
Prowadzenie sprzedaży w internecie wiąże się z koniecznością poczynienia pewnych inwestycji. Szczególnie na początku prowadzenia działalności, kiedy trzeba nie tylko wyłożyć środki finansowe na asortyment i postawienie działającego sklepu internetowego, ale także na promocję i dotarcie do grupy potencjalnych klientów. Szczególnie w tym ostatnim obszarze łatwo przestrzelić i źle zainwestować środki. Właśnie w tym celu konieczne jest przeprowadzenie badania rynku. Na czym polega badanie rynku online i dlaczego jest także w marketingu internetowym? Najważniejsze informacje na ten temat przedstawiamy w niniejszym wpisie.

Czym jest badanie rynku w marketingu internetowym?
Badanie rynku towarzyszące działaniom z zakresu marketingu internetowego jest podstawą prowadzenia sprzedaży online. Aby uniknąć nietrafionych inwestycji w asortyment sklepu oraz promocję i marketing, należy wiedzieć przede wszystkim co i komu sprzedawać. Jeśli natomiast jesteśmy producentem, wówczas musimy skupić się przede wszystkim na grupie odbiorców naszego produktu oraz ustaleniu średnich cen w oparciu m.in. o ceny konkurencji.
Badania rynku polegają na gromadzeniu informacji, które pomogą zrozumieć wiele czynników związanych ze sprzedażą, tj. popytu na dane produkty wśród potencjalnej grupy klientów, preferowanych przez nich kanałów sprzedaży, sposobu komunikowania, segmentu cenowego i wielu innych czynników, które pozwolą skutecznie docierać do odbiorców i przekonywać ich do dokonania zakupu. Badanie rynku online wymaga przeprowadzenia różnego rodzaju badań ilościowych i jakościowych na potencjalnej grupie klientów.

Badanie rynku pod kątem dobrze sprzedających się produktów
W tym kontekście należy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników, które mogą pomóc nam inwestować w marketing internetowy tych produktów, które sprzedają się najlepiej, uwzględniając statystyki globalne lub np. sezonowość. Wówczas wiemy, promocja których produktów może przynieść największy zwrot z inwestycji w marketing, czy dotyczy to całego roku czy wybranych okresów, kiedy zainteresowanie nimi rośnie.
Jest to bardzo ważne w kontekście mądrego i skutecznego finansowania promocji internetowej produktów z danych kategorii. Przykładowo – sprzęt do sportów zimowych będzie sprzedawał się gorzej wiosną i latem, dlatego większe środki na marketing internetowy produktów z tej kategorii lepiej jest przeznaczać wraz ze zbliżającą się zimą i w środku sezonu na sporty zimowe.
Badanie rynku pod kątem niszy rynkowej
W tym kontekście należy przyjrzeć się kilku aspektom, np. popytowi na konkretne produkty o mocno sprecyzowanych cechach i atrybutach, ale także na dotarciu do sprecyzowanej grupy odbiorców, która korzysta z konkretnych kanałów sprzedaży i komunikuje się w określony sposób. W ten sposób będziemy w stanie stworzyć skuteczne i dobrze targetowane reklamy, które nie tylko docierają do potencjalnych klientów, ale też przekonują ich do dokonania zakupu.

Badanie rynku e-commerce a platformy sprzedaży
Badanie rynku online powinno uwzględniać też platformy, przez które nasza grupa odbiorców dokonuje zakupów przez internet. Nie chodzi wyłącznie o kanały sprzedaży, takie jak np. Google Shopping, media społecznościowe czy porównywarki cenowe. Ważne jest też to, czy kupują poprzez desktopową stronę sklepu, strony mobilnej czy też aplikacji na smartfony.
Na podstawie tych informacji również możemy mądrze inwestować środki finansowe na marketing internetowy. Może się bowiem okazać, że inwestycja w funkcjonalną aplikację nie zwróci się dostatecznie, jeśli klienci korzystają przede wszystkim z desktopowej strony www. Wnioski mogą być też odwrotne i to właśnie aplikacja mobilna może być tą najważniejszą i najbardziej dochodowa platformą sprzedaży. Dlatego na podstawie badań rynku warto reagować na trendy, które zachodzą u klientów z naszej grupy odbiorców.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.

Wyciąganie wniosków z badania rynku
Wnioski z badań rynku to podstawa do podjęcia działań w zakresie marketingu internetowego. Należy pamiętać o tym, że tylko działania oparte na twardych danych mogą być obiektywnie oceniane pod kątem skuteczności, dlatego nie warto działać na zasadzie przeczuć i intuicji. Przed podjęciem jakichkolwiek działań i zainwestowaniem środków w promocję w sieci należy wziąć pod uwagę wnioski z badań rynku w takich obszarach, jak opisane powyżej popyt, nisze i kanały sprzedaży, a także ofertę i działania konkurencji czy zachowania naszych klientów sieci, np. wpisywanie przez nich konkretnych słów kluczowych w wyszukiwarce.
Regularne badania rynku pozwolą nam na bieżąco reagować na trendy, nowości czy zmieniające się zachowania i preferencje konsumentów.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss

Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.