Klikalność strony to warunek konieczny do tego, aby internauci w ogóle mieli możliwość dokonania w serwisie pożądanych przez nas działań, np. kupienia produktów. Wskaźnikiem, który pozwala mierzyć współczynnik kliknięć w link prowadzący do strony jest Click Through Rate (CTR). Czym jest i jaką rolę odgrywa w pozycjonowaniu stron internetowych? Dowiesz się tego z niniejszego artykułu.
Czym jest CTR i jak go obliczać?
Współczynnik CTR, czyli Click Through Rate, to wskaźnik, który określa procentowy udział kliknięć w link lub reklamę prowadzącą do strony w stosunku do wyświetleń tej reklamy. Oznacza to dokładnie tyle, że jeśli Twoja reklama wyświetli się 1000 użytkownikom, a 100 z nich kliknie w link i przejdzie na stronę, współczynnik klikalności wyniesie 10%. CTR jest ważnym wskaźnikiem, który na co dzień stosuje się w marketingu internetowym do oceny skuteczności podejmowanych działań.
Współczynnik klikalności w pozycjonowaniu stron
Wysoki współczynnik klikalności może mieć znaczenie dla pozycjonowania stron internetowych, ponieważ duża liczba wejść jest dla algorytmów wyszukiwarek informacją o tym, że znajdują się na niej wartościowe treści, które spełniają oczekiwania internautów wpisujących w wyszukiwarki dane zapytania. Wysoki wskaźnik CTR może zatem pomóc osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Należy jednak zadbać o to, aby po przejściu na stronę internauci znaleźli na niej interesujące treści. Brak dopasowania zawartości strony do obietnicy z wyników wyszukiwania może prowadzić do zwiększenia współczynnika odrzuceń. Oczywiście współczynnik CTR jest tylko jednym z wielu czynników rankingowych, dlatego skuteczne pozycjonowanie stron wymaga podjęcia działań w różnych obszarach.
Jakie znaczenie ma CTR dla Twojej strony?
Jak już wspomnieliśmy, Click Through Rate jest bardzo ważnym wskaźnikiem w marketingu internetowym. Celem obliczania wskaźnika klikalności jest ocena skuteczności kampanii reklamowych zainteresowania użytkowników internetu daną ofertą. Wysoki CTR oznacza, że reklama jest atrakcyjna i zachęca do kliknięcia. Osiągnięcie wysokiego współczynnika klikalności niesie ze sobą liczne korzyści dla strony internetowej i w ogóle całego biznesu. Należą do nich:
- zwiększony ruch na stronie – większa liczba odwiedzin świadczy o skuteczności reklam, a ponadto jest podstawą do osiągania kolejnych korzyści;
- wyższy poziom konwersji – większa liczba wejść na stronę może przyczynić się do większej liczby podejmowanych działań na stronie, jednak warunkami są jej atrakcyjna zawartość oraz intuicyjność ścieżki konwersji;
- niższe koszty reklamy – po osiągnięciu wysokiego współczynnika CTR można liczyć na niższe koszty kampanii reklamowych, co pozwala osiągać lepsze wyniki przy mniejszych nakładach finansowych;
- lepsze targetowanie reklam – analiza współczynnika klikalności pozwala nie tylko ocenić jakość reklam, ale też ich dopasowanie do grupy docelowej;
- lepsza optymalizacja kampanii – obliczenie CTR pozwala zidentyfikować słabe punkty kampanii reklamowych i podjąć odpowiednie działania optymalizacyjne.
Wnioski z powyższej listy są dość proste do zrozumienia. Niski współczynnik CTR może oznaczać, że reklama nie jest zachęcająca bądź nie trafia do właściwej grupy odbiorców. Jest to jasny wskaźnik, który informuje o konieczności wdrożenia pewnych zmian, tj. zoptymalizowania treści lub formy reklamy oraz skuteczniejszego targetowania kampanii.
CTR a współczynnik odrzuceń
Współczynnik klikalności może dostarczyć jeszcze więcej informacji, jeśli jest analizowany razem ze współczynnikiem odrzuceń. Współczynnik odrzuceń informuje nas o tym, ilu użytkowników opuściło stronę bez podejmowania na niej jakichkolwiek działań, np. przejścia na inną podstronę, dodania produktu do koszyka itp. Wysoki CTR idący w parze z wysokim współczynnikiem odrzuceń może oznaczać m.in. to, że internauci nie znajdują w serwisie interesujących treści, oferta jest nietrakcyjna lub strona nie jest funkcjonalna i intuicyjna.
