Analityka e-commerce to jedna z najważniejszych dziedzin, której szerokie możliwości mogą przyczynić się do poprawy wskaźników sprzedaży w sieci. Jak sprzedawać skuteczniej dzięki analityce e-commerce? Jakie dane są najistotniejsze w optymalizacji różnych aspektów sprzedaży i działań marketingowych? Jak przebiega praca analityka? Te dość skomplikowane zagadnienia postaramy się przybliżyć w niniejszy artykule.
Co to jest analityka e-commerce?
Analityka e-commerce obejmuje szczegółową i precyzyjną analizę danych w zakresie sprzedaży online. Celem analityki jest zbieranie, interpretowanie i wizualizacja danych, które mogą być powiązane ze sprzedażą, kampaniami marketingowi czy zachowaniem użytkowników sklepów internetowych.
Analizując dane z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi, możemy identyfikować obszary wymagające aktualizacji, rozwiązywać problemy oraz przewidywać trendy. Analityka e-commerce wspiera pracę wielu działów biznesu e-commerce – m.in. marketing, sprzedaży i zarządzanie produktami. Prowadzenie analityki wymaga wiedzy, doświadczenia i dostępu do specjalistycznych narzędzi.
Analityk – czym się zajmuje?
Analityk e-commerce to specjalista, którego zakres obowiązków i kompetencji jest bardzo szeroki. Do jego zadań należą śledzenie, interpretacja oraz wykorzystanie danych w celu optymalizacji strategii sprzedażowej oraz poprawy doświadczenia klienta na platformie e-commerce.
- Zbieranie danych – w tym obszarze analityk zbiera dane dotyczące sprzedaży, ruchu na stronie, konwersji, zachowania użytkowników oraz kluczowych wskaźników efektywności (KPI).
- Analiza sprzedaży – analiza danych sprzedażowych pozwala zidentyfikować najlepiej sprzedające się produkty, zrozumieć trendy i wydzielić segmenty klientów, którzy generują największe przychody Twojego sklepu online.
- Analiza skuteczności kampanii – działania w tym obszarze obejmują ocenę efektywności kampanii marketingowych, m.in. obliczenie zwrotu z inwestycji (ROI) czy koszt pozyskania klienta (CAC).
- Optymalizacja stawki konwersji (CPO) – czynności w tym obszarze mają na celu identyfikację barier występujących w procesie zakupowym oraz sugerowanie rozwiązań w celu zwiększenia stawki konwersji.
- Segmentacja rynku – rolą analityka jest wyodrębnienie segmentów klientów w celu dostosowania strategii marketingowych i kanałów komunikacji.
- Analiza zachowania użytkowników – analityk może zebrać dane dotyczące zachowania użytkowników sklepu, m.in. w zakresie nawigowania po sklepie, opuszczania koszyka bez dokonania zakupu, co pozwala na identyfikację potencjalnych problemów występujących w obrębie funkcjonalności, przejrzystości czy intuicyjności rozwiązań zastosowanych na stronie.
- Przewidywanie trendów – efektem pracy analityka jest możliwość przewidzenia trendów rynkowych oraz zmian w preferencjach użytkowników.
- Raporty i wizualizacje – przedstawienie kluczowych wniosków, które będą podstawą do wdrożenia zmian i nowych rozwiązań przez poszczególne działy, np. IT, obsługi klienta czy marketingu i sprzedaży.
Narzędzia do analityki e-commerce
Nie będziemy zagłębiać się w funkcjonalność narzędzi do analityki e-commerce, ponieważ są to bardzo złożone narzędzia, wymagające dużego doświadczenia specjalistów. Wśród najczęściej wykorzystywanych wymienić możemy:
- Google Analytics – potężne narzędzie analityczne od Google, które daje bardzo szerokie możliwości w zakresie analityki e-commerce.
- Hotjar – umożliwia rejestrowanie sesji użytkowników, tworzenie map ciepła oraz zbieranie opinii w czasie rzeczywistym, co pomaga zrozumieć zachowania i preferencje klientów.
- SEMrush – umożliwia analizę konkurencji, monitorowanie widoczności w wyszukiwarkach, analizę słów kluczowych i śledzenie wyników kampanii reklamowych.
Najważniejsze statystyki w analityce e-commerce
Dane pozyskiwane przez analityków e-commerce umożliwiają osiągniecie szeregu korzyści w kontekście skuteczności prowadzenia sprzedaży online. Na ich podstawie można m.in. poprawić wygląd i funkcjonalność strony internetowej, podnieść efektywność działań marketingowych i zwiększyć ruch na stronie. Finalnie ma się to przełożyć na wzrost wskaźników sprzedaży.
