Wraz z coraz większymi oczekiwaniami dotyczącymi ochrony prywatności użytkowników internetu Google wprowadziło aktualizację swojego mechanizmu zarządzania zgodami – Consent Mode v2. W artykule tym przedstawimy szczegółowy przewodnik po wdrożeniu Consent Mode v2, krok po kroku, oraz omówimy różnice między wersją podstawową a zaawansowaną.
Co to jest Consent Mode v2?
Google Consent Mode v2 (GCM v2) to nowa wersja mechanizmu Google służącego do zarządzania zgodami użytkowników na wykorzystanie ich danych za pomocą plików cookies. Ten aktualizowany system dotyczy różnych usług Google, takich jak Google Analytics, Google Ads czy Google Tag Manager.
Tryb uzyskiwania zgody Google ma na celu podniesienie poziomu ochrony prywatności internautów. Dzięki niemu śledzenie użytkownika w celach reklamowych i analitycznych będzie odbywać się wyłącznie za jego wyraźną zgodą.
Google Consent Mode v2 wchodzi w życie 6 marca 2024 roku. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, warto jak najszybciej zadbać o jego implementację, aby kontynuować skuteczną sprzedaż.
Consent Mode v2 vs. poprzednia wersja – różnice
Consent Mode v2 znacząco różni się od swojej poprzedniczki. Jest to zaawansowane narzędzie, które kładzie większy nacisk na uzyskanie wyraźnej zgody użytkownika na gromadzenie plików cookie i wykorzystywanie danych, szczególnie w przypadku spersonalizowanych reklam i analiz. Aktualizacja ta jest odpowiedzią na coraz bardziej rygorystyczne normy i przepisy dotyczące prywatności, szczególnie w obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).
Wprowadzenie Consent Mode v2 wiąże się z wprowadzeniem dwóch dodatkowych stanów zgody związanych z reklamami. Są nimi:
- ad_user_data – parametr kontrolujący, czy użytkownik wyraża zgodę na wysyłanie do Google danych w celach reklamowych;
- ad_personalization – paramter kontrolujący, czy do użytkownika można wysłać reklamy spersonalizowane.
Poprzedniej wersja Consent Mode obejmowała wyłącznie parametry:
- ad_storage – służył do przechowywania danych związanych z reklamami
- analytics_storage – umożliwiał przechowywanie danych statystycznych, takich jak czas trwania sesji
- personalization_storage – pozwalał na przechowywanie danych dotyczących personalizacji, np. rekomendacji filmów
- functionality_storage – umożliwiał przechowywanie danych obsługujących funkcje witryny lub aplikacji, np. ustawienia języka
- security_storage – służył do przechowywania danych związanych z bezpieczeństwem, takich jak funkcje uwierzytelniania.
Wdrożenie nowej wersji nie jest opcjonalne, lecz konieczne dla witryn internetowych, których administratorzy chcą dokładnie śledzić konwersje i efektywnie zarządzać wydatkami na reklamę. Niezastosowanie Consent Mode v2 może mieć negatywne konsekwencje dla reklamodawców już od marca 2024 roku.
Dlaczego wprowadzono Consent Mode v2?
Wprowadzenie Consent Mode v2 wynikało z rosnącego zainteresowania ochroną prywatności i bezpieczeństwem w internecie, zarówno w Unii Europejskiej, jak i w Stanach Zjednoczonych oraz innych zaawansowanych technologicznie regionach. Pojawiające się zmiany w prawie, takie jak Digital Markets Act (DMA), miały na celu ograniczenie dominacji dużych firm technologicznych, co skłoniło do konieczności udoskonalenia narzędzi zarządzania zgodami użytkowników.
DMA dążył do stworzenia bardziej równoważnego i konkurencyjnego cyfrowego rynku, na którym mniejsze firmy mogę rywalizować z gigantami technologicznymi. W odpowiedzi na te wyzwania, Google wprowadził Consent Mode v2, by zapewnić większą kontrolę konsumentom nad ich prywatnością oraz zablokować nielegalne przetwarzanie danych wysyłanych przez ich serwery.
Kto powinien wdrożyć Consent Mode v2?
Implementacja Consent Mode v2 jest niezbędna głównie dla firm, które ukierunkowują swoje kampanie reklamowe na użytkowników działających w EOG. Brak tej aktualizacji oznacza, że żadne dane dotyczące nowych użytkowników z EOG nie będą przechwytywane przez platformy reklamowe, takie jak Google Ads czy GA4, po marcu 2024 roku.
