kanale sprzedaży. Media społecznościowe są coraz częstszym źródłem, z którego korzystają osoby poszukujące danych produktów. Reklama na Facebooku także może przybierać formę produktową i być kierowana zarówno do nowych użytkowników, jak i do użytkowników, którzy oglądali już produkt w sklepie internetowym, ale nie dokonali zakupu (kampania remarketingowa).
Porównywarki cenowe
Cena jest jednym z kluczowych parametrów, które biorą pod uwagę klienci sklepów internetowych, dlatego chętnie korzystają oni z porównywarek cenowych, takich jak np. Ceneo.pl, Okazje.info, Skąpiec.pl czy Nokaut.pl. Należy jednak pamiętać, że najniższa cena w porównywarce nie musi przynieść wysokiej sprzedaży – konieczne jest bowiem atrakcyjne przedstawienie oferty, a to umożliwia właśnie feed produktowy stworzony z myślą o porównywarkach cenowych – najważniejsze atrybuty produktu mogą przekonać klienta do zakupu nawet pomimo wyższej ceny, jeśli tańsze oferty nie informują o jej kluczowych cechach.
Jak stworzyć feed produktowy?
Feedy produktowe można tworzyć na różne sposoby. Możliwe jest ich automatyczne generowanie lub samodzielne pisanie ich od zera. Dowiedz się, na czym polegają te metody i która z nich okaże się dla Ciebie odpowiednia.
Generowanie feedu produktowego
Automatyczne generowanie feedu produktowego jest najłatwiejszym sposobem jego tworzenia. Jednakże nie wszystkie platformy e-commerce dają taką możliwość. Najłatwiej w tym kontekście mają użytkownicy platform typu SaaS, w których feed można generować z poziomu panelu użytkownika, wyszukując właściwe opcje. Platformy Open Source wymagają z kolei użycia odpowiednich wtyczek. Ułatwieniem dla użytkowników jest to, że większość platform e-commerce udostępnia instrukcje na temat generowania feedów produktowych.
Samodzielne stworzenie feedu produktowego
Product feed można też tworzyć samodzielnie w arkuszu kalkulacyjnym. Plik musi zawierać takie informacje, jak:
- identyfikator;
- tytuł (nie należy mylić go z nazwą produktu);
- opis produktu;
- adres URL strony produktowej w e-commerce;
- adres URL do pliku zawierającego zdjęcie produktu;
- informacja o dostępności;
- cena;
- marka;
- atrybuty produktu, np. dotyczące płci lub wieku osób, dla których produkt jest przeznaczony;
- informacje o sposobach i kosztach dostawy.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Feed produktowy – podsumowanie
Feed produktowy jest elementem, który może wyraźnie wpłynąć na zwiększenie skuteczności sprzedaży online w różnych kanałach. W dobie nieustannie rosnącej i intensyfikującej swoje działania marketingowe konkurencji, sięganie po coraz to skuteczniejsze rozwiązania jest po prostu niezbędne. Product feed to narzędzie, dzięki któremu łatwiej zatrzymać klienta i przekonać go do dokonania transakcji. Jeśli chcesz skutecznie prowadzić sprzedaż w swoim e-commerce, nie zaniedbuj tworzenia i aktualizowania feedów produktowych.
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.