Współczynnik konwersji
Konwersja to każda akcja, jaką użytkownik podejmuje na stronie internetowej. W sklepach internetowych najczęściej utożsamiamy ją ze sprzedażą, jednak musimy mieć na uwadze także to, że konwersją będą m.in. zapisanie się do newslettera, pobranie cennika, przejście na stronę z ofertą specjalną czy dodanie produktu do koszyka.
Współczynnik konwersji to z kolei procent tych użytkowników, którzy dokonali konwersji w stosunku do całkowitej liczby odwiedzających stronę. Współczynnik konwersji w sklepach internetowych najczęściej waha się od 1 do 5-6% i zależy od branży. Przy jego ocenie należy wziąć pod uwagę zarówno specyfikę branży, jak również założone wcześniej cele. Analiza współczynnika konwersji pomaga m.in.:
- oceniać efektywność zmian wprowadzonych w sklepie;
- ocenić efektywność działań optymalizacyjnych;
- ocenić skuteczności landing page’ów;
- ocenić skuteczność poszczególnych narzędzi promocji.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Źródła ruchu na stronie
Ocena efektywności prowadzonych działań wymaga analizy źródeł ruchu na stronie, czyli kanałów, przez które użytkownicy trafili do naszego sklepu. Jest to szczególnie ważne ze względu na inwestowanie w konkretne formy promocji i kanały dotarcia do nowych i potencjalnych klientów.
Wśród źródeł ruchu na stronie wyróżniamy:
- direct – ruch bezpośredni, czyli generowany przez klientów wpisujących w przeglądarce adres naszego sklepu;
- ruch organiczny – pochodzący z bezpłatnych wyników wyszukiwania, generowany przez użytkowników, którzy wyszukują interesujących i produktów poprzez wpisywania w wyszukiwarce haseł zawierających dane frazy kluczowe;
- paid search – mechanizm działania jest podobny jak powyżej, jednak użytkownicy klikają w linki oznaczone jako reklama, paid search może dotyczyć także innych reklam, np. banerów czy reklam produktowych;
- social – ruch pochodzący z profili w mediach społecznościowych;
- referral – przejścia z serwisów, np. blogów, których twórcy umieszczają w treści linki do naszego sklepu.
Analiza źródeł ruchu jest podstawą do podjęcia decyzji na temat doinwestowania najbardziej efektywnych kanałów sprzedaży.
Rodzaj urządzeń
Dzięki danym z tej kategorii może dowiedzieć, na jakich urządzeniach użytkownicy najczęściej tylko przeglądają ofertę naszego sklepu, a na jakich dokonują konwersji i zakupu. Dotyczy to komputerów stacjonarnych, smartfonów czy tabletów. Na tej podstawie jesteśmy w stanie nie tylko zoptymalizować stronę sklepu pod kątem konkretnych urządzeń, ale również wyświetlać reklamy na urządzeniach mających największy potencjał sprzedażowy.
Zapytania wpisane w wyszukiwarkach
Analizowanie fraz kluczowych, które wpisują w sieci użytkownicy trafiający do naszego sklepu, pozwala lepiej zoptymalizować treść na stronach. Dzięki temu mamy większe szanse na dopasowanie zawartości strony do ich zapytań, co może skutkować wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania na dane frazy kluczowe oraz zwiększonym ruchem na stronie.
Hasła wpisywane w wyszukiwarce wewnętrznej sklepu
Po co nam analiza haseł, które użytkownicy sklepu wpisują w wewnętrznej wyszukiwarce. Tutaj możemy wyróżnić dwa zasadnicze działania, jakie możemy podjąć na podstawie uzyskanych danych.
- Po pierwsze, jeśli wyszukiwane produkty znajdują się w sklepie, może oznaczać to, że nie są wystarczająco dobrze wyeksponowane.
- Po drugie, jeśli wyszukiwanych produktów nie ma w ofercie, może być to pretekst do jej uzupełnienia lub rozszerzenia.
Dlaczego nie można pominąć analityki e-commerce w swoich działaniach?
E-commerce to trudna działka, szczególnie w czasach stale rosnącej konkurencji. Właściciele i menedżerowie sklepów internetowych muszą nieustannie dostosowywać nie tylko ofertę, ale też funkcje i wygląd sklepu internetowego, a także jakość obsługi klienta, do szybko zmieniających się trendów i preferencji internetowych zakupowiczów.
Druga kwestia to prawidłowe interpretowanie twardych danych, dzięki któremu łatwiej jest inwestować w te metody promocji i sprzedaży oraz te obszary i segmenty rynku, które mają możliwie największy potencjał sprzedażowy.
Analityka e-commerce umożliwia pozyskanie tych danych, a rolą specjalisty w tej dziedzinie jest wysnucie wniosków, dzięki którym podjęcie właściwych działań i inwestycji okaże się łatwiejsze.
Zobacz inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.