Bez Consent Mode v2, funkcje raportowania, tworzenia list odbiorców czy możliwość remarketingu w obszarze EOG stracą na swojej skuteczności, stając się praktycznie bezużyteczne. Algorytmy ustalania stawek reklamowych będą operować na danych odbieranych w sposób niekompletny, co doprowadzi do mniej efektywnych wydatków na reklamę.
Consent Mode v2 Basic i Consent Mode v2 Advanced – różnice
Consent Mode v2 w wersji podstawowej (Basic) jest przeznaczony dla właścicieli stron internetowych, którzy preferują prostszy proces konfiguracji. Wymaga on mniejszej ilości dostosowań w funkcjonalności tagów Google i jest wymagany, jeśli chcesz kontynuować korzystanie z produktów reklamowych Google po marcu 2024 roku.
W podstawowym Consent Mode tagi Google są blokowane do momentu uzyskania zgody za pośrednictwem Cookie Bannera. Jeśli użytkownik wyrazi zgodę, informacja ta jest przekazywana tagom, które zostaną odblokowane i będą działać standardowo.
Czym różni się wersja Advanced?
Natomiast wersja zaawansowana (Advanced) jest bardziej skomplikowana i wymaga większej ilości dostosowań w funkcjonalności tagów Google. Jednak zarówno podstawowy, jak i zaawansowany Consent Mode są stosunkowo proste w konfiguracji. W przeciwieństwie do podstawowej wersji, opcja zaawansowana jest opcjonalna. Zaawansowany Consent Mode pozwala właścicielom witryn definiować specyficzne zachowania dla tagów i plików cookie, zależnie od różnych stanów zgody.
W tej wersji tagi Google ładują się przed wyświetleniem Cookie Bannera, co pozwala na gromadzenie statusu zgody użytkownika, który jest następnie przekazywany tagom Google. W zależności od decyzji użytkownika, tagi dostosowują swoje zachowanie, na przykład przestają zbierać dane analityczne lub wyłączają spersonalizowane reklamy.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Implementacja Google Consent Mode v2 – krok po kroku
Wdrożenie Consent Mode v2 to jedno z kluczowych zadań w zakresie zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony prywatności użytkowników. Jednakże warto pamiętać, że sam mechanizm Google Consent Mode to tylko element większej układanki, związanej z zarządzaniem zgodami użytkowników oraz ochroną prywatności.
Proces implementacji Consent Mode v2 powinien przebiegać według następujących kroków:
Krok 1. Wybierz Platformę Zarządzania Zgodami (CMP)
Pierwszym krokiem jest wybór CMP (Consent Management Platform) jako partnera Google. Możesz skorzystać z rekomendowanych narzędzi dostępnych w oficjalnej dokumentacji Google lub zdecydować się na budowę własnego rozwiązania do obsługi zgód użytkowników.
Krok 2: Zweryfikuj konfigurację banera cookie
Następnie należy zweryfikować zgodność konfiguracji banera cookie z obowiązującymi przepisami. W przypadku korzystania z rekomendowanych narzędzi proces ten jest ułatwiony dzięki dostępnym szablonom konfiguracyjnym.
Krok 3: Skonfiguruj Consent Mode v2
W zależności od wybranej wersji (podstawowej lub zaawansowanej) należy odpowiednio skonfigurować Consent Mode v2. W przypadku wykorzystania narzędzi CMP znajdziesz w ich dokumentacji szczegółowe instrukcje dotyczące implementacji kodu na stronie lub za pośrednictwem Google Tag Manager.
Krok 4: Zweryfikuj implementację Consent Mode v2
Ostatnim krokiem jest zweryfikowanie poprawności implementacji Consent Mode v2. Możesz skorzystać z narzędzi takich jak Tag Assistant czy Analytics Debugger, które umożliwią dokładne sprawdzenie działania mechanizmu i ewentualne rozwiązanie ewentualnych problemów.
Podsumowanie
Wdrożenie Google Consent Mode v2 stanowi kluczowy krok dla firm dążących do zapewnienia zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony prywatności użytkowników internetu. Poprzez przestrzeganie wytycznych i skrupulatne dostosowanie mechanizmu zarządzania zgodami firmy mogą nie tylko uniknąć potencjalnych konsekwencji prawnych, ale także budować zaufanie i lojalność swoich klientów.
Zawarte w naszym wpisie informacje pomogą zrozumieć istotę wdrożenia nowego mechanizmu zarządzania zgodami użytkowników oraz zaimplementować rozwiązanie do swojej witryny.
Zobacz inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.