Polacy chętnie robią zakupy online. Mają do wyboru blisko 90 tysięcy sklepów internetowych, a liczba ta wciąż dynamicznie rośnie. Może się więc wydawać, że inwestycja w e-commerce to świetny pomysł na biznes. I tak i nie. Stworzenie, uruchomienie i zarządzanie e-sklepem jest trudnym zadaniem, wymagającym zaangażowania oraz systematyczności. Poniżej omawiamy 7 błędów, popełnianych w zakresie SEO sklepów internetowych. Wybraliśmy je ze względu na częstotliwość występowania, a także ich szkodliwość. Jeżeli sprzedaż w Twoim e-sklepie nie przebiega zgodnie z oczekiwaniami sprawdź, czy nie powinieneś wprowadzić zmian na poziomie SEO.
Ten artykuł może Ciebie zainteresować: 3 podstawowe obszary SEO dla sklepu internetowego
Dobre SEO jest kluczowe dla sklepu internetowego
Ostatnie lata pokazują trend wzrostowy dla sprzedaży online. Polski e-commerce rośnie w siłę i nie zapowiada się na to, by sytuacja miała ulec zmianie. Inwestycja we własny sklep internetowy to jednak poważna decyzja. Lecz żeby e-sklep odnotowywał zyski, nie wystarczy go otworzyć i czekać na rozwój wydarzeń. Systematyczna dbałość o kwestie techniczne związane z SEO okazuje się priorytetowa. Jeśli zlekceważymy optymalizację, biznes nie będzie przynosił zarobków. Jako właściciel sklepu internetowego powinieneś wiedzieć, że strefa online stanowi rewelacyjny kanał sprzedaży – pod warunkiem, że w pełni wykorzystujesz jej potencjał (zobacz “Czym jest współczynnik konwersji i jakie ma znaczenie dla sklepu internetowego?“).
Często popełniane błędy w e-commerce. Na co uważać?
Zdobycie oraz utrzymanie klienta w branży e-commerce nie udaje się każdemu. Przyczyny problemu mogą być różne, ale w większości przypadków sprowadzają się do źle funkcjonującej strony sklepu internetowego. Współczesny konsument oczekuje obsługi na najwyższym poziomie. Chce robić zakupy w nowoczesnych e-sklepach, wychodzących naprzeciw ich oczekiwaniom. Wdrażając pewne działania, dotyczące technicznej strony Twojej witryny, możesz skutecznie zwiększyć swoje szanse na pozyskanie nowych klientów. Musisz przy tym uważać na pułapki, jakie czyhają na nieświadomych właścicieli sklepów online.
Nie ma na co czekać: poznaj siedem błędów SEO, których naszym zdaniem powinien wystrzegać się każdy, komu zależy na odniesieniu dużego sukcesu w e-commerce. Nie zapomnieliśmy też o praktycznych wskazówkach, dzięki którym usprawnisz funkcjonowanie swojego sklepu i przygotujesz go na spotkanie z użytkownikami największej wyszukiwarki internetowej.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
1. Content niskiej jakości – opisy produktów czy kategorii
Wyobraź sobie, że jesteś klientem sklepu internetowego. Przeglądasz ofertę, zapoznajesz się z asortymentem. Nie wiesz jeszcze, co dokładnie dodasz do koszyka – najpierw chcesz sprawdzić, co wyróżnia dane artykuły na tle innych. Tu do gry wkraczają tekstowe opisy produktowe. W sklepie internetowym każdy przedmiot powinien zostać starannie opisany, z uwzględnieniem fraz kluczowych, dobranych podczas analizy SEO.
Jeżeli prezentacja produktu ogranicza się wyłącznie do zdjęcia i ceny, można zapomnieć o satysfakcjonującej sprzedaży.
Z jednej strony brak opisu zniechęca klientów, z drugiej nie dostarcza istotnych informacji robotom wyszukiwarek. To przekłada się na spadek współczynnika klikalności. Miej na uwadze, że kopiowanie opisów produktowych ze stron producentów jest drogą na skróty. Zadbaj o unikalne teksty wysokiej jakości z ich pomocą optymalizuj strony produktów w swoim sklepie. Działaj dwutorowo: z myślą o satysfakcji klientów i sprawnym przebiegu procesu pozycjonowania w Google.