Z tego wynika, że wysoki CTR nie musi świadczyć o atrakcyjności strony, a jedynie o skuteczności reklamy. Wartość współczynnika odrzuceń może pomóc rozwiązać problemy, o których nie informuje Click Through Rate. Pełen obraz zachowań użytkowników należy oceniać na podstawie obu tych wskaźników, uzupełniając je m.in. o współczynnik konwersji czy średni czas trwania sesji.
Dobry CTR, czyli jaki?
Trudno jest wskazać obiektywnie dobre wartości dla współczynnika klikalności. Powinien być on interpretowany w oparciu o istotne informacje na temat m.in. branży, konkurencji, grupy docelowej, typu reklamy. W branżach, w których konkurencja jest duża, za dobre będzie się uważać niższe współczynniki CTR niż w branżach, w których reklamuje się mniejsza liczba podmiotów.
Uśredniając, można jednak uznać, że:
- CTR na poziomie 2–3% jest dobrym wskaźnikiem dla tekstowych reklam Google w wynikach wyszukiwania;
- CTR na poziomie 0,5% może być uznany za dobry w przypadku reklam banerowych;
- CTR na poziomie 10% uznaje się za dobry w przypadku dobrze stargetowanych reklam w mediach społecznościowych.
Jak sprawdzić CTR?
Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają sprawdzić wskaźnik klikalności (CTR) dla stron internetowych. Oto kilka z nich:
- Google Analytics – jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do monitorowania ruchu na stronie internetowej. Pozwala ono śledzić CTR dla różnych źródeł ruchu, takich jak organiczne wyniki wyszukiwania, reklamy, media społecznościowe itp.
- Google Search Console – narzędzie to oferuje informacje na temat wyników wyszukiwania organicznego na Google. Możesz sprawdzić CTR dla różnych fraz kluczowych oraz zobaczyć, które strony generują najwyższy CTR.
- Narzędzia do monitorowania reklam – jeśli prowadzisz kampanie reklamowe, takie jak Google Ads lub Facebook Ads, te platformy dostarczą Ci informacje na temat CTR kampanii i reklam.
Poprawa CTR w pigułce
Zwiększenie współczynnika CTR wymaga skorelowania wielu działań, spośród których każdy ma istotne znaczenie dla jakości i targetowania kampanii reklamowych. Na co zwrócić uwagę podczas pracy nad kampaniami?
- Targetowanie – reklama powinna docierać do grupy odbiorców, która może być potencjalnie zainteresowana ofertą.
- Dopasowanie reklamy do grupy docelowej – treść i forma reklamy powinny być dopasowane do preferencji targetu.
- Dopracowana i atrakcyjna treść – treść powinna zawierać jak najwięcej konkretów dotyczących zawartości strony, a jednocześnie pozostać zwięzła.
- Podkreślenie wyjątkowości oferty – w treści reklamy warto podkreślić unikalne cechy oferty, które zwrócą uwagę i okażą się atrakcyjne dla odbiorców.
- Wykorzystanie słów kluczowych – frazy należy pozyskiwać z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi SEO. Powinny być dopasowane do zawartości strony oraz fraz, jakie internauci wykorzystują we wpisywanych zapytaniach.
- Atrakcja warstwa wizualna – w reklamach banerowych należy skupić się na atrakcyjnej grafice, w reklamach produktowych na wysokiej jakości zdjęciach produktów, natomiast w treściowych można wykorzystać przykuwające uwagę emoji.
- Analizowanie reklam – aby poprawić wskaźnik CTR należy regularnie analizować skuteczność reklam i szukać coraz to efektywniejszych rozwiązań.
- Praca nad jakością strony – interesująca zawartość strony docelowej oraz jej warstwa wizualna pomogą zyskać większy współczynnik CTR.
- Remarketing – czyli kierowanie reklam do użytkowników, którzy wcześniej zapoznawali się z ofertą, co oznacza, że są nią zainteresowani.
- Analiza reklam konkurencji – może być skutecznym sposobem odnajdywania efektywnych rozwiązań.
- Dopasowanie reklam do kanału komunikacji – większy CTR generują reklamy, których cechy odpowiadają specyfice danej platformy reklamowej, np. reklamom w wyszukiwarkach czy w poszczególnych social mediach.
- Testy A/B – polegają na testowania dwóch różnych reklam na jednej grupie docelowej i wyborze tej skuteczniejszej.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Podsumowanie
CTR to ważny wskaźnik wykorzystywany w marketingu internetowym. Analizowany samodzielnie dostarczy informacje na temat skuteczności reklam, ale w połączeniu z innymi wskaźnikami istotnymi dla digital marketingu może pomóc w szczegółowej analizie nie tylko reklam, ale też atrakcyjności oferty czy jakości strony docelowej.