Twój sklep internetowy nie przynosi oczekiwanych wyników sprzedaży? Chcesz, żeby strona stała się lepiej widoczna i odwiedzana przez większą liczbę potencjalnych klientów? Trudno osiągnąć to bez działań SEO. Tłumaczymy, na czym polegają 3 podstawowe obszary optymalizacji sklepu internetowego, które przełożą się na lepszą widoczność strony, jej większą funkcjonalność, a w konsekwencji zwiększoną sprzedaż.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Optymalizacja sklepu internetowego
Sklepy internetowe to zwykle strony o mocno rozbudowanej strukturze. Optymalizacja sklepu internetowego obejmuje szereg działań, które mają sprawić, że ich struktura stanie się bardziej atrakcyjna – zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i robotów indeksujących. Agencja, której powierzasz pozycjonowanie SEO, powinna zadbać o optymalizację technicznej strony sklepu i wyeliminowanie błędów, które utrudniają osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania (zobacz 7 błędów SEO, które poważnie szkodzą sklepom internetowym).
Zanim agencja SEO podejmie się jakichkolwiek działań, powinna przeprowadzić dokładny audyt SEO. Jego celem jest znalezienie błędów w strukturze strony oraz obszarów, które wymagają optymalizacji. Dopiero na podstawie wniosków wyciągniętych z audytu podejmuje się właściwe działania.
Jakie działania powinna przede wszystkie obejmować optymalizacja sklepu internetowego?
- Opracowanie odpowiedniej struktury sklepu – odpowiednio ułożona struktura sklepu (kategorie, podkategorie, produkty) z dopasowanymi do niej słowami kluczowymi to podstawowy aspekt optymalizacji e-commerce
- Research słów kluczowych – po przeprowadzeniu dogłębnej analizy struktury przygotowujemy arkusz ze słowami kluczowymi, które następnie są wykorzystywane do tworzenia treści na kategorie, podkategorie, opisy produktów czy inne kluczowe dla e-commerce podstrony.
- Implementacja mapy strony – jest to plik, który kieruje roboty indeksujące na najważniejsze podstrony. Dzięki niemu indeksowane są te strony, na których najbardziej Ci zależy.
- Implementacja pliku robots.txt – plik wskazuje robotom adresy URL, do których te mogą uzyskać dostęp. Dzięki temu strona nie jest przeciążona żądaniami robotów o dostęp do adresów, przez co indeksacja najważniejszych stron następuje znacznie szybciej.
- Wdrożenie przekierowań – ich zadaniem jest uniknięcie duplikacji treści, jaka może wystąpić wtedy, kiedy ta sama zawartość znajdzie się pod różnymi adresami URL. Przekierowania pomogą w indeksowaniu wyłącznie jednego adresu, wskutek czego nie dojdzie do wewnętrznej rywalizacji Twoich stron o pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Wdrożenie certyfikatów SSL – ich zastosowanie poprawia bezpieczeństwo korzystania ze strony, a także dokonywania płatności online.
- Usunięcie błędów 404 – błąd ten oznacza, że serwer nie może znaleźć strony, z którą użytkownik lub robot indeksujący chcieli wyświetlić. Użytkownicy, którzy trafiają na błąd 404, zwykle opuszczają stronę, a częste napotykanie na „czterysta czwórkę” przez roboty może obniżać jej pozycje.
- Uproszczenie ścieżki zakupowej – łatwa i intuicyjna droga od momentu dodania produktu do koszyka aż do dokonania płatności znacznie zwiększa prawdopodobieństwo tego, że Twoi klienci nie będą porzucać koszyka.
- Opracowanie mobilnej wersji strony – postęp technologiczny sprawia, że urządzenia mobilne zastępują nam komputery. Brak strony dostosowanej do smartfonów i tabletów w zasadzie dyskwalifikuje Twój biznes w sieci.
- Wdrożenie kanonicznych adresów URL – rel canonical to tag, który umieszcza się w nagłówku dokumentu HTML. Jego zadaniem jest określenie kanonicznych, czyli oryginalnych adresów URL. Implementacja tagu ma na celu zniwelowanie problemu duplikacji treści.
- Optymalizacja czasu ładowania strony – szybko ładujące się strony są lepiej oceniane przez roboty indeksujące.
- Wdrożenie przyjaznych adresów URL – przyjazne URL-e ułatwiają użytkownikom nawigowanie po stronie. Ponadto są lepiej oceniane przez roboty indeksujące.
- Implementacja danych strukturalnych – są to znaczniki, które ułatwiają wyszukiwarkom odczytanie zawartości strony.
Wartościowa treść (content)
Kolejnym z kluczowych obszarów SEO dla sklepów internetowych jest optymalizacja treści na stronie. Działania w tym zakresie pomagają w lepszej ocenie strony zarówno przez jej użytkowników, jak również roboty indeksujące. Algorytmy oceniają content strony internetowej pod kątem zawartości fraz kluczowych i formatowania, którego celem jest uatrakcyjnienie treści i ułatwienie jej odbioru. Dla użytkowników treść jest natomiast nośnikiem najważniejszych informacji o produktach.
Jakie działanie podejmuje się przy optymalizacji treści na stronie sklepu internetowego?
- Tworzenie wartościowych, nasyconych frazami treści – mowa tu przede wszystkim o opisach kategorii i podkategorii produktowych i opisach samych produktów. Treści te powinny zawierać wartościowe informacje na temat asortymentu, a także przekonywać językiem korzyści do dokonania transakcji.