Ważne aby nie zapominać o opisach kategorii, gdyż stają się coraz większą częścią content marketingu w e-commerce. Pisanie takich treści wymaga nieco innego sposobu myślenia niż tradycyjne treści SEO czy wpisy blogowe. Kategorie to jedne ze stron w witrynie, które są połączone z nawigacji i prowadzą do ważnych podstron jak produkty. Krótki opis kategorii SEO jest jak snippet tekstu, który często zawiera szczegółowe informacje o produktach. Informacje zawarte w nim są przydatne dla kupujących i zawierają słowa kluczowe, które są ważne dla SEO.
Dobrze zoptymalizowane opisy kategorii mogą znacznie poprawić pozycję stron z listą produktów, dlatego warto napisać w nim co sprawia że produkt jest świetny. Opis kategorii działa jak prezentacja dla Twoich produktów. Powinno to dać kupującym jasne wyobrażenie, dlaczego Twoje produkty są dla nich dobre i jak mogą zaspokoić ich potrzeby.
Jeśli chodzi o umieszczenie opisu kategorii, lepiej, aby dla SEO umieścić go na górze strony, a nie na dole. Treść w części strony widocznej na ekranie ma większą wagę w oczach wyszukiwarek, ponieważ jest bardziej skierowana do użytkownika.
2. Powtarzalne tytuły, nieprzemyślana struktura adresów URL
Kolejnym poważnym zagrożeniem dla powodzenia sprzedaży w sklepie internetowym jest niewykorzystanie potencjału znaczników Title. Nawet, jeśli posiadasz w asortymencie kilkadziesiąt produktów tej samej marki, dopilnuj, by poszczególne podstrony były opatrzone unikalnymi tytułami. W Twoim interesie leży, aby nie powtarzać tych samych słów kluczowych w formie schematu. Dla SEO tagi tytułowe są nośnikiem cennych informacji. Gdy zostaną źle zoptymalizowane, nie będą wykorzystywać swojego potencjału w pozyskiwaniu nowych klientów.
Równie dużą rolę w sprawnym funkcjonowaniu sklepów internetowych odgrywa przyjazna, mądrze zaplanowana struktura adresów URL. Dostosuj je tak, aby miejsce przypadkowych cyfr i znaków zajęły przydatne informacje, jak nazwa produktu, marki, rozmiar.
Nieczytelne adresy internetowe obniżają jakość SEO nie wspominając o tym, że nie wzbudzają zaufania internautów. Pozostawienie długich, pozbawionych słów kluczowych adresów URL to błąd, którego trzeba się wystrzegać.
3. Duplikacja treści i upychanie słów kluczowych tzw. keywords stuffing
Każdy element, jaki pojawia się na stronie Twojego sklepu internetowego, powinien być unikalny. Jeśli w obrębie witryny występuje problem duplikacji treści, mamy do czynienia z dużym błędem, wymagającym jak najszybszej interwencji. Powielające się adresy URL należy przekierować, powtarzalne opisy, tytuły i nagłówki poddać solidnej edycji, natomiast zduplikowane opisy meta – napisać od nowa. W Google strony ze zduplikowaną treścią są traktowane gorzej, wolniej pną się w górę wyników i rzadziej osiągają topowe pozycje na sprzedażowe frazy kluczowe. Gdy tylko audyt SEO wykaże zduplikowaną treść, należy więc się jej pozbyć.
Osoby niedoświadczone w zakresie optymalizacji sklepów internetowych, mogą mieć kłopot z przygotowaniem odpowiednich treści na stronę. Wbrew pozorom, wymienianie słów kluczowych po przecinku lub często praktykowane sztuczne upychanie ich na siłę, nie jest skuteczne. Zjawisko to nosi nazwę Keyword stuffing i jest uznawane przez Google za nieetyczną praktykę, tzw. Black Hat SEO. Rozwiązanie? Zatrudnienie profesjonalnych copywriterów SEO, którzy wiedzą, w jaki sposób pisać poprawne teksty sprzedażowe, nasycone frazami kluczowymi (zobacz “Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Content marketing“).
4. Słaba architektura strony sklepu internetowego
Im bardziej rozbudowany e-sklep, tym większy problem z opracowaniem przejrzystej struktury strony. Takiej, która będzie intuicyjna dla klientów i przełoży się na dużą sprzedaż. Stworzenie funkcjonalnego menu z podziałem na tematyczne kategorie oraz podkategorie przyjazne SEO jest konieczne, jeżeli chcesz odnieść sukces w branży. Twoi klienci chcą być traktowani poważnie.
Menu, jakie im zaoferujesz powinno być czytelne, uwzględniać filtrowanie i sortowanie produktów. Wspomnieć należy też o responsywności: menu musi perfekcyjnie działać na różnych urządzeniach, włącznie z komputerami stacjonarnymi, tabletami i smartfonami. Poprawnie stworzona architektura strony spowoduje, że poruszanie się po niej nikomu nie sprawi trudności.
5. Pominięcie sekcji FAQ – najczęściej zadawane pytania
Sekcja FAQ to element, jakiego nie powinno zabraknąć w nowoczesnym, dobrze zoptymalizowanym sklepie internetowym. Mowa o przestrzeni z pytaniami i odpowiedziami, wartościowymi zarówno dla klientów, jak i dla robotów indeksujących. Na podstronie z Frequently asked questions można zawrzeć cenne informacje, a także frazy kluczowe z długim ogonem (zobacz “Frazy long tail i ich rola w SEO“), a tym samym poprawić optymalizację treści na stronie. Nieprowadzenie sekcji FAQ w e-sklepie nie jest błędem z kategorii nadmiernie szkodliwych, ale pozbawia właściciela strony wielu korzyści, dlatego nie mogliśmy pominąć go w naszym zestawieniu.
6. Zarządzanie podstronami z usuniętymi produktami
Następny błąd popełniany w SEO sklepów internetowych dotyczy stron z produktami, które zostały wycofane ze sprzedaży. Jak wiadomo, e-sklepy często zmieniają swój asortyment, uzupełniają go o nowe kolekcje, które zastępują te starsze, już nieaktualne. Niezależnie od tego, czy wycofujesz jeden czy pięćdziesiąt wyprzedanych produktów, staraj się nie usuwać stron, na których były one sprzedawane.
Powód jest prosty: strony te mogły zbudować pewną pozycję w Google, służyły pozyskiwaniu ruchu z wyszukiwarki. Na szczęście są inne rozwiązania, niż usuwanie podstron – takie, które nie wpłyną negatywnie na SEO. To m.in. przekierowania na podstrony z podobnym, aktualnym asortymentem.
W zależności od tego, czy produkt wróci jeszcze do sprzedaży możesz wykorzystać:
- przekierowanie 301 dla produktów, które zostały usunięte na stałe
- przekierowanie 302 dla produktów, które np. zostały właśnie wyprzedane, ale w określonej przyszłości wrócą do asortymentu
7. Brak optymalizacji PageSpeed na wszystkich podstronach
Page Speed Insights jest narzędziem, przydatnym z punktu widzenia SEO. Pozwala testować prędkość strony sklepu i oceniać, czy ta wymaga poprawy. Gdy szybkość wczytywania się strony nie jest na optymalnym poziomie, maleje sprzedaż – użytkownicy sieci opuszczają sklepy, które zbyt wolno się wczytują. Optymalizacja PSI dla strony głównej to jednak za mało. Również podstrony z kategoriami i produktami muszą być dostosowane pod kątem sprawnego działania. Warto kontrolować wyniki Page Speed dla różnych podstron, z uwzględnieniem tych najważniejszych. Co więcej, monitoring powinien być przeprowadzany na bieżąco, gdyż tylko wtedy pozwoli na czas wychwycić i wyeliminować nieprawidłowości (zobacz “Jaki wpływ na SEO ma szybkość ładowania strony?“).
Podsumowanie, czyli jak ustrzec się błędów w SEO i nie tracić klientów
Powyższa lista popularnych, mniej lub bardziej poważnych błędów z zakresu SEO dla e-commerce pokazuje, jak wiele technicznych wyzwań czeka na właścicieli sklepów internetowych. Nieprawidłowo zoptymalizowane strony nie mają szans na pomyślne przejście procesu pozycjonowania w Google. Dlatego wskazane jest żeby każdy, kto nie czuje się na siłach, by samodzielnie dbać o SEO swojego e-sklepu, korzystał z fachowej pomocy. Nikt nie zoptymalizuje strony sklepu internetowego lepiej, niż specjaliści z Agencji SEO/SEM – sprawdź, jak ich wybrać!. Nie wahaj się – usunięcie błędów i dostosowanie witryny pod kątem technicznym pozwolą Ci rozwijać biznes i stale pozyskiwać nowych klientów, którzy zostaną z Tobą na dłużej.
Wpis został przygotowany przez specjalistów SEO z Agencji AFTERWEB.PL
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.