- Rozbudowa sekcji blogowej / poradnikowej – zamieścisz w niej poradniki, rankingi produktów i inne podobne treści, dzięki którym postawisz się w pozycji eksperta w swojej branży. Sekcje te pozytywnie wpłyną też na pozycjonowanie strony i dadzą potencjał do stworzenia linkowania wewnętrznego.
- Optymalizacja tagów – tytuł strony oraz nagłówki H1, H2, H3 itd. ułatwiają nawigowanie po sklepie i treści zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym. Ważnym tagiem jest też meta description, czyli opis, który internauci widzą w wynikach wyszukiwania, a jego celem jest zachęcenie do wejścia na stronę.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Ostatnim z trzech najważniejszych obszarów SEO dla e-commerce jest linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Na czym polegają i jakie niosą korzyści?
Linkowanie wewnętrzne – pomóż klientowi nawigować po sklepie
Linkowanie wewnętrzne jest działaniem dość prostym, jednak mającym duży wpływ na łatwość poruszania się użytkownika strony po jej strukturze oraz ułatwiającym mu dokonanie transakcji, bowiem nie na każdej stronie Twojego sklepu klient będzie mógł dokonać konwersji (zobacz czym jest współczynnik konwersji i jakie ma znaczenie dla sklepu internetowego?). Najprostszymi przykładami takich stron są strona główna i sekcja poradnikowa.
Właśnie dlatego w tych miejscach warto zamieszczać treść, zawierającą linki do stron, które umożliwiają bezpośrednie wejście na ścieżkę zakupową, np. strony kategorii produktowych lub konkretnych produktów. To właśnie z tych stron klient może dodawać produkty do koszyka, wkraczając bezpośrednio na drogę do dokonania transakcji.
Strona powinna zawierać też rozbudowaną sekcję blogową. Poradniki i rankingi produktów pomogą klientom dokonać optymalnego wyboru produktów, a Ciebie postawią w roli eksperta w swojej branży. Blog także daje duże możliwości do rozbudowy linkowania wewnętrznego – z wpisów możesz kierować klientów do innych tekstów poradników, ale przede wszystkim do kategorii produktowych lub bezpośrednio na strony konkretnych produktów.
Inną korzyścią linkowania wewnętrznego jest ułatwienie swobodnego i intuicyjnego poruszania się po strukturze strony. Nie możemy zapominać o crawl budget – jest to budżet, jaki roboty indeksujące mają na określony na zaindeksowaie stron. Jeżeli wykorzystamy możliwość zamieszczenia we wpisach blogowych linków do stron kategorii, wówczas robot szybciej je zaindeksuje.
Linkowanie zewnętrzne – pozyskuj klientów z różnych zakątków Internetu
SEO sklepu internetowego nie ogranicza się wyłącznie do optymalizacji jego struktury i zawartości contentowej. Dlatego jednym z koniecznych działań jest link building, czyli zewnętrzne linkowanie sklepu.
Polega ono na płatnym publikowaniu wartościowego contentu na zewnętrznych portalach, które Twoi potencjalni klienci odwiedzają w poszukiwaniu informacji o produktach lub usługach, znajdujących się w obszarze ich zainteresowań.
Strategia contentowa w linkowaniu zewnętrznym powinna obejmować:
- publikowanie merytorycznych artykułów sponsorowanych na tematy związane z produktami z Twojego sklepu, np. poradniki wyboru czy rankingi najlepszych produktów. Artykuły sponsorowane powinny linkować do najważniejszych kategorii sklepu oraz wzajemnie między sobą, aby tworzyć rozbudowane struktury link-buildingowe;
- inne formy pozyskania linków np. zamieszczanie komentarzy na forach, w stopkach profilów, sekcjach z komentarzy pod artykułami itp.
Każda forma treści powinna zawierać jeden lub kilka linków, prowadzących do Twojego sklepu. W tym miejscu warto zadbać o to, aby klient nie trafiał wyłącznie na stronę główną, ale przede wszystkim na strony kategorii produktowych i bezpośrednio na strony produktów. Wówczas znacznie łatwiej o wygenerowanie konwersji. Celem tych działań jest zbudowanie możliwie jak najbardziej rozbudowanej sieci linków. Przełoży się ona nie tylko na liczbę wejść na stronę z różnych źródeł, ale także na lepszą ocenę sklepu przez roboty indeksujące.
Zamów bezpłatną wycenę
Zostaw nam kontakt do siebie i adres strony internetowej. Przeprowadzimy wstępną analizę, a następnie skontaktujemy się i podpowiemy, jak jesteśmy w stanie pomóc Twojemu biznesowi.
Podsumowanie
Opisane powyżej 3 kluczowe obszary działań SEO dla sklepów internetowych pomogą Ci stworzyć stronę, która okaże się przyjazna i łatwa w obsłudze dla użytkowników, a także atrakcyjna dla robotów indeksujących. Konsekwentna praca nad SEO sklepu przełoży się na lepszą widoczność strony, większy ruch, a w konsekwencji zwiększenie sprzedaży.
Zobacz też inne wpisy na blogu SEO Agencji Kwiss
Na blogu SEO dzielimy się z Tobą całą naszą wiedzą! Z ogromną pasją i zaangażowaniem zdobywamy ją na kursach i szkoleniach, w praktyce, a także z branżowych newsów, które wylewają się z naszych wewnętrznych kanałów komunikacji. Bądź na bieżąco i miej świadomość tego, co dla Ciebie robimy.